Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1531 ggr
LillaRyttaren
5/5/18, 6:31 PM

Tvätta rent sår!

Min häst får ofta små sår lite var stans på kroppen, framförallt på sommaren (?!) Jag brukar tvätta rent och hålla lite koll. Hur gör ni för att hålla rent såren? Skriv gärna för tips och trix ; )

Annons:
Travis D
5/5/18, 7:52 PM
#1

Jag hittade ett sår som blödde (ett öppet sår) på hennes hov (ungefär vid kronan) då sköljde vi med vatten sen blev det stängt och läkte sen får hon ju bitmärken från sin kompis hela tiden men dom är inte öppna :)

powerade
5/6/18, 3:19 AM
#2

Små sår om dom är färska brukar jag bara skölja med vatten då dom får en yta snabbt o.s.v på sommaren med flugor och det inte läkerihop finns det " plåsterspray" allvarligare sår som är djupa och svårlösta brukar jag skölja med vatten och koksaltlösning

shia
5/6/18, 7:34 AM
#3

Vi brukar vid sår vid hovarna/ben raka. Tvätta, å blåspraya. Är det typ skavsår eller sår över kroppen brukar vi tvätta å sen ta en bit från aloevera å smörja in å sedan blåspraya

Lona
5/7/18, 5:44 PM
#4

Beror lite på, tvättar oftast med vatten eller koksalt (som är lätt att göra själv).
Smörjer med Vege-bom, en helt suverän sårsalva mot i princip allt (mugg, sår, bett, skav, förhårdnader, klåda/eksem).
Eventuellt sätter jag någon form av insektsmedel runt såret, givetvis inte i.

Vad man absolut inte ska göra är att använda antibiotikasalva utan veterinärs inrådan, och definitivt inte "bara några dagar för det läker så bra".
Nu har till exempel Socatyl utgått, men många sparar på sina slattar av antibiotikapreparat "ifall att". Gör inte det!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

ChristianHolmen
11/8/18, 1:53 PM
#5

Besök gärna www.ekodes.se 

EKODES är fritt från kemikalier, miljövänligt och väldigt effektivt.

Upp till toppen
Annons: