Annons:
Etikettridning
Läst 978 ggr
hasttoken
4/15/18, 10:43 AM

Fodervärds häst?

Hej! Jag funderar på att ta en häst på foder från och med i höst, dock kvarstår en del frågor som behöver besvaras innan jag känner mig redo att ta steget.

* Hur mycket kostar det att just ta hästen på foder? Har läst på en del sidor att det är gratis att låna själva hästen, medans en del behövt betala.

* Ni som har/haft en foderhäst  - hur stora blir kostnaderna på ca ett år? Alltså totalt, med hovslagare, stallplats etc.

* Är det svårt att hitta ärliga säljare? Vart hittar med flest seriösa (t.ex facebook, hästnet, blocket eller liknande)

Tacksam för svar! :)

Annons:
Ängsbacken
4/15/18, 12:33 PM
#1

1. Jag har aldrig hört att någon betalt för att få låna själva hästen. Jag tror inte det är vanligt förekommande. 
2. Det beror på vad man kommer fram till med hästens ägare. Ibland står ägaren för försäkring t.ex och fodervärd för resterande kostnader. Det är också olika vart i landet du befinner dig med vad stallplatser kostar, och hur mycket du vill att det ska ingå i hyran.  Hovslagarkostnad beror på om hästen är skodd eller inte. Dvs. svårt att svara på denna punkt utan att veta något om er. 
3. Titta på Hästnet under "Foderhästar" 🙂

/Stuteri Ängsbacken
Uppfödning av New Forestponnyer

hallonet_
4/15/18, 3:41 PM
#2

1. Hur mycket det kostar är beroende på om du väljer ett företag som hyr ut hästar, eller om du har en häst på foder privat. När jag hyrde från ett företag kostade det 7500 ( hyrde då från ett företag). 2. För mig nu per år (har egen häst numera, men samma kostnader ev förutom försäkring) kostar det ca 70 000. Det inklusive foder, stallplats, vaccinationer osv osv. 3. JA. Rekommenderar starkt att verkligen kolla upp personen/stallet innan du tackar ja till hästen.

hallonet_
4/15/18, 3:44 PM
#3

Blev lite fel i 2:an, men antar att du inte skall hyra häst från ett uthyrningsstall, utan ta på foder från en privatperson eller så?

Rafflan
4/15/18, 4:17 PM
#4

Ang kostnaden, detta är vad det kostar i mitt område
Stallplats: 2,000-3,500kr/månad
Hovslagare: 500-700kr/månad (1,000-1,400 kr var 8:onde vecka)
Kraftfoder: 100-300kr/månad (väldigt olika från häst till häst)
Försäkring: 200-600kr/månad (brukar ibland ägare betala och inte fodervärden)

Sen kolla masken 1-2 ggr/år, kostar ca 500-600 kr/gång, + ev avmasknings medicin.
Och veterinär för vaccinering och kolla tänderna  1 gång/år kostar ca 2,000 kr.

Sedan tillkommer ridhuskort, träningar, eqiupat/equiterapeft, mm. Och trasig utrustning som täcken, mm.
Och om hästen blir sjuk vips 2,000-5,000 i veterinär vård vid mindre fall (efter försäkringen tagit sitt), och vid större skador kan det gå på mycket mer.

shia
4/15/18, 5:08 PM
#5

Nu är inte jag så insatt i kostnader osc i stallet då tränan sköt allt sådant(vi hjälp till å håller på med hästarna å rider å kör osv, vi har typ som flera egna hästar under loven å helger osv(då är det vi som fixar stallet osv) och får låna dem till träningar tävlingar(framöver) osv. Men tror han sagt krint 2-300 000 per år för hästarna(ej utrustning då) och tror det var kring 10 st just då,(13 nu) men då står någon på lösdrift, tror dem skos gratis(hovslagarn är med på några av hästarna å god vän till tränan å varit många år, så han är ist med på några hästar osv men betalar ej för dem) men annars så typ 30 000 per år kostar en (vissa går typ helt gratis, eget hö, på lösdrift,) men ungefär. Sen står dem i travstall så skulle tro det är billigare hyra(1200 tror jag) jämfört med ridstall. Så om man lägg på 1000 kr må, plus 700/må(1400 8 v hovslagare, vet ej riktigt vad de går på) Så tänk 50 000 ksk?

Upp till toppen
Annons: