Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 861 ggr
Agnes.stoltzz
4/24/18, 3:37 PM

Hjälptyglar?

Heej! Vad tycker ni om olika hjälptyglar?

Annons:
Gronstedt
4/24/18, 3:54 PM
#1

Det beror helt på vilken typ det handlar om, vad man har för avsikt med användningen och hur man använder dem.

Vrilen
4/24/18, 4:35 PM
#2

För mig är det ett stort nej. Halsförlängare är väl det enda som är hyfsat ok enligt mig.

BokDuvan
4/24/18, 5:24 PM
#3

Är emot halsförlängare i 99% av fallen då hästarna lätt hänger i den och då inte arbetar korrekt. Thidemantygel och martingal är något jag gillar mer då det bara tar emot om hästen höjer huvudet för mycket. Dock kan jag tycka att halsförlängare kan vara okej för att hjälpa hästen hitta rätt form, men det finns som sagt risk att hästen börjar hänga i den

Vrilen
4/24/18, 8:48 PM
#4

Dom gångerna jag tycker halsförlängare kan vara bra ock ok är när man ska hjälpa hästen att hitta formen. Vi hade en häst som förut hade blivit riden fel och hade därför haft ont i ryggen.  Det försvann när hon blev riden korrekt men hon ville fortfarande inte slappna av och sänka huvudet utan gick som en giraff och var super spänd. I såna lägen tycker jag det är okej för att det ska hjälpa hästen att inte få ont. Men att bara ha det för att tvinga ner hästens huvud för att det ska se snyggt ut så är det såklart fel!

Travis D
4/25/18, 3:31 PM
#5

Använde förut martingal  men nu bara vid hoppning av kakan ¨då hennes huvud flyger upp :)

powerade
4/28/18, 12:40 AM
#6

Använder ibland gummisnodd som jag inte spänner så hårt. Han sliter emot och vill inte alls hitta någon form så den hjälper oss. Men använder den bara vid tömlongering/ tömkörning då jag kan se hur han rör sig tappar han rumpan och kommer ner för mycket med huvudet så smackar man på så blir det bra en stund o.s.v har är svår att rida ens i en korrekt form då han sliter försöker springa iväg o.s.v så det är bara en hjälp att börja bygga lite ä muskler som förhoppningsvis ska hjälpa oss vid ridningen också.

Annons:
shia
4/30/18, 4:33 PM
#7

Om hjälptyglar(har inte så bra koll på alla olika men tänk typ på martingal osv) används för att hjälpa hästen på ett positivt sätt, att tex hitta formen om den ridits fel innan, osv. Ni fattar. Så anser jag det är bra, men, att man ska jobba med att kunna rida utan hjälptygeln också,min passhäst slängde extremt med huvudet när jag börja rida honom(han gör så i körning också när han inte har springrem) och var ofukuserad, prövade då martingal och vart bättre och kunde börja rida honlm då å nu är han så fin att jag börjar vänja av honom å få honom slappna av utan den.

Upp till toppen
Annons: