Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 3412 ggr
Travis D
2018-05-07 16:21

Vit mögel och rostigt vatten hur ska detta sluta?

Nu är det så att vi hittade en MASSA mögel i vårt hö som står i hagen.  Första bale åt dom upp direkt (den utan mögel) sedan när det kom in en ny så står det nu 2 balar med mögel som ingen rör utom dom ibland när dom verkligen måste äta och inte kan leva på gräs rester och lera. Det visade sig vara vit mögel som dom (stall chefen)  säger är "ofarligt" för hästen. Vi tog genast kontakt med veterinär (då vi tvivlade på det) och precis som vi trodde så var det livsfarligt för hästen. Vit möglet är ju inte det livsfarliga men det är att dom inte kan äta den mängd mat som en normalt häst behöver.

Som salt på såret så har dom öppnat betet. I betet står det ett stort bad kar fyllt med vatten (gud vad bra tänker ni) men då såklart så är ju det vatten från förra hösten eller ännu äldre som är brunt (rostigt badkar = rostigt vatten) och fyllt med emalj.  Vilket inte alls är bra. Vi såg fölet och Mamman dricka och när vi kollar så är badkaret mindre fyllt- alltså har stackarna druckit! Den enda fungerande Vattenkoppen är där man släpper ut hästarna alltså i bokstavligen andra sidan hagen vilket är typ 15 minuter från betet om man är en proppmätt, super törstig kallblods valack med super mycket päls i en stekande sol!

Stall chefen vill inte ta bort maten utan skulle tagit bort den för en vecka sedan (8 dagar) men nu vill hon ha kvar dom tills på onsdag? Hästarna blir ju sjuka!! stallchefen säger bara att dom har gräs och kan gå till vattenkoppen.

Blir ju orolig för Nysve! Dom kan ju få kolik m.m om dom inte dricker och bara äter.. Liksom är detta äns lagligt??  Dom är dessutom 10 hästar på ca 5-6 hektar. Vi kollade på ett nytt stall där det är 4 hästar på 11 hektar (massa skog äng m.m super fint) och dom har ett kontrollerat max på att det ska komma max 3 till hästar så det blir 7 hästar i den hagen. Asså trångt och Dålig mat och vatten kvalité känner mig orolig att hon inte äns ska göra något åt det! 

Jag är såå glad att Karin inte går där och att inte Sigge (som ska flytta med oss) inte heller gör det för det är ju farligt! Dessutom är sommar betet super stenigt på vissa ställen med bl.a vassa stenar. Nysve snubblade nästan när han galopperade över några. Det är så stenigt att på vissa ställen om hästen snubblar kan dom ju bryta ben eller dö?!

Tycker ni det är sunt att vi flyttar hästarna över detta? (Behöver lite råd) Känns verkligen inte bra.. vad hade ni gjort?

Annons:
Lona
2018-05-07 16:43
#1

Jag hade flyttat, om det inte går att övertala stallchefen.
Inte bara för att min häst inte skulle få mögligt hö och dåligt vatten, utan även för att stallchefen inte verkar bry sig så värst - hur funkar det då med andra viktiga bitar som tex att staketen kollas och underhålls på rätt sätt?
Finns det kanske andra farliga saker i hagen som kan skada hästarna (man kan stöta på förvånansvärt mycket skräp ute i en hage! Rostiga metallspett och annan skit), eller giftiga örter?
Såhär års brukar det inte vara någon jätterisk med giftiga växter om det finns färskt nytt gräs, men till hösten när det blir sämre bete är det en del hästar som sätter i sig det mesta i växtväg.
Hur mycket gräs som finns i hagen beror på var ni bor och hur vädret är, här växer det så det knakar, efter en sen vår.

Ni borde ju åtminstone kunna tömma vattenkaret och fylla på med nytt vatten?!
Om det är en vanlig vattenkopp de har i hagen, en sån som brukar finnas inne i boxar, så finns det dessutom forskning som visar att hästarna inte dricker tillräckligt mycket av det, det är för dålig tillströmning. De flesta hästar dricker betydligt mer när de får vattnet i en hink.

Vi har haft en del tjafs i stallet om höet denna vintern då vi tyckte att det stallägaren köpte in var för dåligt. Det slutade med att stallägaren köper inte in något utan hästägarna har gått ihop och beställer storbalar med hö från en lokal bonde. Kanonfint hö, vi får det levererat och till ett väldigt bra pris dessutom.

Nu menar jag inte att skrämmas angående skadliga saker, men det är en hel del man får tänka på med en häst. När det gäller vissa saker så kan de vara ganska känsliga - och dit hör ofta mat och vatten.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Travis D
2018-05-07 17:00
#2

#1 det är 2 avlånga rör som står rakt upp som verkligen kan skada en häst.. 

det är ingen propp till badkaret utan det är typ fast? man måste bära ut hela badkaret eller något..  Det är en vanlig vattenkopp sådan som finns i boxar och 1 sådan ska dom klara sig på hela våren, sommaren, hösten fram tills vintern då något uppvärmd grej kar (som är ikopplat som håller vattnet varmt)

Lona
2018-05-07 17:32
#3

#2, Om ni står kvar, kolla om det går att sätta något över rören som står upp!

Även ett fast kar går att tömma och rengöra, det är såklart jobbigare, men om man inte har en slang så man kan slanga ur det så får man ta hinkar mm och tömma det om det inte bara går att välta.
Vi rengör våra vattenkar en gång i veckan ungefär, lite beroende på vädret och hur de ser ut.

Om ni har ett bra alternativ så flytta! Det är som sagt fler saker man kan misstänka att det brister med, som säkerhetsaspekter och så vidare.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Travis D
2018-05-07 17:42
#4

#3 ja vi funderar på att flytta tillbaka till gamla stallet då dom hyr ut lösdrift platser då det är et väldigt bra stall att stå i åtminstone under tiden som vi hittar ett bättre.

Gronstedt
2018-05-07 20:47
#5

Är du säker på att det är vitmögel och inte jästsvampar? Jäst är i allmänhet inte skadligt (det kanske är det stallägaren menar när hen säger att det inte är farligt?), men det kan göra att andra, skadligare arter får fäste och sprider sig i balen. Mögel känns väldigt tydligt på lukten. Det är helt rimligt att hästarna inte äter av höet när det finns gräs, det skulle de förmodligen inte göra om höet var perfekt heller. 

Den som är ansvarig för betet är ansvarig för att djuren inte tuggar i sig något olämpligt, så den dåliga höbalen kan utgöra ett regelbrott, men det kan vara svårt att leda i bevis dels att det verkligen är något skadligt i den och dels att det är risk att hästarna äter av den, när de har färskt gräs. Hästar brukar vara bra på att inte äta dåligt eller äckligt foder när det finns bra mat bredvid.

Att behöva gå långt för att få vatten är ett av de bästa sätten att se till att djuren rör sig i hagen. Är hästen "supertörstig" lär den pallra sig iväg och dricka där vattnet finns och därmed få utmärkt motion på köpet. I det vilda och på bete dricker hästar ofta bara ett par gånger per dygn, det är egentligen onaturligt för dem att ha vatten precis under mulen hela tiden. Färskt gräs innehåller mycket mer vatten är hö eller hösilage, så de behöver inte heller dricka lika mycket och ofta på bete. Långt att gå mellan bästa gräset och dricksplatsen är en fördel som en del skulle betala extra för! 

Och ja, det är fullkomligt lagligt, under förutsättning att vattenkoppen ger minst 6 liter per minut. Jordbruksverket rekommenderar fri tillgång, men reglerna kräver bara att hästen ska kunna dricka sig otörstig minst två gånger om dagen. Om det är trångt kring vattenkoppen, så att hästarna trängs och bråkar och en del kanske inte kan dricka i lugn och ro, kan det däremot bryta mot reglerna. 

Naturligtvis är det bättre att de får vattnet i kar eller balja, så att de får i sig större mängd när de väl dricker, men det är ju lätt att ordna om ni är oroliga.  Om ni inte kan tippa badkaret upp och ned och fylla på nytt vatten, så töm det och ställ ut några baljor och håll dem fyllda. 

Uppstickande rör rör är förstås inte bra - går det att sätta ett par mjuka plastkoner över dem eller så? Steniga partier och liknande i hagen är helt normalt. Det är värre för en häst att stå på platt gräs än att få röra sig fritt i alla slags terräng. Om man inte vill ha en glashäst är det bättre att den lär sig att se sig för och hålla reda på sina fötter när den går lös, om  man vill att den ska kunna göra det när man arbetar med den. Det ska mycket till innan en frisk häst bryter benen eller dör av att snubbla, och det kan den lika gärna göra på en mjuk grästuva som på stenar. Vassa stenar kan medföra risk för sulskador, men är det inte stenigt i hela hagen  är det knappast något större fel.

Man brukar räkna med 2 stora hästar per hektar om de ska leva enbart på betet, så det verkar inte speciellt trångt med 10 hästar på 5-6 hektar, varav tydligen minst en är ett föl.

Men om ni inte trivs ska ni naturligtvis flytta, även om det inte är några formella, lagliga fel på hästhållningen där ni står. Det är viktigt att det fungerar och flyter friktionsfritt, man tenderar att tillbringa mycket tid i stallet …

Travis D
2018-05-07 22:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

#5 ja detta är vitmögel med intyg av veterinär. Här är en bild på liknande höbal

Dom står vid grinden, dom står nästan hela tiden vid grinden och väntar på att bli hämtade liksom, dom betar bara då och då. Dom står nästan oftare vid grinden än vi betet.

Veterinären säger att det är farligt när dom inte kan äta så mycket som en häst behöver. Detta att dom ska dricka sig fulla 2 gånger om dagen är som om vi också skulle göra det. Att 10 törstiga hästar i stekhet sol ska köa med bråk och ståhej bara för en vatten kopp tycker inte jag verkar okej. 

Känns inte helt normalt att hästarna står och hänger redan INNAN betet, med 2 höbalar utan att äns tänka på att äta dom förrän dom svälter. Att leva i en liten hage med max 3 hektar utan bete så kan dom inte må bra! Särskilt inte om dom varken äter eller dricker och bara rullar och äter nertrampat 1 månads hösilage.

Skulle dina hästar stå i denna hage. äta vitmögel, dricka rost och emalj och leva trångt med strid om någon tar ett steg för nära så kan du gärna flytta med men i kommer flytta för vi önskar inte att våra hästar ska bli sjuka eller värre.

Annons:
zemlathebunny
2018-05-07 22:28
#7

Är det bara jag som inte förstår problemet? Byt ut balen om det är mögel på den, töm ut karet så de slipper dricka rostvatten. Vill ni inte ha hästarna i de stallet så flytta dom. Man kan nog inte förvänta sig att stallägaren ska göra allt och det hjälps ju inte så mycket att sitta här och klaga på ägaren heller, om ni anser att era hästar är i fara så är det erat ansvar att se till att de flyttas.

tiger tok
2018-05-07 22:35
#8

#7 förstår inte heller dilemmat riktigt. #6 fast det där är ju massa information som du inte skrev i början.

Rafflan
2018-05-08 01:10
#9

Ta en skottkärra, ta upp höet i den och kör ut ur hagen (ni kommer få gå många ggr), och har hästarna tillgång till bete nu behöver dem ju inget hö.
Tippa karet eller ta en slang och töm ut vattnet, och ställ in baljor med vatten istället.
Prata med dem andra hästägarna så kanske ni kan ta en dag och hjälpas åt så går det snabbare och enklare, och sedan leta nytt stall då ni uppenbarligen inte trivs i nuvarande stallet.

Travis D
2018-05-08 08:19
#10

#7 då får vi släpa en jag vet inte hur många kg bal flera hundratals meter ut ur en hage du får jätte gärna komma hit och göra stallchefens jobb. Badkaret har ingen plugg och ligger i ett större badkar som inte går att flytta och är dessutom genom rostigt och tappar emalj. då måste vi springa ner det med hinkar och sedan jag vet inte hur byta ut ett badkar?!

Det handlar om en stallchef som inte tar ansvar för vad som ställs i hagen, och enligt henne så var hon och fölets ägare och kollade på balarna och hittade inget när vi har tydliga bilder och kan gå dit och skala upp balen och visa flera kg mögel rakt igenom.

Tror inte du fattar allvaret eller vad detta handlar om. Det är stallchefens/ägarens jobb att se till att 2 höbalar (det ända hästarna har att äta innan betet) möglar och att dom har en liiten vattenkopp som 10 hästar ska snåla om? Skulle du låta din häst stå här? Äta mögel och dricka rost?

#9 behöver hästar inte äta något vanligt eller dricka bara för att det finns gräs?

zemlathebunny
2018-05-08 08:38
#11

Det är ju ERAT ansvar att se till att ni har stallat upp era hästar i ett tryggt och säkert stall. Om det är så hemskt för hästarna i hagen med höet och vattnet så kanske ni får anstränga er lite för att fixa det. Då får ni gå flera vändor med en skottkärra. Sen kan ni ju bara ta hinkar och kasta ut vattnet från badkaret, det är inge svårt. Ägaren kanske inte anser att det är något fel på hagen och så länge det är lagligt så kan ni inte kräva att stallägaren ska fixa allt som ni vill ha det så då får ni fixa det själva eller byta stall.

Travis D
2018-05-08 09:16
#12

#11 men det är det som du inte förstår.. Att vi kan kräva av en lösdrift med fri tillgång till hösilage att hösilagen inte ska vara möglig. Det är inte så att vi är lata för att vi inte kan bära 2 höbalar som styck väger ca 10 kg. Det är FÖR TUNGT! Och ansvaret ligger på stallchefen (som ansvarar för maten i hagen) att kolla balarna innan dom ställs in i hagen om du inte visste det, och så fixar man väl betets vatten INNAN man släpper ut dom på betet?

Men vi var ute ca 30-40 minuter igår och tömde 3 badkar på rostigt vatten och funderar på hur vi ska få bort dom trasiga karen så dom kan bytas ut.

Rafflan
2018-05-08 12:25
#13

#12 har ni hösilage kan det vita ni ser i balen vara jäst, jäst är ofarligt och inte ovanligt i hösilage balar, och det kan vara svårt att se skillnad på jäst och mögel i hösilage balar.
http://www.equipage.se/mogel-eller-jast/

Ang vattenkaret, köp en  slang, finns på djuraffärerna för ca 70 kr, med den kan ni tömma badkaret lätt
bild på slangen -> https://www.google.se/imgres?imgurl=http%3A%2F%2Fcohifi.com%2Fimg%2F11856s-2017-akvarium-clean-vacuum-vattenbyte-changer-gravel-cleaner-fish.jpg&imgrefurl=http%3A%2F%2Fcohifi.com%2Fsv%2Fdammsugare%2Fsenaste%2F3&docid=vx20En2lKdpecM&tbnid=BoycKI_TJwQzcM%3A&vet=12ahUKEwiqzcLV8vXaAhUIjCwKHchLBpw4ZBAzKAswC3oECAEQDA..i&w=320&h=320&bih=651&biw=1366&q=vattenbyte%20akvarium&ved=2ahUKEwiqzcLV8vXaAhUIjCwKHchLBpw4ZBAzKAswC3oECAEQDA&iact=mrc&uact=8

Sedan kör ni ut vatten i hinkar med skottkärra eller liknande.

Annons:
Travis D
2018-05-08 12:28
#14

#13 som jag skrev i #6 så var det en veterinär som sa att det var vit mögel och inte jäst, stall chefen sa det dessutom själv men ska fråga mamma om den där slangen

Lona
2018-05-08 13:20
#15

Jag förmodar att ni betalar för er stallplats/hage?
Står man i ett kollektivstall så hjälps man ju oftast åt med i princip alls (eller betalar någon som gör det), men om man så att säga hyr sin plats så tycker jag onekligen att det är minimum att hästarna får en säker hage samt tjänligt foder och vatten.
Inget snack om saken!
Ni kan givetvis fixa grejerna för hästarnas skull men jag skulle definitivt inte stå kvar på ett sånt ställe.
Vi har i och för sig arbetsdagar i stallet, men det ingår så att säga i avtalet. Varje vår och höst har vi en gemensam arbetsdag då vi hjälps åt att se över hagarna, fixa grejer som behöver ses över och så vidare. Vi turas också om att hålla rent i stallet, sadelkammare och så vidare - men då är det som sagt en del i avtalet.
Givetvis hoppar man in och fixar en trasig hage om man ser det, men annars är det faktiskt stallägaren/den som ansvarar för stallet som får ordna sånt, så har det åtminstone varit i samtliga stall som jag varit i.
Om någon till exempel hoppar in och ser till stallet några veckor när ägarna är på semester så får man avdrag på hyran.

Pratade ni igenom vad som ingår och inte ingår när ni tog stallplatsen? Det är rätt viktigt att klargöra sådant redan från början tycker jag så slipper man mycket tjafs sen.

BTW, en sån höbal vägar bra mycket mer än 10 kg, även om den inte är hel.
En vanlig, fyrkantig, "gammaldags" höbal med balsnören brukar väga ungefär 10 kg. Inte bara att hiva ut, med andra ord, utan ni får dra isär hela balen.
Edit; såg nu att det inte var just den balen, men eftersom den står i hagen så förmodar jag att det ändå är en rundbal?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Travis D
2018-05-08 13:55
#16

#15 ja vi betalar 3000 kr/månad  för lösdriften.

det är inget kollektiv stall, allt vi gör ska behöva göra är mocka efter oss och sköta våra egna hästar.

I vårat avtal står det att man tar en syssla i veckan, vi borstar hela stallet varje dag vi är där och mockar alla boxar så det gör vi ju definitivt. Ja vi har pratat om vad som ingår och vi har papper eller något liknande (mamma sköter det) på det också.

Ja men jag chansade på 10 kg jag bryr (inget otrevligt menat) mig inte riktigt vad dom väger utan menade bara självaste poängen att det är för tung att bära en höbal på 15kg (?) 100 meter till stallet. Japp den är rund. vi ska dit till stallet idag jag kan bifoga bilder på hösilaget och vattnet och rören.

Lona
2018-05-08 14:05
#17

#16, Insåg att jag kanske lät snorkig när jag påpekade vikten, det var mer för att få en realistisk version av hur jobbigt det är att ta bort den…😛

Jisses, för 3000:- borde det verkligen vara bättre standard! Beror väl lite på var man bor också, men vi betalar betydligt mindre för en stallplats med full service vad gäller in- och utsläpp samt fodring. Då är det ändå i Göteborg även om vårt stall nog är ganska billigt för det området.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Travis D
2018-05-08 14:24
#18

#17 3000 per häst så 6000 dessutom 🤦‍♂️

Dom står i brottby (vallentuna) ett ganska fint stall , lite tomt men stort och fint 🙂

Caf_Roy
2018-05-08 14:30
#19

Stallchefen verkar inte benägen att göra något åt saken, så ni har tre val. Antingen flyttar ni till ett annat stall, gör något åt problemen själva eller så fortsätter ni klaga på stallchefen utan att göra något åt saken och hästarna får lida. Det tar ganska många vändor att köra bort en rundbal med grep och skottkärra men är inte svårt på något sätt, tar bara tid. Vad gäller vattnet kan ni bara skaffa ett begagnat badkar och ställa i hagen och fylla med vatten så väljer ju hästarna att dricka från det istället. Vill inte stallchefen ställa ut en ny bal när ni slängt den gamla får ni fixa så dom har hö själva om ni inte tycker att betet räcker. Handlar det om lagbrott kan ni anmäla till länsstyrelsen, men annars får ni helt enkelt göra något åt det själva eller flytta.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Travis D
2018-05-08 14:35
#20

#19 grejen är att hon är den som kan göra skillnad. Han kan bara säga till bonden att ta ut höbalarna så är det problemet löst. Bonden säger att vi ska prata med henne / att hon ska prata med honom om balarna ska ut.

Annons:
Caf_Roy
2018-05-08 14:47
#21

Men om hon nu vägrar att göra det får ni lösa det själva. Kanske om ni är tydliga med bonden att ni kommer behöva köra ut den i skottkärror om han inte hjälper till att han gör det, annars får ni köra era kärror. Ni kan också säga till stallchefen att ni tycker det är så illa att ni säger upp stallplatsen och flyttar om inget ändras.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Travis D
2018-05-08 14:58
#22

för tillfellet funderar vi på om Nysve borde flyttas Sigge och Karin.. Och om det inte blir bättre så flyttar alla 3

Gronstedt
2018-05-08 15:09
#23

#6: Ena sekunden är hästarna på bete 5-6 hektar gräs med vattenkopp, i nästa bråkar de oavbrutet på 3 hektar utan varken mat eller vatten? Dina beskrivningar är inte speciellt lätta att hänga med i.

Hästar på bete tillbringar många timmar per dygn med att stå och slöa, ofta nära grinden eller på annat lämpligt ställe där gräset är kort så att det inte är så mycket insekter. Betar gör de främst på nätterna eller i kortare perioder under dagen. Klocka dem dygnet runt ett par dagar innan du påstår att de svälter. De är knappast så dumma att de står på gräs och svälter. Hästar på gräs behöver inte höbalar också.

Att du inte tycker att Jordbruksverkets regler är OK betyder ingenting - om stallchefen uppfyller lagens krav så är det lagligt vad du än tycker. Gillar du inte hur det ser ut så flytta dina hästar - DET är DITT ansvar.

Travis D
2018-05-08 15:20
#24

#23 vi grinden är det bara lera och den är på andra sidan hagen alltså vid vattenkoppen långt ifrån betet. 5-6 hektar Med bete och typ 3 utan bete . Maten som jag skrivit är hösilaget jag pratar om och vattenkoppen är andra sidan hagen om du läser dom andra "kommentarerna" (#) jag skrivit. 
Jag har inte sagt att deras regler inte är okej. Hur vet DU att stallchefen uppfyller dom reglerna?  Det är inte det att jag inte gillar hur det "ser ut" det är det faktum att hästarna serveras möglig mat!

Hur i hela friden ska jag kan ansvara för att en stallchef ger VÅRA hästar möglig mat och en LITEN vatten kopp i andra sidan hagen???

Skulle du ställa dina hästar (om du nu har några) i denna lösdrift med vitmögel som mat och rost till vatten????

zemlathebunny
2018-05-08 15:43
#25

Nej ingen skulle nog det men om det är så det ser ut där så får du väl flytta hästarna därifrån. Går ju inte att göra så mycket annat. Bryter stallägaren mot lagen så anmäl men gör hen inte det så kan ni inte göra något annat än att gilla läget, fixa det själva eller byta stall

JoannaLi
2018-05-08 16:34
#26

Jag tycker väl också att det är lite enkelt. 

  1. Flytta hästarna. 
  2. Lös det själv. (Töm badkaren med slang t.ex., eventuellt skottkärra om det inte går att tömma det i hagen och vänd de rostiga karen upp och ner. Ett begagnat badkar kan kosta typ en femhundring, så en femtilapp per häst för att köpa ett nytt, ickerostigt. Och antingen grep + skottkärra till balen eller sätt upp ett enkelt staket - fårstaket är billigt på Granngården t.ex. - eller be att få ett möte med bonden där ni förklarar hur viktigt ni upplever att det är, hur stallägaren inte lyssnar, och att ni eventuellt är villiga att betala ur egen ficka för bortforslingen.)
Travis D
2018-05-08 16:35
#27

#26 man kan inte vända karen eller tippa eller putta omkull

Annons:
Travis D
2018-05-08 16:41
#28

#26 det löser inte problemet helt utan bara en bit. Då betalar vi för något som är en självklarhet för Vilken annan stallchef som helst. Men hon har inte lärt sig något utan bara att hon kan får hästägarna att betala allt själva och betala istället för henne.

Sugar Mist
2018-05-08 17:18
#29

Ser inte svårigheten, flytta hästarna? 
Är man inte nöjd med en tjänst så påtalar man det till stallägaren, är stallägaren inte villig att ändra detta och man själv inte ser några möjligheter att lösa det själv så får man flytta sina hästar, det hjälper en ingenting att sitta på ett forum och beklaga sig :p

-

Caf_Roy
2018-05-08 17:49
#30

#28 Antingen vill ni stå kvar och då får ni själva fixa och betala för det stallchefen inte gör. Om jag hade valt att göra det (skulle isf vara för att stallet har extremt bra läge, är mycket billigare än alternativen eller något sådant) hade jag sparat kvitton för det jag köper, ge dom till stallchefen (efter att ha tagit kopia) och dra av det när jag betalar stallhyran. Men är du inte nöjd med hur stallet sköts är det bara att flytta. Man har inte rätt som inackordering att påverka hur stallet sköts (så länge lagarna följs) utan det gäller att hitta ett stall som redan sköts på ett sätt som passar en.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

JoannaLi
2018-05-08 18:24
#31

#28 Fast att göra det en gång gör att man markerar tydligt hur viktigt det är för de som bor där, om ni nu inte vill flytta. 

Och går de inte vända på (hur?) kanske man kan investera i t.ex. presenningar och täcka över dem, tänker mest för att det inte ska samlas regnvatten t.ex.

Travis D
2018-05-08 22:08
#32

#31 den sitter i en Låda (ish) som sitter fast i marken eller nåt och så sitter badkaret fast i lådan (ish)

Rafflan
2018-05-09 01:14
#33

Snart har du klagar på forumet i 2 dygn att din häst äter mögligt hö och dricker skitigt vatten, hade det var min häst hade jag omgående åtgärdat problemet själv om stallägaren vägrat! 
Men eftersom du anser att ni betalar för tjänstens så fortsätter du låta hästen äta mögligt hö och dricka skitigt vatten och klaga att någon annan ska fixa problemet åt er?

Ta hand om er häst, fixa så dem inte kan äta av höet, ta en slang och töm badkaret, och sedan flytta hästen till ett nytt stall, men hästen ska inte behöva skötas dåligt i väntan på att ni hittar ett nytt stall!

Travis D
2018-05-09 20:53
#34

#33 vi har tömt badkaret efter 30 minuters funderingar och sedan 45 minuters kämp med att skruva isär ett kar och sedan allihopa välta det.

Vi ska säga upp stallet men det tar 2 månader med uppsägningen.. Men den sista mögliga balen vet vi inte hur vi ska få ut..

ingen av hästarna betar utan äter nertrampat 5 månaders hö. Så fort mamma ropar på Nysve kommer han lunkandes med alla dom andra efter sig sen står dom där i 3 timmar och väntar på honom. Och petar lite på höet och sedan väntar dom.

Nysve har börjat vakta vattenkoppen nu, och låter ingen annan dricka när han står där så fort dom andra kommer stoppar han ner mulen i vattenkoppen och typ låtsas dricka han dricker inte utan trycker bara ner mulen, vet inte varför men men..

Annons:
[134643]
2018-05-09 21:56
#35

#34 Ni kör ut en skottkärra. Drar loss hö från balen. Fyller skottkärran. Kör iväg skottkärran. Det har skrivits några gånger i tråden redan :) Ja, det kommer ta tid, men vad är alternativet?

Travis D
2018-05-09 22:27
#36

#35 antar att det andra alternativet är att låta dom bli sjuka- vilket vi inte vill

antar att jag får lämna kompisarna och flytta hästarna 😕

men någon som vet varför han vaktar vattnen koppen?

[134643]
2018-05-09 23:27
#37

#36 Sätt ut en extra balja med vatten så försvinner det problemet.

Caf_Roy
2018-05-10 07:36
#38

Ställ ut ett fräscht badkar eller flera hinkar med vatten i så spelar det ingen roll att han vaktar vattenkoppen. Orkar ni inte ta ut balen en skottkärra i taget kan ni, som andra har sagt ovan, stängsla in den. Några plaststolp och lite eltråd (behöver ju inte vara inkopplad) så är ni klara, finns på typ Granngården. Att ni har 2 månaders uppsägningstid betyder att ni måste betala för 2 månader, inte att hästarna måste stå kvar under den tiden. Det står er fritt att flytta hästarna imorgon. Väljer ni att stå kvar under uppsägningstiden får ni se till att hästarna inte far illa.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Travis D
2018-05-10 11:18
#39

#38 nu måste vi stå kvar då stallet vi skulle flyttat dom till blev fullt men vi kollar på ett i kungsängen vi kanske ska flytta dom till.

Maleficum
2018-05-10 12:05
#40

#39 Finns massa fina stall (och ridvägar) runt om i Kungsängen :)

Dessutom är det ju rätt nära då till Bro park och där brukar de ha "ridhästgalopp" så man får testa galoppera på galoppbana med sin egna häst/ponny om man vill https://www.svenskgalopp.se/artikel?cid=2.4345&defaultMenuId=true

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Travis D
2018-05-10 12:14
#41

#40 ja men problemet vi har fått är att typ 90% av dom är stall ;( 

Blir inte ponnyerna / hästarna super pigga? Tänker att om dom får springa hur snabbt dom vill på en rak sträcka börjar dom inte typ bocka och sånt? (om du fattar hur jag menar) blir dom liksom inte typ pigga och busiga?🤪

Annons:
Maleficum
2018-05-10 12:20
#42

#41 Är dem inte vana att få göra det så kan de ju säkerligen bli busiga i början! Men det finns ju alltid kunnig personal där och man får säkerligen bra hjälp och instruktioner på hur man ska göra allt på ett bra och säkert sätt!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Gronstedt
2018-05-10 12:32
#43

#24: "Skulle du ställa dina hästar (om du nu har några) i denna lösdrift med vitmögel som mat och rost till vatten????" Jag skulle ta mitt ansvar och se till att mina hästar hade bra mat och bra vatten, antingen genom att flytta dem till ett ställe jag gillar bättre eller genom att göra stället där de är bättre. Jag skulle inte skriva inlägg efter inlägg på ett forum för att klaga på att ingen annan gör det åt mig.

Lona
2018-05-10 18:05
#44

#41, Kan de inte lika gärna stå uppstallade ett tag då? Även om man helst vill ha lösdrift så dör de inte av att stå inne på nätterna, dessutom släpper väl många stall ändå ut hästarna på bete snart?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Travis D
2018-05-10 18:46
#45

#44 men vi vill ha ett stall där dom kan stå så länge som helst inte i en vecka eller 2. Vi vill inte ha onödiga bråk och inte ha dom på box då en av dom inte vill stå i box längre en ett par minuter (typ 30) sedan blir hon bråkig och surig och då är det bättre att dom får trivas. Vi funderar på att flytta dom till kårsta även fast det är längre bort..

#43 Vi FÖRSÖKER ta vårt ansvar men att stängsla in maten går ju INTE och dina inlägg hjälper ju inte när du bara klagar som något jag inte får skriva, skriv något som hjälper eller skriv inte alls, att klaga på att vi ber om hjälp när våran stallchef är dum i huvudet och serverar möglig mat och en vattenkop åt 10 hästar så kan du väl åtminstone knipa käft eller FÖRSÖKA hjälpa?

Eftersom du knappast gör någon nytta själv här på denna tråd och bara skriver utan att tänka på omständigheterna så behöver du inte skriva mer i denna tråd om du inte redan fattat det så LETAR vi efter stall så vi kan flytta dom till ett ställe där dom inte riskerar att bli sjuka. Vad är ditt FÖRSLAG på vad man kan göra när stallchefen inte tillåter att vi tar bort maten som varit där i snart 15 dagar? och som är möglig som in i helsike och snart rutten?

JoannaLi
2018-05-10 19:17
#46

#45 Okej, om de inte betar något - gå ihop och köp en egen bal och ställ in? Då lär de ju välja den istället för den dåliga.

zemlathebunny
2018-05-10 23:16
#47

Folk har försökt hjälpa dig och komma med de förslag som finns. Men du vänder bara taggarna utåt och hamnar i försvarsställning så fort man skriver att du måste göra något. Om stallchefen inte vill göra något så finns det inget annat än att fixa det själv. Vad vill du att vi ska skriva liksom? Vi kan ju inte ge dig förslag när det verkar som att du inte vill anstränga dig fysiskt för dina hästar och kanske gjorde den här tråden för att få medlidande? Bara en känsla jag får

Travis D
2018-05-10 23:29
#48

#45 bra idé 🙂ska prata med mamma, vi köpte en bal till våran "privat" hage där Kakan och Sigge står då stallchefen inte ville att vi skulle ta av deras hö eller ngt men ska kolla med mamma om vi kan köpa en till deras hagen oxå :)

#47 som du skriver i #7 så fattar ju inte du problemet så då behöver du ju inte fortsätta skriva i denna tråd :) eftersom jag inte kommer förklara mer :)

Annons:
zemlathebunny
2018-05-11 04:09
#49

Jag tror jag förstår precis, du måste tåla att folk skriver i din tråd även om saker och ting inte alltid är vad man vill höra. Men det lät som en bra idé att sätta in en ny bal! Kör på det och sätt in fler vattenhinkar så blir det där bra

tiger tok
2018-05-11 07:51
#50

#48 ta till dig vad alla tipsar om istället för att säga åt dem att knipa käft, att man inte fattar något och att man ska sluta skriva i tråden.

Travis D
2018-05-12 12:19
#51

Vi får idag springa som blådårar upp och ner från hagen med mögligt hö. Vi kan inte flytta hästarna tyvärr.. så då får vi kämpa för att eftersom Sigge ska flyttas så kommer kakan behöva gå med dom andra i stora hagen. Och jag vill inte att hon ska gå i den om hon riskerar att bli sjuk så bara att vi börjar mocka ut höet och så ska vi sätta ut nya vattenkar (vi köpte några) så får vi det överstökat.

Herveaux
2018-05-12 14:34
#52

#51 Vad bra att stallchefen lät er ta ut den dåliga balen iaf då. (Om jag har hängt med i svängarna i tråden så fick ni inte det först, eller har jag fattat fel?)

Var ju enkelt att lösa ändå bara man är beredd att svettas lite för sina djur.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Travis D
2018-05-12 20:28
#53

#52 japp ibörjan ville hon inte ta ut den så vi fick ta det i egna händer :)

Efter att ha jobbat regelbundet 5 timmar irad har vi fått ut lite mer än en 3:e del men imorgon flyttar Sigge så kakan ska släppas in i stora flocken (hon ska tillbaka dit) Tyvärr kan vi inte komma ut dit imorgon vilket är jätte synd..

Herveaux
2018-05-12 20:31
#54

#53 Går det inte att muta en bonde i närheten som kan hjälpa er?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Travis D
2018-05-12 20:35
#55

#54 aa kanske :) 2 av mina kompisar kommer med på måndag och hjälper till och sen ska vi rida en tur hade vi tänkt :)

Annons:
Lona
2018-05-13 15:14
#56

Går det annars att hägna in höbalen provisoriskt? Vi har plaststolpar + stängseltråd utan el i runt några saker i hagen som kan vara skadliga för hästarna och inte går att få bort. Om de ändå inte vill äta höet så kanske de inte går igenom ett tillfälligt stängsel fast det inte är kopplat någon ström? Bara tills ni lyckats få bort allt - men SÅ mycket är det inte i en vanlig rundbal, även om det är en del jobb.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: