Annons:
Etikettövrigt
Läst 1102 ggr
Travis D
5/4/18, 2:07 PM

Något var väl fel?

Asså när vi köpte Karin och när jag provred henne så gick hon som en giraff med bakbenen neråt liksom och la så lite vikt på dom som möjligt. Efter en vecka visade det sig att hon haft en Låsning i högra höften och vänster bak benet var typ överarbetat och att hon har haft det i minst 1 månad (vi tog hit en equiterapeut) Så jag fattar inte hur hon kunde gå igenom veterinär besiktningen utan anmärkningar när hon inte kunnat använda bakbenen ordentligt? Det måste varit en riktigt usel veterinär eller hur kunde hon inte märka något? Vår stall chef märkte det efter första ridturen att något var fel men en utbildad veterinär inte hittade något?  Hur kommer det sig att hon kunde gått igenom utan anmärktning??

Annons:
nypisnina
5/4/18, 5:51 PM
#1

Det var skumt!? Kanske hade hon fått smärtstillande eller något? Det är väl inte helt ovanligt att folk gör så? Inte för att jag själv varit med om det, men man har ju hört talas om det.

Travis D
5/4/18, 5:54 PM
#2

#1 hörde om någon i mitt gamla stall som provridit och köpt en häst som fått smärtstillande på provridningen och sedan när dom köpt henne var hästen helt annorlunda än på provridningen.

Caf_Roy
5/4/18, 9:47 PM
#3

På veterinärbesiktningen kollar dom om hästen är halt eller har ont, vill du veta om hästen du ska köpa är stel, spänd eller har muskelknutor får du be en equiterapeut kolla igenom den också (men inte istället för veterinär för dom kollar inte hältor).

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Travis D
5/4/18, 9:50 PM
#4

#3 menar att hur kan inte Veterinären ha sett det? Våran stallchef märkte det snabbare än en utbildad veterinär.. Grejen var ju det faktum att hon hade ont av sin låsning i höften, tänk att hopp 50 cm utan att kunna använda bakbenen normalt/ordentligt

Caf_Roy
5/4/18, 10:12 PM
#5

Jag säger inte att veterinären inte såg det. Hästar kan vara spända, stela och ha låsningar på alla möjliga sätt, vilket ibland enklast avhjälps med equiterapeut eller liknande men lika ofta räcker det med lösgörande arbete och massage. Det veterinären kollar är om hästen är trasig på något sätt, dvs är halt eller har ont. Det är lite som läkare för oss, har du till exempel ont i nacken för att du skadat en kota blir du behandlad av läkare men om du är stel i nacken för att du sitter framför datorn för mycket är det inget fel på din nacke, men du kan vilja besöka en sjukgymnast för att bli av med spänningarna.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Rafflan
5/5/18, 12:48 AM
#6

Kan vara att låsningen inte syns när hästen inte har ryttare på ryggen? 
vid besiktning så springer man ju oftast med hästen för hand.

Dock undrar jag, om ni såg låsningen redan vid provridningen, varför kollade ni inte upp det innan köpet?

Annons:
Travis D
5/5/18, 8:47 AM
#7

#6 vi visste inte om Låsningen innan vi köpte henne, jag trodde bara hon retades med mig för att vi gick ifrån stallplanen som hon inte ville, låsningen syntes inte men man såg att någonting var fel när hon gick därför sökte vi upp equiterapeuten direkt.

Upp till toppen
Annons: