Annons:
Etikettridning
Läst 2548 ggr
Random12300
4/11/18, 9:06 PM

D-ponny eller storhäst?

Hej! Vet inte om jag postat detta i rätt kategori men jag är nu 14 år, ca 165cm och väger drygt 50kg. Vi kollar nu på en första häst/ponny till mig men börjar fundera på min längd. Vill helst av allt ha D-ponny då jag tycker det är roligast och jag känner mig bekväm med det men är jag för lång? Kommer troligen inte växa mer då jag varit ca 165 i typ 2-3 år nu. Är inte jätte intresserad av att tävla heller men vill ju såklart ut på nån dressyr eller hopptävling. Jag tycker också att det är svårt att hitta en lite mindre stor häst också så det är svårt.. så vad tycker ni?

Annons:
Alma Johansson
4/11/18, 9:15 PM
#1

Vill du helst av allt ha en D-ponny, så är det såklart också det som du ska leta efter, Jag ser inga problem med din längd i detta fall, då jag tror att en D-ponny blir alldeles lagom.

Sigrun
4/11/18, 9:16 PM
#2

Mitt tips är ju i så fall Islandshäst tex eller kanske en fjording

shia
4/11/18, 9:34 PM
#3

Tipsar om en stor D ponny :) håller själv på med storhöst å gick till storhäst när jag var 11-12, men har även börjat rida lite ponny nu senaste året och det är ganska roligt det ocks, men kän mig lite lång även på d ponnys :)(är 178, 60 kg) men får rids dem ibland.

The_snow_falls
4/11/18, 9:49 PM
#4

Jag är 160 cm och vägde ca 56 kg när jag gick från ponny till stor häst pga. Att jag på den tiden tävlade. Jag red ett flertal stora hästar och ponnyer då jg jobbade med att utbilda och sälja ponnyer och hästar på den tiden men när jag köpte häst till mig själv så köpte jag en lite storhäst. 155 cm hög men kort och kompakt. Mkt energi men lättriden. 12 år senare har jag ännu kvar henne 😊

BokDuvan
4/11/18, 10:34 PM
#5

Kanske kolla på maxade D-ponnysar och de som bär upp längre ryttare bra ifall du skulle växa? Annars kan du alltid köpa liten storhäst, finns en på ridskolan som till och med är mindre än några ponnysar

tiger tok
4/12/18, 6:36 AM
#6

#5 en häst kan inte vara mindre än en ponny.

Annons:
BokDuvan
4/12/18, 7:22 AM
#7

#6 det e en storhäst men hon är väldigt liten, mindre än de större ponnysarna vi har. Vet inte riktigt om jag ska vara ärlig

Travis D
4/12/18, 7:36 AM
#8

Leta efter D ponnyer :) T.e.x Haflinger är ganska stora och bär upp långa ryttare och är viktbärande. Jag är 170 väger ca 40-45 kg jag köpte ju Kakan som är en maxad D men visade sig vara 150 om det är ganska bra. Jag känner mig trygg bara jag låtsas att det är en D hahah men kolla på D ponnyer och mer kallblodiga som t.e.x viktbärande som bär upp ryttare

tiger tok
4/12/18, 8:24 AM
#9

#7 det är dock inte möjligt. En storhäst är alltid 148+ cm mkh. En D ponny kan alltså inte vara högre än 148 cm mkh och en storhäst kan inte vara lägre än 148 cm mkh.

powerade
4/12/18, 8:42 AM
#10

En lite större Dponny ser jag inte ska vara något problem. Alternativt om man hittar en liten häst. Är inte kul attt rida förstora hästar men även om det är en stor häst kan dom kännas hyfsat små att rida. Så jag skulle inte isolera mig allt för mycket om det finns i närheten kan man åka och provrida ändå:D

[134643]
4/12/18, 10:40 AM
#11

I princip alla mina medryttarhästar har varit D ponnys, ägts av vuxna människor och jag har med mina 167 cm aldrig känt mig för stor. Jag tycker inte stt du ska stressa över det.

Rafflan
4/13/18, 3:11 AM
#12

Tror en häst på 150-160 i mankhöjd kommer passa dig bäst, så om det är en stor D-ponny som är en 146 i mkh, eller en liten häst på 155 i mkh spelar ingen roll direkt, åk och provrid, be en kompis följa med och ta bild så du får se hur du ser ut och om du tycker du ser för lång ut eller ej :)

BokDuvan
4/13/18, 7:17 AM
#13

#9 förlåt om jag är okunnig men maxade D-ponnys då? Antar ju nu att den lilla storhästen kanske är typ 149 och då räknas som storhäst medan några ponnysar i ponnystallet är maxade och därför större än storhästen?

Annons:
zemlathebunny
4/13/18, 8:33 AM
#14

Men om en ponny är högre än 148 cm så är det ingen ponny..

Rafflan
4/13/18, 2:03 PM
#15

#13 allt under 148 är ponny, allt över 148 kallas häst.
Så tex om du köper en D-ponny som är 147 och mäter om den, och den växt och nu är 150 så är den inte D-ponny längre utan den kallas nu för häst.
       
Så har ni ponnysar i stallet som är större än hästarna är troligen ponnysarna inte mäta, utan dem mätes som unga och sen har dem växt utan att mätas om. Det är inte helt ovanligt, för du får mer betalt för en maxad D-ponny än för en liten häst. Så många försöker mäta ner sina små hästar till D-ponny eller mäter inte om dem när dem inser att den egentligen växt och blivit för stor för att kallas D-ponny.

hasttoken
4/15/18, 10:45 AM
#16

Du är inte för stor för en D-ponny 😉Men det är bättre att du satsar på en maxad D-ponny än en övermätt C.

Upp till toppen
Annons: