Annons:
Etiketthoppning
Läst 1981 ggr
Travis D
4/22/18, 9:26 PM

tävla med ponny?

Hej!

Jag ska träna Karin till en hopptävling (40 cm) men så som jag förstått det så måste ponnyn ha ett svenskt pass och vara slutmätt. I annonsen stod det 148 men stallchefen tror hon är högre (det vill jag ju inte att hon ska vara hahahah men mne) hur mäter man en ponny och hur får man ett svenskt pass till hästen? Hon har ett tjeckiskt men en tjej i skolan sa att man måste ha svenskt men vet nt hur man får ett svenskt.

Vet ni hur det är med pass / hur man får ett svenskt pass och hur mäter man ponnyer och om det står 148 i passet räcker det eller måste jag mäta igen?

Annons:
trolldalen
4/23/18, 2:37 PM
#1

Mari / Finns på facebook: Trolldalens Sadelmakeri & Stuteri

[RC1393]
4/23/18, 9:34 PM
#2

För mätintyg anmäler du dig sedan i TDB till en ponnymätning där du visar upp passet och får din häst ID-kontrollerad (avläsning på chippet) och sedan mäts din häst och resultatet förs in i både passet och TDB. Mätningen måste ha skett av SvRF:s mätmän, så det du har i passet är nog inte giltigt. 

Gällande passet är det också ett krav att hästar som vistas i Sverige mer än 90 dagar måste ha en svensk tilläggsregistrering, så även om du skulle bestämma dig för att inte tävla så måste du ändå ordna registreringen av hästen.

Emiliaforsberg03
5/2/18, 9:38 AM
#3

Och sen så är det om du ska tävla på en pay and jump, då är det vad den som håller i tävlingen "kräver". Ofta behöver man inte ha något pass med sig alls.

shia
5/2/18, 4:04 PM
#4

#3 fast när man transporterar hästen någonstans tror jag det är så att passet ska med :)

Upp till toppen
Annons: