Annons:
Etikettridning
Läst 2788 ggr
Travis D
3/31/18, 3:23 PM

tappar självförtroende och hoppar av

Hej!

Efter olyckan på sportlovet så har jag knappt något självförtroende kvar.. Jag vågar inte hoppa upp på Karin för jag är rädd att hon ska göra som Nysve.. Jag vågar liksom inte för jag känner att jag kommer trilla av och skada mig.. Mitt ben är ju känsligt och Läkaren sa att hon tycker jag skulle ta en paus och vila så det kan läka men jag kan inte sluta rida- det känns inte som ett alternativ.

Men jag är ju rädd att jag ska falla av för läkaren sa att då kan jag vara ute för säsongen. Men när jag hoppar upp på Karin så går hon jätte fort och hon bara vandrar iväg, och vill trava vända om o.s.v.. jag känner att jag är rädd och blir sur och så blir ridpasset förstört för jag inte vill upp efter att jag hoppat av..

Jag tappar liksom självförtroendet och tvivlar på att jag kan sitta kvar och hoppar av och vill inte upp i sadeln igen. Jag gissar på att jag gjorde fel på att inte hoppa upp på Nysve igen efter att jag trillat av men jag kunde ju inte för jag kunde ju inte stå upp men efter det så har självförtroendet och det varit på botten.. Jag är rädd hela tiden att falla av.. Och sånt men behöver bygga upp självförtroendet.. Men varken Nysve eller Karin känns trygga men jag har ju inget val.. Dessutom så har Karin ingen sadel eller träns (vi köpte ett träns som var i Cob men hon behövde Full så imorgon ska vi köpa nytt..)

Hur kan man träna upp självförtroendet och finns det några bra övningar?

Annons:
[134643]
3/31/18, 3:39 PM
#1

Jag hade inte ridit. Du har bara haft henne några dagar, ta det lite lugnt och lär känna henne. Gå promenader, chilla, träna från marken. Du får börja om från början helt enkelt, det är redan mycket nytt och hon är säkert orolig och att du sitter och spänner dig på henne och till och med blir irriterad hjälper inte alls. Stressa inte, lär känna hästen! Ridning är inte allt. När du väl börjar rida igen så börja med att skritta. Testa stopp och start, öka och korta. När du känner dig trygg i skritt kan du börja trava. Öva mycket på att bara vara, stå stilla, gå lugnt. Bromsa, gasa, volter, bommar. Sen galoppera när det känns rätt.

Travis D
3/31/18, 3:53 PM
#2

#1

har problem med att gå promenader då hon kör öer mig och springer ifrån mig hon går ingenstans utan sin nya kompis AKA Pojkvän Sigge. Så fort dom går ifrån varandra blir hon nervös och springer runt men han kan inte ridas för han har problem med sina ben.. Men jag ska testa din idé 🙂

Vikan
3/31/18, 4:02 PM
#3

#2 Då är det ännu bättre att du promenerar med henne så hon lär sig att ni är ett team och att respektera dig med. Finns respekten inte på marken är det nog inte mycket bättre på hennes rygg heller.

Finns ju lekar man kan göra i hagen/paddocken med

Travis D
3/31/18, 4:12 PM
#4

#3 några tips på lekar? 🙂

[134643]
3/31/18, 4:14 PM
#5

#2 Som #3 säger, respekterar och litar hon inte på dig från marken är det klart att hon inte gör det från ryggen heller. Gå ut och gå, och var noga med att hon aldrig får invadera ditt space. Flytta, backa. Och var konsekvent! Låt henne aldrig springa över dig, även om det är till/från hagen, ut i stallgången, i paddocken osv. Det är jätteviktigt ut säkerhetspunkt också. Kika lite på NH tycker jag. Det finns ”de sju lekarna” (tror jag att de heter…) där du steg för steg leker/tränare fram tillit och respekt. Börja där!

Vikan
3/31/18, 4:20 PM
#6

#4 tänkte också på de sju lekarna/parellis lekar, t.ex. https://lycklighast.wordpress.com/seven-games-de-sju-lekarna/ men tror också NH iFokus har skrivit om det?

Har oftast kört nån form av följa John i hagen eftersom det är kul och byggt upp banor med läskiga saker som paraply, presseningar osv. och lett hästen igenom det när jag börjat lära känna hästen. Faktiskt rätt kul när hästen går ifrån att vara mistänksam till att bara vara nyfiken

Annons:
Lona
3/31/18, 9:25 PM
#7

Rent spontant; Är inte det allra bästa att du hittar en lugn, snäll, väluppfostrad häst istället? Karin är jättefin men du kanske skulle ha en lugnare och tryggare ponny?
Det känns lite som att du hamnat i samma "fälla" som med Nysve.
Visst kan man jobba upp ett förtroende, samarbete och så vidare men det är inte särskilt kul att vare sig hantera hästar eller rida när man känner sig osäker och att man inte har kontrollen.
Ok om man ser det som ett projekt att jobba med, men att göra det för att det inte känns bra i nuläget - det låter inte som ett så bra alternativ.
Inte för att måla f-n på väggen, men det är inte jätteovanligt att det går åt fel håll och att hästen istället "tar för sig" mer och mer och att man som ägare/ryttare tappar självförtroendet och tryggheten ännu mer medan man försöker få ordning på relationen.

Finns det någon i stallet som kan hjälpa dig rent praktiskt? Så att ni kan hantera Karin tillsammans? Din mamma kanske?
Får jag fråga hur gammal du är? Det spelar väl iofs ingen roll om man är 13 eller 30 i såna här lägen, men är man väldigt ung är det ju även någon vuxens ansvar att allt funkar.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Lona
3/31/18, 9:28 PM
#8

Tillägg; Kanske ska förtydliga med att jag absolut inte menar att hästar skall vara kvästa och "underdåniga", med att "ha kontrollen" syftar jag alltså inte på att man har en helt tuktad individ, bara att man själv känner att man kan hantera hästen i vardagen utan att man känner sig otrygg eller osäker. Hästar är stora djur som inte kan tillåtas uppföra sig hur som helst, då kan det bli farligt (vilket inte är så pedagogiskt att skriva i en tråd med en osäker ägare, men så är det ju).


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Travis D
3/31/18, 9:36 PM
#9

stallchefen får jag ju hjälp av och så mamma kan ju inte så mkt..

jag e 05.a så 13 :)

känner att jag inte kan göra mig av med Karin innan en vecka ens har gått.. Dessutom så var hon super fin på provridningen till skillnad från hur Nysve ar så jag har en liiten bra känsla..

Jag känner att jag inte liksom kan överge henne vi har precis betalt totalt 37 000 för henne…

Caf_Roy
3/31/18, 10:34 PM
#10

Jag skulle absolut råda er att prata med säljaren om att du inte känner dig trygg och se om ni kan låta köpet gå tillbaka! Det du behöver är en trygg häst som väntar på och tar hand om dig. Karin är säkert en jättefin och snäll häst, men om hon (som det låter) har behov av en trygg och stabil ledare och inte får det kommer hon ta ledarrollen själv och då går det precis likadant som med Nyssve! Du behöver en häst som ser upp till dig och coachar dig till att bli en trygg ledare, inte en häst som tar kommandot själv så fort du tvekar. De flesta som säljer sin häst är väldigt mån om att den ska komma till rätt hem, så om du säger som det är att du tycker att hon är jättefin men du har blivit rädd och vågar inte lita på henne. Ju längre du väntar desto större risk att något händer och att säljaren inte kan/vill ta tillbaka henne.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

powerade
4/1/18, 11:18 AM
#11

Backa komma fram och flytta är bra övningar från marken. Ta med en spö när ni ska ut och gå. Min häst är världens snällaste och lyssnar jättefint men när han blir stressad och rädd så drar han. Brukar ha KÖRT grimskaft och försöker han passet nätter jag ut armbågen som stopp och försöker trycka emot. Samt att jag försöker bromsa honom.

[134643]
4/1/18, 12:38 PM
#12

Tänkte inte på att det här var din nya häst… tycker också att du ska fundera över vad #7 och #10 skrivit. Du behöver en lugn och trygg häst, är det här verkligen det?

Travis D
4/1/18, 6:03 PM
#13

#12 vet inte :) vet bara att denna häst var helt fantastisk på provridningen och sånt men kan bli lite nervös när hon lämnar stall planen d.v.s kompisarna :) och att hon är sto och dom är ju "kända" för att ha egen vilja :)

Annons:
Caf_Roy
4/1/18, 11:08 PM
#14

Det spelar ingen roll hur fin eller snäll hästen är, det avgörande är om du har förtroende för och känner dig trygg med hästen. Gör du inte det är det fel häst för dig!

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

[nevamisse]
4/3/18, 12:40 PM
#15

För mig har enda sättet varit att rida lugna och trygga hästar, då har jag inte varit det minsta rädd. 

En häst som springer över en eller sticker redan när man promenerar skulle jag inte hoppa upp på. Det kan bli väldigt farligt med en häst man inte kan hantera ordentligt.

Rafflan
4/4/18, 12:15 AM
#16

Ta ut en tränare med NH tänk och börja från marken, så att du lär känna och lita på dina hästar i hanteringen och känner att du har kontroll där, att du kan läsa av dem, lyssna på dem, förstår dem och kommunicera med dem, och sedan när ni litar på och förstår varandra där kommer det blir lättare att rida :)

Upp till toppen
Annons: