Annons:
Etikettridning
Läst 1367 ggr
Travis D
2018-05-05 09:00

Älg!

Hej!

Nu är det vår (snart sommar) och alla älgarna får sina ungar (Maj-Juni oftast) och vi har redan sett 6 älgar. Jag undrar vad ska man göra om man stöter på en älg? Nu när ungarna kommer blir dom ju vaktiga och kan "anfalla" eller då försöka skrämma bort än m.m 

Vi såg en älg  som stod på ridvägen (men utan unge) och valde att vända hem direkt och inte störa den. Men om man möter en älg ska man bara vända direkt, jag tänker man vill ju inte gå förbi den liksom

Annons:
OlleA
2018-05-05 09:18
#1

För det allra mesta är älgarna mycket räddare för dig än vad du är för dem. Även när de har ungar.

Caf_Roy
2018-05-05 09:30
#2

Börja sjunga för full hals så brukar dom gå. Galoppera mot dom brukar också få dom att dra. Älgar är också flyktdjur så om ett annat flyktdjur (din häst) ser ut att fly från något (tex vargar eller en skogsbrand) är det säkrast att springa åt samma håll, speciellt om man har kalvar att skydda. Älgar brukar bara attackera om dom tycker att man uppehåller sig för nära. Springer man bara förbi är man inte värd att bry sig om.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Lona
2018-05-05 12:12
#3

#1, Nja, det beror nog lite på var man bor. I vissa områden med mycket folk tycker jag att man ser dem rätt mycket och inte är de särskilt skygga öht (fast man säkert passerar dem oftare än man tror). #2, Eller så får man en älg som anfaller en… TS, att sjunga (eller prata) högt är ett bra tips, då hinner de höra dig i god tid. I och för sig använder vi mest den metoden under jakten, inte för att varsla älgarna utan jägarna. ;-) OM du ändå stöter på en älg, vänd lugnt tillbaks och välj en annan väg. Tänk på att en del hästar tycker att älgar är läskiga så du har lite beredskap.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Caf_Roy
2018-05-05 12:46
#4

#3 Jag har aldrig blivit attackerad av en älg när jag ridit mot eller förbi dom i galopp. Då har dom bara tittat på mig eller sprungit iväg. Däremot när jag har passerat i skritt eller ridit runt i närheten har jag blivit attackerad två gånger. Dom jagar en bara till dom är nöjda med att man springer därifrån så om man redan springer förbi finns ingen anledning att börja jaga en eftersom man uppenbart redan ska fortsätta springa därifrån. Självklart är det bästa att ta en annan väg, men ibland har man inte den möjligheten. Möter du en älg och väljer att vända, trava eller galoppera (lugnt) därifrån. Om älgen tycker att du kom för nära och inte avlägsnar dig snabbt nog kommer den att jaga dig.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Travis D
2018-05-05 19:46
#5

#4 Men Kakan är lite skygg för "nya" djur hon träffar.

Rafflan
2018-05-07 00:40
#6

Att galoppera förbi vilda djur är bara dumt…
När jag möter vilt gör jag olika, om dem passerar vägen väntar jag på bra avstånd tills dem passerat, är dem i skogen håller jag bra avstånd och läser av djurets signaler, verkar dem stressade/oroliga eller står på vägen/stigen och inte vill flytta sig vänder jag och rider en annan väg.
Hitintills har jag aldrig haft problem eller blivit attackerad av vilda djur trots att jag möter dem ofta.

Annons:
axa
2018-05-09 08:19
#7

Vi har gjort olika. Beror på vart vi varit, och hur djuret är placerat mot oss.

Vi har väldigt mycket älg, och eftersom områdena är väldigt hästtäta så är älgarna väldigt obekymrade av närvaron av häst och ryttare. Någon gång har vi galopperat förbi. Några gånger bara gått förbi (en gång såg vi dem inte innan vi var parallella till dem, var bara 10m ifrån, dem tittade inte ens på oss). Igår mötte vi två älgar på olika ställen under avskrittningen, då vände vi bara och gick lugnt en annan väg istället. Sunt förnuft och iakttagelse (Älgens kroppsspråk, säsong, vart älgen är, är den i flock eller inte, kön och ålder, möjligheter att ta en omväg, hästens reaktion, din reaktion, osv.)

Jag har bara mött "trevliga" älgar. Man lär även känna vissa älgar som vistas i områdena. Förra året stötte jag kontinuerligt på en ko med kalv. Väldigt sansad. Första gången vi träffade dem var kalven inte många dagar gammal. Vi kom rätt nära innan vi upptäckte dem, kon tittade lugnt på oss och vandrade sedan ifrån oss. Henne träffade vi på en del, men henne var jag bekväm med efter det. 

Nu senaste dagarna har jag dock stött på en grupp om tre som jag inte är helt bekväm med. Dem blir spända och nervösa av vår närvaro, min häst reflekterar dem. Dem undviker jag därför - ser jag dem tar vi andra vägar istället bara. Ingen anledning att utmana dem eller pressa min häst när den gruppen stressar upp varandra.

Lona
2018-05-09 19:20
#8

Jag är faktiskt mest rädd för älgtjurar under parningstiden, tycker att de är värre än ko med kalv.
Min morfar blev uppjagad i ett träd en gång av en arg tjur, där satt han i fyra timmar(!) innan älgen tröttnade och gav sig av…😃

(Sen är jag ruggigt rädd för vildsvin😮, men här på landet är de åtminstone skygga, det är de inte närmre Göteborg. Skjut av dem, för tusan!😭)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Sasha W
2018-05-16 13:02
#9

är det nu jag ska skryta om att jag bor på Gotland och det inte finns älgar här?

istället får man gömma sig för turister med tröjor där det står  I <3 GOTLAND

Lona
2018-05-16 17:13
#10

#9, 😃
OT, men finns det (hugg)ormar på Gotland?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Travis D
2018-05-16 17:23
#11

#9 ååh lyckos 😃

Bråkar åka till Gotland varje sommar (till Visby och till Fårö) jätte fint där har en kompis som bor där med sina hästar 😃

Sasha W
2018-05-16 19:33
#12

#11 jag bor i alla fall bara 2 km från Visby men ändå på landet och massa hästgårdar runt mig och bara 2 km till ridskola, men det närmaste jag kommer affär som säljer hästsaker är Granngården, här finns inge Charlies, Inge Hööks eller liknande och det är synd… xd

#10 jodå, ormar finns det tyvärr gott om, både Huggormar och Snokar ):

Upp till toppen
Annons: