Annons:
Etikettövrigt
Läst 1233 ggr
akvarium123
2018-04-28 17:07

Tiden??

Hej!

Tänkte bara höra hur gör ni som har häst med ekonomin? Hur mycket kostar det om man räknar med en storhäst.

Annons:
akvarium123
2018-04-28 17:08
#1

Och hur hinner ni med att fodra för er som har era hästar själva. Med ett heltidsjobb mellan 08-17??

Vrilen
2018-04-28 17:36
#2

Beror ju helt på hur hästens utevistelse ser ut. Går den på fri tillgång behöver man inte fodra eller om den går på lösdrift då behöver man väldigt sällan fodra. Oftast finns det att man kan köpa till i hyran att någon fodrar ens häst om det nu skulle behövas.

akvarium123
2018-04-28 18:15
#3

Ok. Så de flesta fodrar inte själva utan köper till detta för att sedan komma senare och packa höpåsar exempelvis??

Travis D
2018-04-28 18:59
#4

Mina hästar går ju på lösdrift med fri tillgång på foder som bonden fixar med men vi är hos dom ungefär 5 dgr i veckan, sen så har dom ju daglig tillsyn.

Mamma vet jag jobbar mellan 08-21 vissa dagar och ibland bara 08-13 men vi kan ta buss till stallet på bara 30 min.

Dock så håller våran ekonomi att rasa lite nu, och vissa veckor får vi dra ner på kostnader jätte mycket och andra skämmer vi bort oss, men i övrigt så klarar vi oss ganska bra, vi har ju 2 hästar (6000 kr i månaden i stallhyra) Våra håller sig ju friska men sen så är ju ena skadad just nu och så kommer en equiterapeut varannan vecka för 4000 kr, men dom flesta hästar håller sig friskare på lösdrift :) Så dom är nästan alltid pigga och grya :)

Rafflan
2018-04-28 22:49
#5

Min häst går på lösdrift med fritillgång på hö, i dem stallet där han stått på box har han haft fri tillgång på hö i hagen i slowfeeding nät i hagen.
I enstaka stall har vi haft fodringar, då har tex en som börjar jobbet kl 08 släppt ut hästarna, och sen har jag som jobbat natt lunchfodrat, och en annan som slutar tidigt tagit intaget, osv, så folk har tagit pass efter sina jobb, alla jobbar inte 08-17 idag, många jobbar eftermiddag, kväll, natt, mm :)

powerade
2018-04-28 23:00
#6

Jag räknar med ca 4000 kr i månaden och då räknat in småsak som ej kommer varje månad. Sålänge han är frisk. Vi har lösdrift annars i många stall hjälps man åt med givor åså.

Annons:
akvarium123
2018-04-29 13:15
#7

Ok. Tack för svar!

tiger tok
2018-04-29 14:58
#8

Beror ju helt på vad som ingår i stallplatsen. Betalade 1000/månad i ett stall, då ingick grovfoder och en liten paddock, samt underbara ridvägar. Alla pass delades upp mellan hästägarna, jag och två andra. Stallet där jag har min medryttar häst är 5300/månad, då ingår 14 kg hö/dag, alla pass förutom ett var tredje vecka. Ridhus, ridvägar och en terrängbana..

Rafflan
2018-04-30 01:33
#9

Ang ekonomin, ca:
stallhyra, hö+strö: 2,500-5,000 kr/månad
hovslagare: 1,200 kr var 8:onde vecka
försäkring: 250-600 kr/månad

Sedan tillkommer: kraftfoder, kolla masken, avmaskning, vaccinering, kolla tänder. + utrustning man kan behöva köpa, och när hästen är sjuk/skadad blir det snabbt dyrt trots försäkring.

Lona
2018-04-30 14:36
#10

Dessutom skiljer sig kostnaderna rejält beroende på var i landet man bor. I eller nära storstäderna kostar stallhyran ofta betydligt mer än långt ute på landet. Det kan även gälla foder, hovslagare mm. Försäkringspremien kan skilja rätt mycket mellan olika raser och hästtyp. Sen får man räkna med att saker plötsligt kan bli rejält mycket dyrare. Det blev en ovanligt dålig höskörd i somras på många ställen vilket innebär att priserna på hö och hösilage steg rejält med flera kr/kg. Låter inte så mycket kanske, men om man räknar på dagsgivan och under hur lång period man ger grovfoder så… Vi har en superdeal med en bonde, 1:30/kg hö, men många har fått betala över 5:- /kg i vinter. Vet också rätt många stall lite varstans i landet där de haft svårt att överhuvudtaget få tag på hö/hösilage.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: