Annons:
Etikettbeteende
Läst 1545 ggr
hallonet_
2018-05-04 18:57

Hingstig vid ston?

Hej! Fick nyligen hem en ny häst, en valack på 13 år. Han är jättefin verkligen, men det är ett problem. Min valack har nyligen börjat gå tillsammans med en annan häst, i en hage bredvid ett brunstigt sto. Han har nästan blivit som förändrad. Står inte still på gången, vill inte gå ifrån de andra hästarna, blåser upp sig osv osv. Han har tidigare inte alls haft några problem med det här. Märkte av de här igår, och flyttade då honom till en annan hage där han inte ser det brunstiga stoet så mycket, men han står och gnäggar efter de andra hästarna hela tiden. Vad ska jag göra? Kommer det gå över eller har jag förstört hästen för alltid? Han är annars jättesnäll på gången osv osv.

Annons:
Travis D
2018-05-04 19:02
#1

Tror det kommer gå över så fort stoet slutar brunsta.

Karin brunstar super mycket nu så hon och valackerna kan inte skilljas utan gnägg men så fort hon brunstat klart så blir hon lugn igen.

Lona
2018-05-04 23:40
#2

Den här tiden på året brukar vara värst, och en flytt kan medföra att valackarna blir extra "hingstiga" när de hamnar i en ny flock.
Munkpeppar kan faktiskt hjälpa, det har funkat bra på våra valackar. Det kan eventuellt även hjälpa vid överdriven brunst (och PMS på människor!) men där har vi inte märkt någon skillnad.
Går att köpa i vissa hästaffärer eller beställa på nätet.
Tror att tex alyose.se och ortagardensalsta.se har det.👍
Vi brukar sambeställa i stallet samtidigt som vi köper diverse andra örter så vi slipper frakten.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: