Annons:
Etikettbeteende
Läst 1321 ggr
zemlathebunny
4/24/18, 4:53 PM

Ridrädsla

Hej! Jag äger en valack på snart 5 år sen någon månad tillbaka och någon månad före jag ägde honom red jag honom varje dag hos sin gamla ägare. Vi hade en liten period då när jag blev lite rädd för honom eftersom han drog iväg med mig väldigt ofta. Det gick över och han har känts superfin. Nu är det så att i söndags så backtränade jag honom. (Han är ganska muskelfattig på ryggen) Vilket mest troligt gav honom otroligt mycket träningsvärk. Idag skulle jag rida honom och han bara stack i galoppen och bara bocka. Han är inte en sån häst egentligen så det gör mig otroligt ledsen. Jag bestämde att jag skulle köra lite tempoväxlingar mellan skritt och trav en stund men efter ett litet tag så hoppade han rakt upp i luften och försökte kasta av mig. Det är så svårt, jag vet inte vad jag ska göra. Hans huvud och kropp behöver verkligen träning så han inte ska vara så på tårna hela tiden men hans kropp har typ inte musklerna för det och jag blir rädd. Ridbanan är avstängd och alla vägar är typ för hårda. Sadeln är nyligen utprovad till honom så den är det inget fel på. Vad skulle ni gjort? Behöver verkligen hjälp nu för det här får mig att må ännu sämre än vad jag redan gör

Annons:
tiger tok
4/24/18, 5:01 PM
#1

Kan ni inte tömköra, longera, trickträna osv om det är att ramla av som gör dig rädd.

Gronstedt
4/24/18, 5:05 PM
#2

Har han träningsvärk - och det låter inte otroligt - så låg honom ta det lugnt ett par dagar. Promenera med honom vid hand tills träningsvärken är över och fortsätt sedan. 

Han är också en tonåring i knopp och kropp, han behöver paus för att smälta och fundera över intryck ibland. Så här års är också de flesta hästar, även de som är gamla och stadgade, spralligare än vanligt - det är bara att glädjas åt och planera arbetet så att man undviker att dråsa av.

Dra ned på eventuellt kraftfoder när han har lugnare perioder och om han är överladdad.

zemlathebunny
4/24/18, 5:38 PM
#3

#1 longera går inte eftersom jag inte har någonstans att göra det på. Har tyvärr ingen utrustning för tömkörning och trickträning är inte riktigt våran grej. Det känns som att han kommer bli helt galen om jag låter honom vila :( #2 ja jo men kommer han inte bli helt stissig och så då? Han får inget kraftfoder, bara mineraler och hö eftersom han är känslig för stärkelse i maten. Vi ska åka på pay and jump på söndag. Hur ska jag förbereda honom bäst inför det?

Gronstedt
4/24/18, 6:32 PM
#4

#3: Runt 5 års ålder, ny flock, vårljus samt fällnings- och snösmältningstid är ett bra recept på en explosiv häst - det är spritter både här och där och den unga hästen har inte erfarenhet och verktyg att hantera allt. Tid, tillit och träning är det enda som hjälper.

Angående att åka iväg, så bör ni träna på att vara på ridbana/i ridhus, på att se alla möjliga sorters hinder, att vara på ställen med mycket rörelse och många hästar - kort sagt att miljöträna på det slags miljö han kommer att vara i den dagen. Om jag var i ditt läge skulle jag fundera på om min häst var i sådan form att det skulle bli en bra upplevelse för alla inblandade. Känns han trygg och glad så kör på, men var beredd på att det kan bli några extra skutt!

[nevamisse]
4/24/18, 9:21 PM
#5

Jag skulle ha skrittat, skrittat och åter skritta tills hästen har byggt upp sig lite, både promenader och uppsuttet. Har den träningsvärk skulle jag ta det lite lugnare. Fällperiod och nytt ställe kan vara tillräckligt mycket.

Lite problemlösning/hjärngympa kan göra gott. Att motionera och träna upp hästen leder till att den blir allt starkare och då gäller det att man klarar av hästen fullt ut.

zemlathebunny
4/24/18, 10:31 PM
#6

#4 han har varit i ridhus tidigare och är faktiskt imponerad över hur lugn han är. Nu vet jag inte hur han kommer vara på söndag men han är i vanliga fall inte så uppjagad som han kan bli just nu

Annons:
zemlathebunny
4/24/18, 10:33 PM
#7

#5 jo tyvärr går det inte göra så jättemycket mer än att skritta. Underlaget är inte så bra så det är knappt jag vågar trava

Rafflan
4/25/18, 1:04 AM
#8

Bort med kraft foder, räcker med mycket hö och mineraler om hästen är pigg, mycket tid ute i en riktig hage med kompisar så han mentalt bli stimulerad och aktiverad, och sedan skritta eller skritta för hand.
Jag har själv en krutpelle, trots att han är 20 år är det lite mer fart än man önskar, han får aldrig kraftfoder, bara hö och mineraler, vid behov ger vi extra av det han behöver för tex muskel bygge ger jag krafft muscle eller om hästen behöver mer hull ger jag lusern hackad, men mycket hö och mineraler kommer man långt på :)

zemlathebunny
4/25/18, 5:52 AM
#9

Han får bara mineraler och hö och har bara fått det ganska länge nu #8

zemlathebunny
4/25/18, 7:43 AM
#10

Imorse när jag skulle leda ut honom fick han syn på en som var ute och gick så han bara stack raka vägen in i hagen med mig hängandes efter. Jag måste rida honom idag men jag vill verkligen inte just nu :(

Gronstedt
4/25/18, 9:07 AM
#11

#10: Om du ändå bara kan skritta uppsuttet, så kan du ju lika gärna skritta vid hand. Du måste inte sitta på! Det är dumt att riskera något när han är som han är, bättre att du håller dig på marken och jobbar på er relation så att du slipper bli räddare och han blir starkare och mer lyhörd.

Använd träns med delta och en längre lina och ha med dig ett dressyrspö eller en kort pisk. Om han är stissig och fnattig så skicka ut honom ifrån dig så att han får fnatta runt dig på säkert avstånd. Det bidrar också till att befästa reglerna mellan er - att han inte är välkommen att vara nära dig när han inte är trevlig. Om du kommer till sträckor med bättre underlag kan du jogga med honom vid hand - se bara till att han är en bit ifrån dig så han inte springer på dig.

Kan du inte åka till ett ridhus och longera/tömlongera eller släppa honom lös så han får spralla av sig?

zemlathebunny
4/25/18, 12:31 PM
#12

Tyvärr kan jag inte det för tillfället :( Jag ska ut och skritta idag medan mamma är ute och går, då blir det lite säkrare.

Gronstedt
4/25/18, 12:50 PM
#13

#12: Hoppas han uppför sig när ni får sällskap!

Om du sitter på, tänk på att sitta lugnt och tungt i sadeln och inte hålla alltför hårt i tyglarna, även om du känner dig nervös. En bra sak kan vara att sätta på en martingal, så kan du hålla i halsremmen med ena handen om han blir spänd. Då blir det lättare att sitta kvar om han fnattar, och om du åker av så blir det i alla fall inte lika stora flygturer.

Annons:
zemlathebunny
4/25/18, 9:52 PM
#14

Mamma fick bråttom till något annat så vi red ut ensamma. Det funkar ju att skritta ut bara även om han hoppar till ibland och är spänd som en stålfjäder men det får mig att må så jäkla dåligt att han är så här just nu. Har varit hemma från skolan för att jag inte mår bra psykiskt :(Tror ni han kommer bli bättre snart?

[nevamisse]
4/25/18, 10:08 PM
#15

Jag skulle ha gått promenader tills det känns bättre. Då får han ändå skritta och bygga upp sig. Lär honom att gå på tillräckligt långt avstånd, så han inte går och skaver på dig. Det är onödigt att rida på en stålfjäder, du kan skada dig allvarligt.

zemlathebunny
4/26/18, 1:07 AM
#16

Grejen är att han är väldigt snäll att leda, så det behövs inte så mycket träning på det. Är bara på morgonen när jag har släppt ut honom som han har blivit tokig

[nevamisse]
4/26/18, 9:24 AM
#17

#16 Vad bra, då kanske det är bra att leda honom ett tag, så kommer ni närmare varandra utan att det blir farligt.

zemlathebunny
4/26/18, 9:49 AM
#18

Jo det är klart men vill ju inte behöva leda honom för resten av hans liv liksom :( Känns inte direkt som någon långvarig lösning. Plus att jag orkar inte leda honom lika långt som jag orkar rida honom.

Gronstedt
4/26/18, 9:58 AM
#19

#18: Om du inte lägger grunden för en bra relation från marken, så kommer du aldrig att vara trygg på hans rygg. Varför inte ta ett par veckor eller månader för att skapa den grunden? Om du inte gör det kommer du att fortsätta att hänga som en vante efter honom när han får syn på något på vägen till hagen …

Om du har honom vid hand i lina kan han dessutom gå både två och tre gånger så långt som du, genom att han får gå i öglor och cirklar medan du går rakt fram. Förutom att du kan skicka ut honom att gå i snö och upp och nedför knöligheter i terrängen som du själv går förbi. Det tränar hans muskler och lär honom att vara lyhörd för vad du vill och att se dig som en "ledare" värd respekt var du än finns in förhållande till honom.

Lägg därtill att ni kan öva vändningar, sidvärts, skolor, ryggning etc. vid hand, så får han använda både kropp och sinne och tankeverksamhet. 

EDIT: I ett hästliv tillsammans kommer det för övrigt tider då man är tvungen att låta bli att rida och i stället motionera hästen vid hand. Alla borde lära sig att ge hästen motion, styrketräning och smidighetsträning utan att sitta på, för förr eller senare måste man göra det - vid olika utvecklingssteg, vid skada, sjukdom, konvalescens, utrustningsproblem, träningsproblem … Ridningen är bara en bråkdel av hästlivet. En ganska liten bråkdel.

zemlathebunny
4/26/18, 10:37 AM
#20

Jo det fattar jag men vi har egentligen en väldigt bra relation. Han stannar när jag stannar, backar när jag backar osv men det är just den här perioden som han är riktigt på tårna.Fast han är ändå duktig när jag leder honom ute nu, bara till hagen på morgonen som han är lite jobbig för han tror han blir rädd för saker som han egentligen inte är rädd för = tjoller.  Har dessutom ingen ridbana just nu så kan inte longera. Finns ingen terräng jag kan leda honom igenom för snön är alldeles för djup. Jag tror att det han behöver är att få ridas hårdare i alla gångarter. Men min fråga var om ni tror det här kommer gå över? För nog förstår jag själv att det kommer komma perioder när jag inte kan rida honom. Men just nu känns det som att det är det som behövs.

Annons:
Vikan
4/26/18, 6:57 PM
#21

Är det träningsvärk lär det gå över. Kan väl också vara fjällning och vädret som spelar roll i att hästar blir mer på tårna. Men hade som andra rekomenderat promenerat mer; du slipper vara rädd och spänna dig och det kommer underlätta för både dig och hästen. Superbra motion med ju. 

Stimulans psykiskt kan också göra underverk, fysisk stimulans är inte det enda

Gronstedt
4/26/18, 8:04 PM
#22

#20: Ja, det kommer att gå över och bli hanterligt ganska snart om du hanterar det på ett bra sätt genom att jobba på er relation och skapa ömsesidig tillit och respekt, och om du lyssnar på hans signaler och låter honom vara unghäst (med allt vad det innebär av bus, fnatt, spöksyner och trulighet) och om du använder de hjälpmedel som finns så att du själv kan känna dig trygg och därmed vara en trygghet för honom.

Om du inte gör det, så kommer det inte att gå över förrän han är 7-8 år och tillräckligt vuxen för att inte gitta hålla på. Men då kommer han att ha tagit sig dit själv utan att ha byggt upp tillit till dig som hans människa.

Det verkar inte sannolikt att  "det han behöver är att få ridas hårdare i alla gångarter". Ingen häst "behöver" ridas över huvud taget. Han behöver lära känna sin kropp, sitt liv, sin flock och sina människor och han behöver få vara just tjollrig när det spritter överallt.

[134643]
4/26/18, 8:30 PM
#23

Det är ju en ung häst du har, så man får räkna med lite tokigheter. Kan du inte hantera det från ryggen så tycker jag inte heller att du ska rida. Om något så lägger du bara en dålig grund för framtiden där han förknippar dig som spänd och osäker Han kommer inte dö av att få träna på annat utan ryttare på kroppen, och tvinga honom inte att jobba när han visar att han har ont/träningsvärk, det är som att be om problem bara. Du säger ju själv att det var bättre förut och att han bara har någon tokperiod, så låt honom toka sig ett tag utan att riskera varken er relation eller er säkerhet. Han kommer landa så småningom :)

zemlathebunny
4/26/18, 11:10 PM
#24

Jag förstår absolut vad ni menar men som sagt så finns det inte så mycket att göra just nu. Han har blivit som han är nu av just den anledningen att det inte gått att rida ordentligt. Sen är det lite svårt för jag tror inte det spelar så stor roll vad jag än gör nu för han kommer ändå bli rädd för saker när jag är ute och rider. Ja jag vet inte riktigt men snart byter vi stall och har förhoppningsvis bättre ridvägar plus att han får börja vara ute dygnet runt

Rafflan
4/27/18, 12:42 AM
#25

#24 tror folk menar att om du ändå enbart kan skritta när du rider, och hästen känns jätte spänd, så ger det samma motion om du leder honom för hand, utan att riskera att du ramlar av om han blir rädd för något.
Så för motionens och träningens skull spelar det ingen roll om du leder eller rider.

axa
4/27/18, 7:12 AM
#26

Håller han på på samma vis på ridbanan?

zemlathebunny
4/27/18, 8:44 AM
#27

Det som är skillnaden är bara det att jag inte orkar leda honom lika långt som jag kan rida. :/ 

#26 Nej det har han inte gjort tidigare iallafall men nu har den varit avstängd i 2 veckor tror jag och det är senaste veckan det har blivit såhär. För en vecka sedan galopperade jag i samlad galopp på långa tyglar med en hand så han har verkligen vänt snabbt!

Annons:
shia
4/30/18, 4:40 PM
#28

Han är en fd travhäst va? Kan det vara så att han är överladdad och skulle behöva köras någon mil? hur var han van att motionera innan du börja med honom, å hur mkt motionerar du honom? Vet alldeles för många fina travhästar som sålts som ridhäst men där de fåttt förlite motion (varit vana att gå någon mil om dagen) utan att trappas ned dit å iprincip endast reds som en uppvärmning(som de värmde innan de börja arbeta)

Tiktak697
4/30/18, 6:39 PM
#29

En häst måste lära sig att kunna villa . Sen är de jätte jobbigt att bli riden helatiden och inte orka eller ha träningsverk och om han tränas och inte mygget något så måste han ha mer protein ovh vitaminer mineraler i kroppen hösten växer sätter päls och verkar inte få i sig tillräkligt genom höt. On man som både djur pch människa inte går i sig allt man behöver kan man helt normalt bli sur ovh med vila kan man Baran bygga muskler inte träning det är sambandet mellan det. Så tillsätt protein . Unghästar behöver ibland lång villa för kroppens skull snars går de sönder. De låter dessutom som att han verkligen behöver vila. Sen är du ung han ung ni behöver nog ta ut en bra tränare och se över foderstaten och ha en bra ridning . Han behöver lite vila mot mer protein mineraler dyl. Är man rädd ta hjälp hästen ska kunna få en normal vila det är så med ungdjur de ska ej ta skada pg vår rädsla

Mvh Tiktak

zemlathebunny
4/30/18, 7:27 PM
#30

#28 Jag skulle väldigt gärna träna honom hårdare men det är det som inte går på grund av underlaget. #29 Han kan inte äta så himla mycket olika foder då han är känslig för stärkelse i maten och får ont i hovarna. Träningsvärken verkar ha gått över nu ändå. Vi var på pay and jump igår och han skötte sig superbra i båda klasserna trots att han stod och skaka i transporten av nervositet när vi kom dit. Väldigt spänd på framhoppningen då han aldrig gjort något liknande men han höll sig i skinnet trots det och var felfri i 50 cm och ett nedslag i 60 då jag inte drev så bra. Det var våran första "tävling" så jag är riktigt nöjd. Sen tog han galopp efter de flesta hinderna och ingen rus galopp utan väldigt bra arbetsgalopp. På en linje hoppade han till och med i galopp! Dock lite bockningar efter det språnget men han blir lite busig av att hoppa i galopp. Fast nu är vi ju tillbaka på samma sak igen att vi bara kan skritta :(

Rafflan
5/1/18, 12:07 AM
#31

#30 att bara kunna skritta hemma utan att kunna träna ordentligt och sen åka iväg och köra en pay and jump? om du inte kan trava och galoppera hemma så är det inte bra för kroppen att gå från bara skritt till plötsligt trav, galopp och hoppning även om hindren är låga.

Vart bor du egentligen? vi hade snö och sen frusen mark ett par veckor och sen barmark, så tycker snart det borde vara barmark hos dig också så ni kan börja trava ordentligt ute :)

zemlathebunny
5/1/18, 3:40 AM
#32

Vi har barmark men tycker det är lite hårt och han har tunna sulor. Måste därför ha sulor på skorna hela tiden, åtminstone i fram. Sen angående pay and jumpen så har vi i princip bara skrittat men vi har även fuskat lite och travat och galopperat korta sträckor. Sen är det ju därför det finns någonting som kallas framridning

Tiktak697
5/1/18, 10:00 AM
#33

Var i Sverige bor du någon hör inne kanske kan hjälpa er 2 ?

Mvh Tiktak

Rafflan
5/1/18, 1:17 PM
#34

#32 låter som att du kanske är lite väl orolig över den hårda marken? normalt kan man ju trava i lugnt tempo på grusvägar utan problem, prata med dem andra i stallet vart dem brukar rida kanske? :)

Framridningen på tävlingen är inte samma sak som att bygga upp muskler och kondition.

Annons:
zemlathebunny
5/1/18, 5:00 PM
#35

#33 vi bor i Skellefteå (Västerbotten) #34 jo men det är just för att gamla ägaren sa att när hon hade varit ut på de här vägarna och kört honom hade han fått hovbölder :/ Kondition har han absolut! Han är väl lite muskelfattig på ryggen men det gick jättebra på pay and jumpen. Jag har galopptränat hela vintern så det ska nog inte vara några problem

shia
5/1/18, 10:34 PM
#36

Kan du inte ta honom till banan?? De fixar i slingan å rakbanan i veckan men sen ska även de vara bra underlag där. Om inte annat fara till srk å rida i ridhus/utebanorna/skogen är bra underlag där. Visst kanske tar en stund p fara dit men tre ordentliga pass där å några lätta hemma räcker nog :)

zemlathebunny
5/2/18, 5:27 AM
#37

Hade gärna farit dit men jag kan ju inte för jag har inget släp och ingen bil med dragkrok. Har behövt låna för att åka iväg och det är så knepigt. Skogen är täckt av snö och vi har typ inga skogsvägar

shia
5/2/18, 9:03 AM
#38

har ni någon uppförbacke? Tänk klättring upp och nedför är ju bra träning,

zemlathebunny
5/2/18, 12:35 PM
#39

Jo någon backe har vi. Backtränade för lite mer än en vecka sedan. Han fick så sjukt mycket träningsvärk vilket ledde till att han blev som han blev att rida. Är nästan lite "rädd" att han ska få träningsvärk därför

[134643]
5/2/18, 1:04 PM
#40

#39 Fast om han har träningsvärk så är det ju bara att du går en promenad dagen/dagarna efter. Han måste ju få jobba :)

zemlathebunny
5/2/18, 1:09 PM
#41

Jo de är klart :/ men han blir så jädra pigg! Men förhoppningsvis kan de öppna upp ridbanan i slutet av veckan så att man äntligen kan börja jogga. Men det är inte alls säkert :(

Annons:
tiger tok
5/2/18, 1:51 PM
#42

Varför kan ni inte rida i snön?

zemlathebunny
5/2/18, 1:56 PM
#43

På många ställen är snön alldeles för djup. Dessutom är det jätteblött under och jag är inte heller 100 säker på vad det finns under snön och jag vill inte riskera att rida ner i något hål eller dike.

Har lite mardrömmar av djupsnön efter att jag var dum nog att ge mig ut på ett skoterspår i vintras och han åkte igenom skaren och blev väldigt rädd. Så jag håller mig undan snön haha

Travis D
5/2/18, 2:03 PM
#44

#43 tycker det är en jätte bra idé att hålla sig undan djup snö. Jag var ute med Nysve i vintras och red i djup snö (ca 50 cm djupt!) och så brakade det till och snabbare en kvickt hade vi gått genom isen (det var en jätte djup typ vattenpöl som var typ 30 cm ) Han blev livrädd och  fick panik och slängde av mig och en stigbygeln och sprang iväg jag fick gå igenom den djupa snön tills han kom skrittandes tillbaka för att hämta det han tappat  (som råkat vara jag och en stigbygel) Som tur var så klarade vi oss undan med bara något sår och genom blöta men det kunde gått riktigt illa när man inte ser vart man går- särkillt när hästar har lätt att bli rädda för det dom inte ser.

Upp till toppen
Annons: