Annons:
Etikettövrigt
Läst 517 ggr
Winstona
5/11/18, 1:48 PM

Köpa häst?

Hej! Jag har ridit i sju år och är nu fjorton. Innan jag fick börja rida på en 4h-gård fick jag gå en termin i "hästförberedande" eller något i den stilen där vi lärde oss hur man skötte en häst rätt och slätt. Sedan red jag där i två år och då red man inte bara lektion utan man mockade och fodrade tillsammans i gruppen alla stallets hästar. Efter det bytte jag till en "riktig" ridskola där jag nu har ridit de senaste 5 åren. Första året eller åren red jag bara en gång i veckan men var där ca 3 gånger för att borsta en shettis som stod där. Sedan började jag rida lektion två gånger i veckan. Nu rider jag i en tävlingsgrupp hopp och en tävlingsgrupp dressyr. Jag är medryttare på två hästar där det är jag som blivit tillfrågad. Jag rider 5 gånger i veckan men är i stallet minst 6 gånger. Jag har fått äran att sätta igång nya hästar som kommit till stallet och även min mamma gör det ibland. Min mamma rider själv lektion en gång i veckan. Jag har folk omkring mig som jag kan fråga om hjälp, tycker ni att jag har tillräckligt mycket kunskaper för att kunna skaffa häst?

Annons:
Gronstedt
5/11/18, 1:54 PM
#1

Man har aldrig tillräckligt mycket kunskaper, men det låter som om du har en solid grund att bygga på. Med stöd omkring dig borde det kunna fungera.

Det som kan vara svårt för dig är att du inte är myndig och därmed rent juridiskt inte kan ingå avtal och göra beställningar eller för den delen transportera hästen själv. Med bra stöd av vuxna omkring dig borde det också gå att lösa.

Caf_Roy
5/11/18, 2:25 PM
#2

Jag tycker definitivt att du är mogen för en egen häst, dels för att du har en kunnig förälder men framför allt för att du är klok nog att omge dig med kunnigt folk som du kan fråga om du är osäker på något. Ingen vet nog allt man behöver veta för att ha egen häst, men eftersom du har en god grund att stå på och är mogen nog att inse att du inte kan allt och ta hjälp när du behöver skulle i alla fall jag vilja påstå att du är redo för ansvaret.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Caf_Roy
5/11/18, 2:27 PM
#3

Ofta handlar det mer om hur klok och ansvarsfull man är än om hur mycket man kan, och där låter det som att du har vad som krävs.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

[nevamisse]
5/11/18, 2:54 PM
#4

Ja det är nog inga problem att skaffa en egen häst, med stöttning av föräldrar.

powerade
5/11/18, 7:14 PM
#5

Tror absolut du har en bra grund att ha häst. Men man ska ju ha råd och ansvar. Känner du och din mamma samma kan ni skaffa gemensamt?

Upp till toppen
Annons: