Annons:
Etikettraser
Läst 1581 ggr
Travis D
2018-05-08 15:04

Passhäst

Hej, vad är en passhäst? Är det en islandshäst som passar eller en häst man passar för är så trött på att läsa det ordet och fatta noll heheh Söker man på det kommer det bara upp Howrse och om deras hästar som är över 30 och ska dö eller något

Annons:
Sarah
2018-05-08 15:20
#1

En häst som går passgång :) vanligast hos islandshästar men även andra raser. Vi har en korsning halvblod /travare i stallet son passar.

Travis D
2018-05-08 15:20
#2

#1 okej

zemlathebunny
2018-05-08 15:35
#3

Kan vara både och…

Travis D
2018-05-08 16:09
#4

#3 men när någon säger min passhäst vad menar man då? Det kan ju vara både och men vad BETYDER det ordet?

JoannaLi
2018-05-08 16:21
#5

#4 Jag tror att vissa kallar t.ex. medryttarhästar för passhästar? Så som jag har uppfattat det i alla fall!

Stallmima
2018-05-08 16:33
#6

På travet har en tränare ibland över 100 hästar i träning, logiskt sett kan denne inte träna alla hästar utan bara någon gång i månaden. Anställda finns hos tränaren för att ta hand om alla hästar, om det är en "vanlig" tävlingshäst har skötaren upp till 8 kanske 10 hästar som sina "passhästar"  de mer värdefulla som tävlar på högsta nivå har skötaren mindre "pass-hästar"  att ta hand om, kanske 2-4 stycken. Så i travet betyder "passhäst"  detta. De passar hästar    😉

Annons:
Rafflan
2018-05-09 01:28
#7

Pratar man om islandshästar och passhäst pratar man oftast om gångarten pass.
Pratar man om travhästar och passhäst pratar man oftast om den häst skötaren har ansvar för att träna och sköta.
Travfolk brukar även kunna kalla sina ridhästar dem är medryttare på för passhästar :)

shia
2018-05-09 09:43
#8

#7 aa, asså jag blir ganska galen på alla dessa ord, medryttarhäst, passhäst, sköthäst, men försöker att om jag är i ridstall/ridskola pratar jag med medryttarhäst/sköthäst ord, är jag bland travfolk passhäst. Men det jag tänk är skillnad mellan passhäst å medryttarhäst är att medryttarhäst för mig är en man kommer å hjälp till å rida å hjälp till med stallet den dagen, passhäst däremot är mer man har en häst att passa upp på, massera, rida, köra,

zemlathebunny
2018-05-09 11:03
#9

Haha det är en anledning till varför jag tycker det är skönt med egen häst att man slipper alla dessa ord! Har alltid haft svårt att hitta ord på de hästar jag ridit och tränat själv (alltså att det bara är jag som tränar hästen) men inte ägt.

Lona
2018-05-09 19:37
#10

 #1, För att krångla till det så finns det dessutom olika typer av passgång.
De flesta travare som passar har någon form av "grisepass", fast det är möjligt att det kallas olika på olika raser? Grisepass kan man väl beskriva som att hästen "joggar" fast inte i trav utan i passgång (vilket faktiskt är rätt bekvämt).
Många hästar kan bli passtaktiga i skritten om man inte får fram dem ordentligt, det gäller även en del halvblod.
Även en del islandshästar kan grisepassa vilket absolut inte är önskvärt, däremot är flygande pass en helt annan sak. Jag har inte koll på vilka fler raser som har det, men det är ganska få.
Långt ifrån alla islänningar har flygande pass och många femgångare har faktiskt inte särskilt bra pass heller, för den delen.

För mig är en "passhäst" onekligen en (islands)häst som har bra flygande pass, men efter att ha hängt här ett tag så har jag ju fattat att det betyder olika beroende på vilken inriktning inom hästeriet som man håller på med.

Vi kör med "medryttare" när det gäller personer som hjälper till med någons häst, vare sig personen betalar för sig eller inte.
Själv kallar jag mig fortfarande för medryttare fast jag inte rider för tillfället utan bara hjälper till med några av hästarna i stallet.🙂


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: