Annons:
Etikettridning
Läst 1442 ggr
Agnes.stoltzz
4/30/18, 6:51 PM

Är jag sämst? Klarar inte att rida??

Hej. Jag har en medryttarponny som jag förövrigt rider gratis så det är bra! Ägaren och jag är vänner och har bra kontakt. Men nu är det såhär att jag inte gillar bett. Inte alls. Liksom varför ska jag kränga in en metallbit o hennes mun när jag lika gärna kan köra utan? Men när jag frågade om hag fick rida i grimma fick jag svaret "Nej, det kan vara farligt' fastän hennes förra ägare gjort det, ich det inte varit några problem. Men jag förstod men kom sen på att de har ju ett bettlöst träns! Ägaren av hästen brukar rida på det så liksom varför skulle inte jag få det? Frågade och fick svaret: "Neb, du kan bryta nosryggen på henne" asså seriöst. Wtf. Varför får jag inte rida bettlöst på henne?!! Jag får inte heller hoppa henne, ha bommar eller något sånt. Mitt jälvförtroende har försämrats så sjukt jävla mycket för de verkar inte tro jag kan något alls om hästar. Så.. vad tycker ni jag ska göra ac situationen? Få upp mitt självförtroende? Ska jag fortsätta be att få rida bettlöst?

Annons:
MonicaLagerquist
4/30/18, 6:57 PM
#1

Be att får rida hästen bettlöst när ägaren tittar på.

Stolt ägare till fem La permer

Vrilen
4/30/18, 7:03 PM
#2

Så roligt att du vill rida bettlöst 😉 Själv rider jag alltid bettlöst och håller med dig att det känns onödigt att ha bett eftersom det aldrig behövs egentligen.

Vad är det för bettlöst träns ägaren har? Antar att det är ett mekaniskt hackamore eftersom hon säger att man kan bryta nosryggen på hästen. Och nej, det är nog mest en fördom om mekaniska hackamores. Skulle det sitta för långt ner och sen bli ett extremt ryck så kan nosryggen gå av. Men hade man ridit med bett om något sånt skulle hända så skulle käken ta stryk.

Fråga om du får rida i ett sidepull? Själv rider jag i det och repgrimma =) Finns ett billigt på hööks (https://www.hooks.se/hast/hastutrustning/trans/sidepull-quarter-canyon) om du skulle få.

Gronstedt
4/30/18, 7:50 PM
#3

Ägaren bestämmer ju hur hästen ska ridas och hur du ska rida hästen. Det är inte mycket du kan göra åt det. Jag antar att ägaren har sett dig rida? Om ägaren anser att du inte är mogen att hoppa, rida över bommar eller rida bettlöst, så får du låta bli det tills ägaren tycker att ni är mogna för det. Det enda du kan göra är att respektera ägarens önskemål och visa hur din ridning utvecklas med de medel du har lov att använda.

[nevamisse]
4/30/18, 7:58 PM
#4

Jag gillar också bettlöst, dock inte hackamore. Men jag tycker att medryttaren måste lyssna och acceptera det ägaren säger, annars får man hitta en medryttarhäst som passar bättre.

Att du inte får hoppa kanske beror på att ägaren hoppar själv och tycker att den hoppningen räcker för hästen? 

Reglerna har säkert ingenting med din ridning att göra, som medryttare får man rätta sig efter ägaren eller hitta en annan häst där reglerna passar bättre.

Sarah
4/30/18, 9:19 PM
#5

Är väl ett hackamore de har. Det kan lätt bli superskarpt. Jag hade inte heller låtit vem som rida med det. Om du vill ha bettlöst så köp ett sidepull/ ridkapson och fråga om de kan titta på när du rider med det. Annars gilla läget. Hade du varit min medryttare och visat den attityd mot mig som du har inlägget så hade du fått sluta.

Aleya
4/30/18, 10:13 PM
#6

Du hanterat ett djur som inte är ditt. Då är det bara acceptera läget. Jag förstår inte varför du skyller ditt självförtroende på att du inte får rida hästen som du vill då det fortfarande inte är din häst. Det borde du ha förstått då du accepterade att vara medryttare. Duger det inte så kan du ju byta eller börja på ridskola.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Agnes.stoltzz
4/30/18, 11:24 PM
#7

#3 ägaren har sett mig rida massor av gånger och jag rider hästar i form på lektioner och hoppar 90. Jag tror nog jag rider bättre än ägaren själv.

Agnes.stoltzz
4/30/18, 11:26 PM
#8

#2 det är som en grimma typ? Sätter tryck i nacken. Vet inte vad det heter hehe

Agnes.stoltzz
4/30/18, 11:26 PM
#9

#2 men jo jag kan fråga om jag får prova sidepull :D

Agnes.stoltzz
4/30/18, 11:27 PM
#10

#5 nope inget hack. :)

Agnes.stoltzz
4/30/18, 11:28 PM
#11

#6 rider redan på ridskola :)

Agnes.stoltzz
4/30/18, 11:29 PM
#12

Men kommer nog inte rida hennr på ett tag utan gå ut och gå med henne ist :)

Agnes.stoltzz
4/30/18, 11:31 PM
#13

Men jag som medryttarr har alltså ingenting att säg till om hur hästen har det? Elr? Seriös fråga it kaxig. Får jag tycka till?

Annons:
Agnes.stoltzz
4/30/18, 11:31 PM
#14
Vrilen
4/30/18, 11:52 PM
#15

#13 Nej egentligen har du ingenting att säga till om eftersom du inte äger hästen :/

Travis D
4/30/18, 11:59 PM
#16

Antar att hon har sätt hur du rider och då inte tycker att du är tillräckligt rutinerad för att rida med hackamore, oavsett om du rider bättre än henne när du har bett kan det vara helt annorlunda bettlöst vet ju inte hur hästen är att rida men antar att det kan vara någon bra anledning till att du inte får rida bettlöst.

Som #1 säger så borde du fråga om du får rida för henne i hackamoret.

[134643]
5/1/18, 12:51 AM
#17

Jag tycker att du har fått många bra svar, men jag vill också säga att det är kan vara farlig att hänga upp din självkänsla på dina prestationer. Man är inte bäst på allt direkt, men det är helt naturligt och borde inte skada din självkänsla. Om du fortsätter att känna så kan det bli fruktansvärt svårt varje gång du måste lära dig något nytt, som i skolan eller på en ny arbetsplats. Om det är så att ägaren inte tycker att du är tillräckligt erfaren för att rida bettlöst, istället för att tappa allt självförtroende, fokusera på att utvecklas. Rid för tränare, läs på, och träna träna träna. Det är en stor skillnad mellan vad du kan och hur bra du är!

powerade
5/1/18, 9:31 AM
#18

Tycker man ska få ifrågasätta varför reglerna är som dom är. Att inte vara på bom framförallt förstår jag inte då det är bra träning om du ändå är på ridbanan och härjar. Bettlöst kan ju Bero på att hästen ibland gör några dumheter och du inte kan kontrollera lika bra ( eller att ägaren är rädd för det) behöver inte bero på dig.

Sarah
5/1/18, 9:40 AM
#19

#13 det beror ju på vad ni har för relation. Mina två senaste medryttare har fått göra vad de vill med hästen. De har båda varit träningsinriktade och väldigt duktiga. Den förra red mycket bättre än mig och åkte ut och tävlade med hästen en del. Då jag inte vill tävla fick hon lägga upp allt som hon ville. Tidigare medryttare har bara fått rida ut. Allt beror på.

Gronstedt
5/1/18, 11:22 AM
#20

#7: Om ägaren har sett dig rida och därefter tycker att du inte ska hoppa, använda bommar eller rida på bettlöst, så är det bara att gilla läget. Naturligtvis kan du ta upp saker du vill ändra på, men faktum är att du inte har något att säga till om om inte ägaren håller med dig. Även om du tycker att du är fantastisk på hästryggen kanske inte ägaren vill ha sin häst riden som du vill rida den. Det behöver inte betyda någon kritik mot din ridning, bara att det du vill göra  inte passar den här hästen och den här ägaren.

Om jag hade en  medryttare med den inställning du ger uttryck för, så hade jag funderat allvarligt på om jag och min häst var kompatibla med den personen. Det som skulle få mig att fundera är dels om medryttaren kräver att få rida på ett huvudlag vars exakta funktion hen inte känner till, och dels om hen kräver att få hoppa en häst bara för att hen tycker hen är duktig på att hoppa, utan att reflektera över vad som är bra för hästen. Jag vill ha en medryttare som sätter hästen och relationen i centrum, inte prestationerna.

Annons:
Aleya
5/1/18, 11:39 AM
#21

#13 kan du snälla skriva i normalt utan en massa förkortningar. Man förstår knappt vad som står med alla förkortningar. Och nej, helt krasst har du inte mycket att säga till om som medryttare. Du äger inte hästen och har därför inte det största ansvaret för hästen heller. Och dessa begränsningarna beror kanske inte ens på dig. Utan att ägaren vill ha det så. Du kan väl träna på andra hästar om du känner att du vill öva dessa saker du beskriver.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Agnes.stoltzz
5/1/18, 12:25 PM
#22

#21 förkortningarna är väldigt simpla men sure :) Men vad för annan häst isf? På ridskolan rids alla med bett?

Agnes.stoltzz
5/1/18, 12:25 PM
#23

Isånnafall menade jag :)

Gronstedt
5/1/18, 12:32 PM
#24

#22: Du får leta i annonser och kanske annonsera själv efter medryttarhäst och prata med ägarna tills du hittar en som vill låta dig rida om du vill, och har en häst som fungerar bra på det. Eller så får du skaffa egen häst och göra som du vill 🙂.

Travis D
5/1/18, 12:42 PM
#25

Min Nordsvensk rider jag men Hackamore och håller med om att dom trivs bättre med det och ska köpa ett träns åt Kakan utan bett (dock inte ett Hackamore) då hon lyssnar så bra med bett att det är onödigt och så tuggar hon så mycket så tror inte att hon trivs med bett.

Men fråga om du få rida för henne utan bett

Aleya
5/1/18, 12:44 PM
#26

#22 jag tänker på dom med läs och skrivsvårigheter samt dom som kanske är synskadade och har ett program som läser upp för dom. Det blir lättare för dom att förstå då om man skriver ut allt. Men tänk nu efter: är du kräsen för att dom måste använda bett så är det bara du som förlorar på att inte rida på dom. Ibland om man vill lära sig saker så kan man inte vara kräsen. Sen när du själv har en häst så då kan man göra som man vill. Men om det handlar om att du inte vill använda bett och du vägrar, ja då är det ju din förmåga att lära dig som blir nedsatt som sagt. Hur ska du göra när du väl får ett jobb och chefen säger du MÅSTE använda dessa saker och du säger nej. Då tror jag inte du blir långvarig. Min poäng är: ja man kan ha sina principer men ibland måste man släppa på dom

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Agnes.stoltzz
5/1/18, 3:35 PM
#27

#26 min chef säger nog inte att jag måste använda saker som skadar andra :)

Annons:
Zadeira
5/1/18, 4:05 PM
#28

Hur har du pratat med hästägaren om det? Har du pratat moget och ansvarsfullt och bett om ordentliga förklaringar, samt vad du kan göra för att ägaren ska ändra sig? Det bästa du kan göra är ju att visa ägaren att du vill utvecklas, lära dig och framförallt kunna rida hästen bättre och bättre och det gör man inte med att fråga en en gång sen bli sur över svaret (även om man inte visar att man blir sur just då).

Då får man fråga vidare, be ägaren om tips, fråga vad man kan göra annorlunda, vad man ska tänka mer på, vad man kan ändra osv.

Sen tycker jag att du har lite tråkig attityd kring att du skulle rida bättre än ägaren osv. Det är mycket möjligt att du kanske rider vissa ridskolehästar bättre än ägaren, men kanske inte just den hästen du är medryttare på eller med just den uitrustningen.

Ja, att ifrågasätta och uttrycka att du gärna vill få lov att göra annorlunda är jättebra, men man ska göra det på ett respektfullt sätt och ta ett nej. Ett nej innebär inte att du är dålig utan om att du ska lära dig mer och utvecklas så att du blir ännu bättre.

Aleya
5/1/18, 4:12 PM
#29

#27 det var en liknelse på att göra saker som man kanske inte alltid tycker är rätt alla gånger. Men ju mer du skriver verkar du ge skenet av att inte kanske vara nog mogen att kunna acceptera ett nej. Då kanske du borde fundera på om du ska hålla på med denna hästen eller andra hästar om du inte kan acceptera att andra gör som dom vill med djuren dom äger.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Gronstedt
5/1/18, 5:11 PM
#30

#27: Ett väl inpassat och korrekt använt bett orsakar varken skada eller smärta. Har du övertygelsen att alla bett alltid är fel, så bör du inte rida alls, för bettlösa alternativ, sadlar, benskydd och allt vad du vill kan, fel använda, orsaka hästen minst lika svår smärta eller skada som ett olämpligt bett i händerna på en olämplig ryttare.

[nevamisse]
5/1/18, 7:11 PM
#31

#13 Nej som medryttare har man inget att säga till om. Man kan alltid komma med förslag på förbättringar och önskemål, men därefter får man acceptera ett eventuellt nej. Menar du att din medryttarhäst inte har det bra för att den rids med bett?

#27 Bett har ju använts länge och även om jag kan tycka att bettlöst är bättre i många fall, så kanske det är bättre att lära sig att rida så bra som möjligt med bett, än att inte rida alls? Antar att du rider med bett på ridskolan? Har du frågat om att få rida bettlöst även där?

eeriksson65
5/2/18, 11:26 AM
#32

Jag vet att det du vill göra är att rida bettlöst men som alla andra har sagt så måste man acceptera vad ägaren vill, hen känner säkert hästen mycket väl, men om du vill ge en idé till ägaren hur ni kan kanske ge ett bättre allternativ så är ju det väldigt bra också men ändå inte ditt val. Detta innebär också att du måste ha många bra fördelar med dig som du kan berätta till ägaren så att du kan verkligen visa din bästa sida så att ägaren kanske låter dig. Som en annan sa, låt ägaren se dig rida bettlöst. 

Om det är så att du absolut inte tål att rida med bett på den hästen så antar jag att du får väl sluta rida på den hästen då eller bara acceptera så som det är. Sedan det med att acceptera så får du acceptera alla svar och så vitt jag vet har jag sett väldigt många mot-argument mot förslagen och lite kaxighet. Om du frågar om hjälp får du acceptera alla idéer. Om du inte gillar de som du väldigt snällt får, får du avstå från det och hitta något annat.

Man måste lära sig anpassa sig till alla alternativen och som jag sa innan, om ägaren inte tycker du är redo, då måste man acceptera det, sedan så kan man testa att fråga senare. 

Sedan är det så att när man rider med bett beror det ju helt hur man rider hästen, man kan rida så att man knappt behöver använda tyglarna alls. Gör det bästa av situationen!

❤️

Rafflan
5/3/18, 1:23 AM
#33

Försök prata lugnt med ägaren, men om ägaren verkligen vill att du använder bett så är det bara att acceptera det eller sluta vara medryttare, ägaren som bestämmer ang hästen.
Bett skadar inte hästen om det används korrekt, är du rädd att använda bettet rid med mjuk och snäll hand, så orsakar du ingen skada, även prova rida mer med vikter och röst och mindre med händerna :)

shia
5/11/18, 11:03 PM
#34

Annars kan du väl höra om du akn få pröva det en gång? När ägaren tittar på. Å beroende på det be ägarn bestämma??

Annons:
Upp till toppen
Annons: