Annons:
Etikettstallet
Läst 1146 ggr
Clemyy
4/16/18, 6:43 PM

Ridskola

Jag vill så gärna börja rida men det som stannar på huvudet mest är, nya vänner? Och hästarnas beteende. Jag är inte en super bra ryttare eller häst tjej men jag känner till det flesta. Jag har hört lite saker om vissa hästar på en stall jag gärna vill börja på dem ryktena går ungefär så här ”den hästen är läskig” ”den var så står och jobbig” vad ska man tänka på så tankarna minskar? Tack i förhand❤️

Annons:
lisgillbaloo
4/16/18, 6:56 PM
#1

Gud vad roligt att du har börjat intresserat dig av ridningen! 

En häst är ett levande djur. Därför måste du har respekt för hästen, du ska ha samma respekt för hästen som den har för dig. Jag är helt säker på att hästen inte med onda tanken tänker rusa ned dig eller gör illa dig medvetet. En häst som är arg är oftast rädd. Hästen är en stjärna på att läsa av människans humör samt beteende. Därför ska du aldrig vara rädd för hästen när du är nära den, låt det ta tid. Låt hästen ta steget till dig, och inte du till hästen.                                                                    Jag tycker heller inte du ska lyssna på vad folk säger, utan se med egna ögon. Dessutom skulle jag kunna säga " Den här hästen är läskig, jag kan inte få kontroll över den " Medans du har jätte fin kontroll på hästen. Det hör till så mycket med ridningen och att hitta rätt häst. 

Jag själv tror inte man kan kalla en häst dum, jag tror bara att alla hästar har olika personligheter. 

Hoppas det hjälpte och lycka till i fortsättningen! 😉

tiger tok
4/16/18, 8:42 PM
#2

Jag håller med #1, lyssna inte på vad andra säger. Bilda dig en egen uppfattning, jag tycker nästan alltid om alla hästar som ingen annan tycker om, och därför kommer jag bäst överens med dem. Jag gillar hästar som andra ogillar för att det är dem som människor inte behandlar på rätt sätt. De missförstådda hästarna är ofta sura för att alla varit sura mot dem, och om man då kommer in till dem som en snäll människa och ger dem en ärlig chans att visa sig sitt rätta jag, så är min erfarenhet att de oftast är väldigt trevliga hästar.

[134643]
4/16/18, 10:13 PM
#3

Jag håller med om att man måste bilda sig en egen uppfattning. Om du tror att en häst kommer bita dig ändrar du din kroppshållning till att vara på vakt, något som hästen märker av och drar nytta av. Ridskolehästar lär sig tyvärr ofta att ifall man är grinig så backar folk. Ridskola passar inte alla. Jag slutade av många olika anledningar, men en av de var att jag blev rädd. Hästarna hanterades inte på ett sätt som jag eller de uppskattade, och de var griniga och bortstötande på grund av det. Men jag är fortfarande väldigt glad att jag testade, det ledde in mig på ridningen och jag har inte slutat än. Så det är ju inte värre än att testa, helt enkelt. Det kan ju vara helt perfekt för dig! Kom också ihåg att dina vänner kanske pratar, och ibland överdriver. För de är ju faktiskt fortfarande kvar vilket måste betyda att det inte är avgörande då ingen tvingar de att gå dit :)

BokDuvan
4/17/18, 8:34 PM
#4

Alla rider hästarna olika och passar mindre bra med vissa, så är det bara. Hästar är levande själar som man hela tiden får anpassa sig efter. Om du ska rida en häst som folk tycker är dum, för pigg och het, eller jobbig, lita på att din lärare vet vad du klarar av och bilda dig en egen uppfattning om hästen. Hur är den här och nu? Försök att glömma alla fördomar och det du redan vet om hästen. Läs av den och bilda ett band med den. En del ryttare rider ju som sagt olika, min favorit på ridskolan är t.ex väldigt stark och pigg, en termin var det en tjej som red honom väldigt ofta och han bara sprang på utan att lyssna, men när jag satte mig i sadeln gick det utan några som helst problem att få honom att lyssna, så strunta i vad dina kompisar tycker och bara ha kul!

Upp till toppen
Annons: