Annons:
Etikettövrigt
Läst 1368 ggr
shia
2018-04-13 19:43

Hur började du med hästar?

Alla kom vi in på spåret med hästar på olika sätt, genom kompis, familj, prova på ridning, släkt osv. Tyck det är roligt å höra på när andra berättar om hur dem kom in bland hästar(å resan från första gången dem träffa en häst till där de är idag) och barnen på ridskolan ber mig berätta heeeela tiden XD så tänkte höra hur ni på iFokus kom in på hästspåret?

Annons:
[Wijnja]
2018-04-13 19:46
#1

Har lite kontakter började hos en kompis sen ridskola sen privat lektioner sen ridskola igen kände en som hade haflinger som jag hjälpte till sen har man jobbat på ridskola

[Wijnja]
2018-04-13 19:46
#2

Har haft egna hästar i mellan

Vikan
2018-04-13 20:07
#3

Vet att jag redan som liten, typ 3 år, satt på ponnys med har inget minne av hur det skedde egentligen och bara sett det på bild. Men började som typ 6-åring på ridskola då min pappa känt de eftersom hans andra dotter ridit där, och pappa är hästvan eftersom han var kusk förut. Minns inte om jag riktigt hade ett brinnande hästintresse eller något, men har ju fortsatt sen dess haha.

Red på ridskola i typ 9-10 år, hade en medryttarhäst de sista åren och året därefter innan jag blev fodervärd. Red hos en bekant när jag var runt 9 år med, han var travtränare och red ett pricking sto ibland och tyckte det var skitkul. Hjälpte också till på ett arabstuteri 2013-14  där det föddes ett föl som hästägarens man alltid skämtade om att jag skulle köpa. Trodde aldrig jag skulle ta hand om en unghäst, men 4 år senare och jag har varit fodervärd på han i snart ett år 😃

Travis D
2018-04-13 20:12
#4

Jag har aöltid umgås med hästat då släkten haft hästar sedan när jag var 4 och ett halvt testsde jag på ridskola med shetlandsponnyer och efter 5 år började jag på en annan ridskola och nu har jag 2 hästar

[134643]
2018-04-13 20:17
#5

Jag var besatt av alla djur när jag var liten. Vet att mina föräldrar avskydde när vi var på ställen med ponnyridning för jag ville rida varv på varv på varv haha! Började rida på ridskola när jag var 10 ungefär, då hade jag tjatat tillräckligt länge. Med andra ord vet jag inte om det var något annat än mitt djurintresse som riktigt introducerade mig till hästar… Slutade på ridskolan ett par år efter det, har sedan haft ett russ som medryttarhäst, två newforests, en till D-ponny och så det senaste tillskottet, en oinriden travare. Kan ju säga att ridskolelivet inte alls var något för mig med att ha medryttarhäst har passat mig perfekt. Är för tillfället helt hästlös vilket är första gången på ungefär 10 år då jag flyttat utomlands, saknar det något enormt!

Maleficum
2018-04-13 20:24
#6

Var väl lite ponnyridning som liten men kom väl in i det när jag börja skolan (när jag var 7 år) då en i min klass (en kompis nya kompis) red och vi följde med till stallet och började sen rida. Introducera mina kusiner till ridningen och min pappa följde ofta med på turridningar med mig och följde senare med till stallet efter att jag och min kompis bytte ridskola och han började rida efter han gick i pension.

Har efter det alltid ridit på ridskola (med nån månads uppehåll då jag flytta) och även haft medryttarhäst en period.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Lona
2018-04-13 20:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Min farfar tjatade alltid på min syster att hon skulle börja rida, hon var liksom favoriten av oss två.
När jag var i fyraårsåldern frågade jag om inte jag kunde få börja istället - det fick jag och på den vägen är det.🙂
Gick först i ridskola, när jag var 14 började jag vara medryttare i ett privatstall också. Där är jag fortfarande 30 år senare, nytt folk och nya hästar men samma stall.👍
Rider inte längre på ridskola utan det blir privatlektioner och numera är det islandshästar som gäller.
(Däremot red jag aldrig någonsin med farfar, trots att han hade sin häst på den ridskola jag gick på.)

Lite lustigt att jag är den enda i släkten som älskar djur, resten är inte särskilt intresserade och farfar såg bara hästen som ett redskap. Den skulle vara sadlad och färdig att sitta upp på när han kom (förmodligen helst även framriden) för att sedan åter lämnas tillbaks till hästskötaren.
Ska jag välja mellan att antingen vara i stallet och pyssla samt sköta hästarna eller att rida så väljer jag helt klart hästmys, även om jag gärna rider också, såklart.

Bästa utsikten! Efter drygt ett års uppehåll på grund av svår sjukdom satt jag äntligen på älskade Flóa igen, det var en magisk känsla❤️


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

shia
2018-04-13 21:01
#8

:) ja själv så for mamma å pappa runt med mig å min syster på alla prova på ridningar i närheten, vecka efter vecka mil efter mil. (mamma var väl inne på att hon ville ha hästtjejer å ej fotbollstjejer osv, då hon tyck lite om hästar) sen när jag var 6 å syrran 9 börja vi på ridskola å hon även på travskola då (jag var för ung för travskola) men hon gillsde trav mer å sluta efter ngt år på ridskolan å va mer på travskolan. Jag började även på travskolan men var även kvar på ridskolan, tog vi hade även en medryttarhäst som kunde skritta å trava lit pga skada. Sedan även fyra h efter det, efter det blev jag skötare på travskolan(var 9 då å tog licens) och körde å tävla transkolans ponnyer(två st shettisar, syrran hade russen) tills jag var 12 år, då jag slutade på travskolan för att börja rida en travhäst i trav stallet min syrra bytt till (under sommaren fyllde jag vatten i vattenhinkarna ute, å var suuuperstolt när jag fick leda in stallets gamling (7 år, gick som en gammal gubbe å gjorde aldrig ngt dumt) å borsta på honom XD Samt rida på en till ridskola, red honom till sommaren då han bytte stall men vsrt kvar i travstallet. Hjälpte till å sela ut osv under sommaren samt började rida in en treåring(red 1 gång haha) men saknade som en spec häst. Men sen när skolan börja var han bättre igen å jag börjsde rida han som bytt stall i det nya stallet(så var i fyra stall i veckan) I oktober (är 13 då) så kom min passhäst(nuvarande) som jag red in å utbildade, red honom en gång i veckan. En gång på min andra passhäst å två ggr på ridskola. Fortsatte även inridningen av nu 4 åringen(men ridit typ honom 1 gång i månaden,/varannan månad) Samt en del tävlingar på ridskolan. Sen i somras re å körde jag min passhäst varje dag, å hösten fortsatte som våren men vart väldigt mycket… Och jag fick väl inse att jag inte klara av så här mycket å inte hade all tid i världen.. Kunde se ut såhär en vanlig vecka, ti ridning, ons ridning. To us möte. Fre ridning, lö tävling plus rida min passhäst på andra stallet, sö rida 1-4 hästar i travstallet plus prova på ridning. På allt det här så vart min ätstörning värre(haft i 5 år nu snsrt tror jag, varav 3 senadte varit "på riktigt om man så säg") pressen i skolan. Varvat med självmordsförsök å bup möten… Så var tvungen att välja bort en del, och då min ena passhäst på andra stallet hade en till medryttare då ägaren var gravid, slutade jag på honom då min andra passhäst i andra stallet där jag är hela lov osv, eg dkulle säljas men då jag var där skulle jag få ha honom som dressyrhäst å hålla på med(så jag har som en egen) så valde det stallet då, då han annars skulle säljas medan den andra skulle vara kvar oavsett. Fortsatte rida på båda ridskolorna. Och kan väl säga att idag så gjorde jag rätt val :)(1/2 år senare) Reglerat det så är lagom av allt nu, vill inte ha mer men inte mindre. Rider tisdagar på ena ridskolan varav eftet det dressyrlektion med min passhäst. Onsdagar ridning på andra ridskolan, torsdagar us möte, fredagar bara vsra i stallet. Lördagar LEDIG (haha enda sättet å få bort mih å syrran från stallet är när han som har stallet, travtränan säg han ta stallet å att vi ska ta sovmorgon å ej får komma XD) söndagar, rid 1-2 st(min passhäst plus den jag började rida in för evigheter sedan, börjat rida han varje vecka nu. Å har väl ksk ridit honom to 15 ggr nu(på 1 3/4 år) Ibland tävling på lördagar. Och har lagomt med tid för skola osv och mår stabilt :) enda rädd jag är nu är att jag ska bli inlagd å då bryts mina stallvanor å allt sådant men…

Upp till toppen
Annons: