Annons:
Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 1446 ggr
Travis D
5/1/18, 12:12 AM

Skräcksalgen

Hej!
Idag skulle jag visa upp Karin för min mormor men nu så visade hon en sida jag aldrig sett förut och som gjorde mig helt skräckslagen!

Allt började såhär:

Vi gick för att hämta henne i hagen, nu går hon med endast sin bff då han är halt och inte får springa bland kullar och sånt, hon var faktiskt lugn och jag var så nöjd att hon skötte sig så fint. Vi skötte iordning och redan då började hon och tog sats och försökte storma upp box dörren- hon e lite busig, men hon stack inte eller något och lät mig sadla som vanligt och lät mig tränsa relativt snabbt, Sen kom vi till paddocken. Sigge som kompisen heter är "galen" och börjar gnägga hysteriskt och springer runt även fast hans hage är precis brevid paddocken och Karin blir direkt stressad. Jag började direkt bli nervös men tänkte att ju lugnare jag är desto lugnare blir väl hon. Sen satt jag upp och började med att skritta. Hon blev direkt nervös igen och jag var noga med att prata lugnande med henne och ge massa beröm. Sen kom dom med en ponny till paddocken och då blev hon jätte stressad och Sigge började gnägga igen och springa runt det var då det hände. Hon stegrade jätte högt! Hon har aldrig gjort så förut och detta var en helt nu sida. Direkt efter stegringen hoppade jag av och försökte lugna henne. Jag bestämde att vi skulle gå en promenad så vi skulle slippa Sigge (AKA Hysteria) och få lite lugn och ro men hon var jätte stressad hela tiden så mamma fick leda henne.. Jag skämdes över att hon bråkade och jag var så rädd så jag ville inte ens snudda henne och höll ett avstånd på ca 5 meter..

Jag var så, jag vet inte vad skrämd? utskämd? livrädd? Hon har aldrig visat denna sida och Aldrig Stegrat förut och nu vet jag inte om jag kommer våga sitta upp igen..

Annons:
Rafflan
5/1/18, 12:18 AM
#1

Vad får hon för foder? 
Det kan vara om hon får kraftfoder så hon blir för pigg, det bästa är mycket hö och mineraler,  det kan även vara vår känslor eller separations ångest från hagkompisen.

Rider ni för tränare? 
kan vara bra att ta ut en tränare och rida för regelbundet så ni få lära känna varandra bättre och utvecklas ihop, då du inte haft henne så länge :)

Travis D
5/1/18, 12:26 AM
#2

#1 hon äter hösilage och mineraler (summer fit) efter ridpass, samma foder som hon ätit hos sitt gamla hem.

Vi rider inte för tränare då jag fortfarande försöker lära känna henne, han bara haft henne sedan sommar lovet men min stall chef är utbildad rid coach och henne ska jag få rida lektioner för men vill först veta vad hon "gör" som "elakast" (vad hon är kapabel till) och så ska equiterapeuten komma ut i helgen och kolla att hpn läkt som hon ska efter sin låsning i högra höften. (Rekommendationen var att hon skulle vila 2 dar, hon fick vila 3. Sen skulle hon ridas som vanligt och så skulle equiterapeuten komma tillbaka efter 2 veckor)

tiger tok
5/1/18, 7:07 AM
#3

Vilade hon flera dagar innan du red? Då tror jag på överskotts energi. Om jag var du skulle jag be om en ny hage med nytt sällskap. I längden brukar det inte vara hållbart att hästarna är så beroende av varandra.

powerade
5/1/18, 9:20 AM
#4

Att ens kompis gnäggar har jag märkt att hästar blir nervösa om det är väldigt bunden till den hästen så det kan mycket väl vara en bidragande orsak i samband med överskottsenergi. Sen efter ett tag kan hästar börja visa nya sidor för att testa dig lite ( mycket ibland)

Travis D
5/1/18, 10:05 AM
#5

#3

hon vilade 3 dagar (equiterapeuten rekommenderade 2) sen red vi som vanligt så 5 dgr i veckan. Det finns ju 3 hagar som används då verksamheten som stått här inte mockat sina hagar så hagarna har vila. Hon kan inte gå i den stora hagen då hon är ett busfrö som gärna retas när man ska ta in henne, och Sigge skulle stått med en shettis men den blev sjuk och fick avlivas och han får inte stå i en hage med valackerna då dom slåss och han behöver ha det lugnt.. Dock så kommer han stå där en vecka till och då måste ju hon också det 😕

Egentligen så ville jag inte att hon ska stå där eftersom jag ser detta som chansen att hon äntligen ska kunna träffa dom andra hästarna utan att Sigge springer runt och vaktar / bråkar, men mamma sa ja utan att fråga mig 😐

#4 Hon är av den lata aktiva typen som testar men inte på det sättet, hon stannar och sånt men nu testade hon inte hon var typ stressad eller nervös hon var helt panik slagen när han sprang runt och höll på och det blev inte bättre av att han skrek som en galning..

Gronstedt
5/1/18, 11:28 AM
#6

Det är ju knappast konstigt att sådant händer om hästen dels har vilat, det dels är hispiga hästar runt omkring, dels är en ny situation (att du skulle visa upp henne). Lägg därtill att ni inte haft henne så länge, att det är vår och fällningstider och att hon nyss börjat etablera sig i sitt nya hem. Dessutom snabb och stressig iordninggörning med inslag av konflikt. Det var liksom bäddat för överslag! Det är klokt att lära sig att se sådant innan man pressar hästen för långt och någon kommer till skada.

Förbered dig bättre en annan gång och skapa inte sådana här situationer, så behöver du kanske aldrig mer se beteendet.

Annons:
Travis D
5/1/18, 12:01 PM
#7

#6 en uppvisning måste inte betyda snabb iordningöring och hoppa 170.

jag gjorde iordning henne i ca 45 minuter och uppvisningen var ingen hoppning utan bara visa när hon skrittar, travar och kanske galopperar. Det var inget större bråk utan bara en liten irritation. Det var ingen stressig iordning göring utan en helt normal. Det jag menade med relativt snabb tränsning var att hon ofta drar upp huvudet och bråkar men hon var lugn och tränsades då snabbare än normalt. Har inte skrivit någonstans att jag inte hade förberett eller stressat igenom hennes skötning?

Gronstedt
5/1/18, 12:15 PM
#8

#7: "en uppvisning måste inte betyda snabb iordningöring och hoppa 170." Va? Vem har påstått något sådant? Hur kom hoppning in i bilden?

Du skriver själv "Idag skulle jag visa upp Karin för min mormor " = något som inte var som vanligt, ytterligare en person i närheten, ytterligare en person i dina tankar.

Du skriver "Vi skötte iordning och redan då började hon och tog sats och försökte storma upp box dörren" = konflikt, inte en respektfull och hänsynsfull relation.

Oavsett orsaken till att iordninggörningen inte gick till som vanligt, så beskriver du en tydlig skillnad mot hur det brukar gå till.

Att sitta upp på en stressad häst i en kaotisk situation när man inte känner hästen och har en tillitsfull, respektfull, hänsynsfull relation till den ÄR att bädda för problem. Det är något man som människa måste förutse och förebygga, det är inte något som hästen kan lastas för.

Travis D
5/1/18, 12:26 PM
#9

#8

Hon är van vid att ridas, skritta trava, galoppera. Som jag skrev så brukar hon försöka storma upp när boxdörren är stängd och hon är stressad, men också att hon inte stack ut- om man läst vidare. Eftersom hon inte var ensam på banan så brukar det gå över hon brukar vara lite orolig i början och sedan gå bort det. Som jag skrev så gick iordnin göringen som vanligt men att hon lät mig tränsa och öppnade munnen snabbare än vanligt. Som jag skrev "Det var ingen stressig iordning göring utan en helt normal. Det jag menade med relativt snabb tränsning var att hon ofta drar upp huvudet och bråkar men hon var lugn och tränsades då snabbare än normalt." Då menade jag med normalt att hon öppnade munnen snabbare. 

Men som jag skrivit förut i många forum har jag ingen lust för diskussion av något jag förklarat nu 4 ggr. tack för din hjälp.

Rafflan
5/1/18, 1:06 PM
#10

#2 ja men då låter ju foderstaten bra så då borde ju inte det vara något problem.

Jag tycker ni ska börja rida lite lektion för stall chefen som är utbildad rid coach, rida för tränare behöver inte betyda rida dressyr eller hoppning, det kan man göra även på en ny häst för att lära känna den bättre, speciellt då du nu blev lite rädd efter hennes beteende är det bra om ni med tränares hjälpa kan lära känna varandra bättre så du inte är rädd för henne :)

Bra att ni redan tagit ut equiterapeuten, många missar att ridproblem kan sitta i kroppen, men då har ni ju kollat henne och kommer få henne kollad igen vid återbesöket :)

Travis D
5/1/18, 1:12 PM
#11

#10

ska höra med stall chefen om jag kan ta lektioner för henne 😃🙂

Zadeira
5/1/18, 4:12 PM
#12

Du borde snart ta lektioner eller hjälp av tränare, även om du inte känner hästen så väl ännu. Då hinner ni kanske uppmärksamma och bryta om det finns några problem i god tid för att de inte ska bli så himla stora. Det är ju bättre att reda ut de små problemen med hjälp av vettig tränare/ridlärare/stallchef så de inte behöver växa eller göra dig osäker på din ridning utan man tar liksom tag i det direkt.

shia
5/2/18, 9:34 AM
#13

vissa dagar händer det bara vissa grejer och då är det bara ta det lugnt, å fundera å testa igen. kan vara en engångshändelse- kan vara ngt djupare. 

men minns i somras när jag red min passis, red på gräset och skulle trava. Poff drog han iväg bocka å studsa. han hade aldrig gjort så tidigare, dagen efter körde jag honom först å red sen och då var han helt som vanligt, även finare än någonsin.

Annons:
Upp till toppen
Annons: