Annons:
Etiketterutbildningträning
Läst 568 ggr
shia
2018-04-08 22:11

Drar ned huvudet

Hej, på sistone har min passhäst börjat som dra ner huvudet ibland i traven :/ försök som fundera ut varför han gör så… Om han gör så för att komma undan arbete, tyck det blir mycket att tänka på i huvudet, är pigg, att jag är hård i munnen, att jag gör något fel, eller att han bara kommit på hsn kan smita undan på så sätt? Han är väldigt känslig(förra våren förstod han inte skänkel och var stum i munnen pga stället han kördes tidigare, men nu kan jag rida honom med typ bara tanke, nejmen behöv som bara tänka fram så blir det så å han lyssnar otroligt bra) och försök göra många halvhalter och eftergifter så han inte ska bli pigt och hamna ur fokus, (han är väldigt pigg) Tänkte fråga min ridlärare på tisdag, men vill som försöka komma på varför, (han gjorde så förra lektionen men tänkte ej så mkt på det då, tänkte mest det vsr för han tyckte det var mkt å tänka på. Men har ni ngn aning om varför? Red idag mkt övergångar skritt-trav-skritt vilket han inte förstod först varför han skulle trava för sen skritra men skötte sif super mot slutet och var då fin, men så ibland drar han ner huvudet å man får börja om.

Annons:
Vikan
2018-04-09 13:20
#1

Kan det vara något i munnen som strular? Kan också vara ett sätt att komma ur arbete. Min häst gör det ibland när vi travar på raksträckor, men det är ett sätt för  att få mig ur balans och då ta galopp istället

shia
2018-04-09 13:25
#2

Jag tror att det kan ha göra med att han vill iväg, tyck det är jobbigt å trava sakta. Har börjat galoppera med honom och det tyck han är superkul så då tyck han det är tråkigare å trava XD När han ryck ned huvudet hamnar jag ju i obalans å då kan han trava fortare en bit. Tror inte det är munnen, prövat olika bett då jag vill hitta ett ridbett som han gillar men ej hittat det då han funkar bäst på travbettet han har och då är han väldigt fin i munnen osv.

powerade
2018-04-10 09:04
#3

Många gamla travare drar ner huvudet för då blir dom inte så påverkade. Har sett det massvis speciellt när man inte vill samma sak som dom. Drar ner huvudet och tuffa på

shia
2018-04-10 09:48
#4

Tack för svaren! Skulle tro han gör så när han tyck jag är för otydlig, blivit bättre när jag hela tiden håller honom sysselsatt och är tydlig med det jag ber honom göra, sen blir det alltid bättre på ridbanan så skulle tro det är ungefär samma sak som att han tidigare ryckte upp huvudet när han vqr pigg, inte förstod, osv. Men lyckats träna bort det så får försöka träna bort det här med :) så han lär sig att han inte kommer undan då, utan han får vilopaus när han gjort ett bra jobb. Haha kan kanske vara för han saknar publik, han älskar när folk kollar på honom och ju fler som tittar när jag rid honom ju ståtligare blir han. På dressyr pay and ride i höstas var han finare än någonsin(då) och verkligen dansade och tyckte det var superkul å han verka som stolt när han fick applåder osv XD samt så var det en gång massa travskolebarn kom å kolla när jag red, då vart han väldans stolt å ståtligXD

Upp till toppen
Annons: