Annons:
Etikettbeteende
Läst 1546 ggr
Vrilen
2018-05-03 16:31

Självklarheter för er?

Är det någon stor självklarhet ni har med era hästar? Utöver att hästen ska visa respekt och var lugn och snäll såklart.

Själv har jag några:

- Parkera. Jag har lärt min häst när man säger stanna eller släpper tyglarna/grimskaft ska hon stå  stilla tills jag ber henne om något annat. Ska kunna lämna henne i paddocken eller i stallgången och veta att hon går ingenstans.

- Inkallning. När jag ber min häst att komma ska hon komma.

- Inte äta innan det är varsågod. Innan jag har sagt varsågod ska ponny stå och ignorera maten medans jag borstar eller fixar med annat.

Skulle vara intressant och se vad andra har för självklarheter =)

Annons:
[134643]
2018-05-03 16:55
#1

Vilken kul fråga, jag har inte tänkt på det så innan men nu när jag gör det så har jag absolut vissa självklarheter. Att man står still vid uppsittning. Att halt vid ridning = stå still tills jag ber om något annat. Blir så trött på hästar som står still i en millisekund innan de går framåt igen haha. Att boxdörren kan vara öppen utan att hästen går ut, och att den kan stå i stallgången utan att sitta fast. Av säkerhetsorsaker sitter hästarna fast 99% av tiden, men om de är tränsade och jag ska gå och släcka lampan eller något sådant så vill jag att de ska stå still. Att godis tas fint och man buffar absolut inte för att få mer!

shia
2018-05-03 19:27
#2

Att de ska stå stilla när man ber å vänta på nästa kommando. Stå stilla (självklarhet från det de är 1 år efter sommaren) när man sadlar/selar av. (iaf ta av vagnen ute utan att de går i väg) samt stå stilla när man sadlar eller så utan att de sitt fast (om.man måst göra i boxen eller så) Visa respekt för en när man leder den, även om den är pigg å studsa osv. Att vänta på deras tur att få gå ut från hagen. Att de försöker och vill lära sig - annars ät det inte värt överhuvud taget att kämpa med å lära den ex nät man rid, om den inte vill eller försök å gör allt för å streta emot,

Travis D
2018-05-04 12:53
#3

1. Att jag ska kunna gå iväg med boxdörren öpen utan att hon går ut och att hon ska kunna stå lös utan att gå iväg.

2.  Inte tigga godis utan att Kakan vet att hon får godis när hon förtjänar det.

3.  När man får godis så tar dom fint (har haft problem med att jag får in fingrarna i Nysves mun när han glupsar) 

4. Stop. Säger jag stop så ska dom stå stilla. (sen så funkar det inte på ridskolans hästar tyvärr)

nypisnina
2018-05-04 18:05
#4

Vilken kul tråd. Jag har troligen haft en väldigt ouppfostrad häst när jag läser om era självklarheter haha! Mitt fel helt klart, men han har alltid varit trevlig och snäll ändå.  Men mina sjävklarheter är att de ska stå still när man ska sitta upp. Stanna när jag säger till och vänta tills jag säger något annat, samma med att göra halt. Gå fint när man leder dem och inte trycka på boxdörren när de ska ut utan vänta snällt. Det är nog det. 🙂

Travis D
2018-05-04 22:49
#5

#3 måste såklart lägga till att dom ABSOLUT inte får gå över mig eller förbi mig när jag leder (inte ta ledarskapet och försöka bli vägvisaren).

Caf_Roy
2018-05-06 19:19
#6

# Stå kvar när jag ber om det # Inte gå ut ur boxen om jag inte ber om det # Flytta sig dit jag vill när jag ber om det (tex backa in i spolspiltan utan att jag behöver peta på hästen) # Aldrig gå före/om mig om jag inte ber om det (om jag stannar stannar hästen) # Aldrig dra i grimskaftet # Aldrig tigga eller försöka ta godis själv (spetsa öronen och se söt ut är tillåtet) # Ta godis försiktigt och bita av godisen om jag inte vill ge hela # Aldrig gå fram och ta mat förrän jag är klar (när jag ger kraftfoder i krubban eller hö i hagen) # Lasta sig själv och inte gå ut innan jag säger till (och bara gå ut så långt jag ber om) # När jag ställer mig på uppsittningspallen ska hästen komma och ställa sig bredvid och inte gå förrän jag säger till # Aldrig göra något annat än skritta på långa tyglar Säkert mycket mer grejer men kommer inte på fler just nu (plus allt som jag antar är självklart för alla också, som att inte bitas, inte använda tänderna när man kliar människor, stoppa huvudet i grimman om man vill gå ut ur boxen och allt sånt).

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Annons:
powerade
2018-05-08 20:08
#7

Om jag stannar ska hästen stanna ( går inte alltid när han är stressad eller bråttom hem) Stå still vid uppsittning. Inte gräva med hoven inomhus. Inte gå ur spiltan om han står lös.

Upp till toppen
Annons: