Annons:
Etikettridning
Läst 1372 ggr
[Kotten123]
2018-04-30 14:14

Får aldrig ordning på dressyren

Jag kom nyss hem från ett läger, inte för att det spelar någon roll egentligen, men men! Vi hade dressyr några gånger, markarbete någon och sedan hoppning. Jag är inte så mycket för dressyren, vilket också tyvärr har börjat visa sig i ridningen. Hoppningen sitter, som tränaren sa, prima ballerina. Har inga direkta problem i min sits heller. Däremot är det då det där med dressyren, den behöver ju fungera för att hoppningen ska bli perfekt. Jag är ganska försiktig av mig i mina hjälper. Jag vill inte ha mycket i handen och går därför på väldigt små, små hjälper från mina händer. Tränaren sa då är att jag behöver få hästen "i form". Det han sa är att jag ska "trycka på och fråga frågor med händerna". Jag gjorde det; lade till benen och fångade upp i handen, kanske slöt den mjukt en stund för att sedan släppa. Det är bara det att jag inte får någon valuta på det. Jag får ofta nöjda hästar som känns avslappnade i munnen och i kroppen, men jag finner aldrig den där fantastiska känslan där hästen bara flyter undan för hjälperna. Kanske ska jag rida med tydligare hjälper i början, för att sedan kunna ta till med de små hjälper jag egentligen vill använda? Hur "hårt" ska man ta, vad är "okej" att göra? Eller hur ska jag göra?

Annons:
Gronstedt
2018-04-30 16:20
#1

Generellt ska man ta så hårt som behövs för att få önskad reaktion, sedan ger man efter till neutralläge. Om hästen blir kvar i den korrekta reaktionen gör man inget mer förrän man vill be om något nytt, om den inte blir kvar upprepar man hjälpen men provar med att vara lite varsammare för att se om det räcker. Med tiden kan man förhoppningsvis ge allt mindre och lättare hjälper och få samma reaktion. Så ja, börja med tydligare hjälper och skruva ned styrkan allt eftersom.

Lona
2018-04-30 20:39
#2

TS, har du egen häst/ponny eller rider du på ridskola/lånehäst?
Det blir ju lite skillnad, med en egen häst hittar man varandra på ett helt annat sätt och kan ofta ha mycket mindre hjälper - ibland funkar det att nästan bara tänka vad man vill att hästen ska göra.
En ridskolehäst är inte lika känslig och lyhörd på det viset, även om den är välutbildad. Det kan nog krävas att du rider med tydliga hjälper, själv fick jag alltid höra att jag behövde mer "jävlar anamma" för att det skulle bli riktigt, riktigt bra.
Hästarna gick avslappnat och trivdes med mig som ryttare men jag behövde skärpa upp mig några snäpp för att nå fram helt och hållet - och för att få dem att ta i lite extra, man måste kunna ställa rimliga krav både på sig själv och hästen.
Nu när jag enbart ridit privathäst i många år har jag lärt känna hästarna och rida lite mer på "mitt" sätt. Det som fick det att verkligen funka var att vi hade en fantastisk instruktör i Centrerad ridning. Flum, tycker många, men wow vilka resultat!✨

Försök dessutom att ändra din inställning till dressyr, det påverkar både din ridning och hästen mer än du tror. Även om det bara är för att det är ett verktyg för att få toppresultat i hoppningen så hitta motivationen!👍


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

powerade
2018-05-01 09:25
#3

Jag upplever det är väldigt stor skillnad på hästar. T.ex min häst är super knepig. Skänklarna behöver fixa och trixa samtidigt som handen måste vara still och bromsa ytter men leda inåt samtidigt som har försöker tuffa iväg och börjar dra i bettet och tycker att jag är en hemsk ryttare. Vilket resulterar att vi nästintill aldrigrider runt i en fin form Medans jag försökt göra samma sak på någon annans häst där jag verkligen känner att händerna kan vara lättare för hästen inte sliter och den accepterar läget. Rid för tränare och säg du vill fokusera på kontakt och form. Då kan man jobba med det vart annat samtidigt som man lär den andra saker med

Upp till toppen
Annons: