Annons:
Etikettridning
Läst 842 ggr
Travis D
2018-04-11 16:34

Uppvärming?!

Hej!
Det är så att en tjej som mamma låter rida Nysve (hon är stallägarens dotter) hon tycker det är superkul och är alltid ivrig att få galoppera och hoppas o.s.v.

Det gör att hon bokstavligen ALDRIG (inte äns med sina egna hästar) värmer upp ordentligt?! Hon skrittar knappt ett varv sen börjar hon trava och hoppa och sedan efter 2 hopp galopperar hon och hoppar.. Hon säger alltid till mig att uppvärmningen och av skrittningen är bland det viktigaste men hon gör det aldrig och hon säger att det är extra viktigt på honom för att han har så dålig kondis men hon gör det inte själv… 

Hon tar alltid till försvar att hon travar igång o.s.v men hon hoppar direkt det blir ju liksom farligt för Nysve…

men därför har vi tänkt på att vi kanske inte vill att hon ska rida honom mer / rida honom på det sättet men så fort vi säger att hon inte ska rida honom så, så säger hon att hon travar igång o.s.v och när jag säger till henne att hon inte "behöver" rida Nysve mer så frågar hon mamma och mamma "vågar" inte säga nej för att han behöver liksom motion….

jag är så orolig att han ska bli dålig av denna dåliga av skrittning och denna jätte dåliga uppvärmning.. Vad skulle ni gjort om detta hänt er?…

Annons:
Vrilen
2018-04-11 16:57
#1

Säg till henne att hon inte får rida hästen längre. Hade aldrig tillåtit det och på min häst eftersom det kan skada dom om dom inte värms upp ordentligt.

Caf_Roy
2018-04-11 17:09
#2

Ett smidigt sätt kan vara att nästa gång hon ska rida honom och du är där ber du henne visa dig hur en riktigt bra uppvärmning ser ut och att hon förklarar under tiden vad hon gör och varför. När hon visar och berättar en sak kan du fråga saker som hur länge man ska göra den grejen och vad man vill uppnå med den. Låt henne tro att det är för att du vill lära dig av henne, men den riktiga anledningen (som alltså är superhemlig!) är att hon, när hon visar dig, ska få upp ögonen på egen hand för hur dålig hon brukar vara på att göra det själv i vanliga fall.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Travis D
2018-04-11 18:10
#3

#1

Kan inte säga det då det är mammas häst när jag säger det så frågar hon mamma istället och mamma är lite svag för henne och svarar alltid Ja…

shia
2018-04-11 18:55
#4

Tycker #2 skrev väldigt bra! Om du inte vill hon ska hoppa honom, kan du istället be henne hjälpa dig med honom i dressyren. Sen kan du även säga att du tycker han är si å så i traven och han skulle behöva träna mer skritt å travöverågngar för att bli kvickare och hör om hon när hon rider honom skulle kunna göra det då hennes hästar är så alerta å lydiga (om det nu stäm eller ej) Om inte annat. "hitta på" å säg du tyck han börja kännas konstig och att du inte kan begripa varför han känns så stel osv även fast du värmt upp länge, å fråga om hon tyck du borde värma upp mer osv

[134643]
2018-04-11 21:04
#5

Var med henne en sväng i paddocken. När hon börjar köra på ber du henne att sakta av igen och fortsätta skritta/trava honom. Förklara att du inte tycker att det är tillräckligt med uppvärmning, och när hon rider er häst så är det du som bestämmer. Men helt ärligt, även om hon bättrar sig när ni ser på hade jag aldrig låtit henne rida ensam.

Rafflan
2018-04-12 03:14
#6

Med tanke på att ni verkar ha så mycket problem med att rida Nysve så vore det ju dumt om ni hittat någon som äntligen kan rida honom och sen inte låta henne rida, kanske be henne rida ut mer så hon varierar ridningen lite mer, man kan ju inte bara hoppa hela tiden, och sedan kanske ni kan börja hoppa tillsammans så du är med när hon rider fram osv :)

Annons:
Travis D
2018-04-12 15:52
#7

#6

Känner att hon inte riktigt hjälper när hon rider honom. När man inte värmer upp och sedan hoppar 50 så skadar hon honom ju.. Men vi har bestämt att hon inte ska rida honom mer.

Upp till toppen
Annons: