Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 2223 ggr
Travis D
2018-03-30 21:04

Pinto allroundsadlar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Hittade Pinto sadlar och tyckte dom verkade bra. Dom är gjorda i läder o.s.v men dom är så billiga så jag undrar om dom är bra kvalité?

Jag bifogar en bild på sadeln vi hittat på 

Jag vill ju inte köpa något som går sönder direkt men dom är så billiga så det är ju risken?

Vad har ni för erfarenhet om Pinto och vad tror ni om den? (sen så ska vi såklart kolla om den passar o.s.v men om det äns är någon idé att kolla på dom liksom?) 

https://borjes.se/hast/sadlar-tillbehor/allround/pinto-16-svart30/405560930

Annons:
shia
2018-03-30 21:21
#1

Kolla med sadelprovare och testa :) jag menar, känns inte så mkt å förlora jämfört med om man köp en för 7000 å inte är bra, tänk mellan å köpa en sadel för 7 eller 8 tusen är inte så mycket och det är det man förlorar.

Travis D
2018-03-30 23:35
#2

Vilken stl ska (enligt er) en D ponny på 148 lite rund o.s.v ha? (ni som har D-ponnyer vad har ni för stl?)

zemlathebunny
2018-03-31 04:11
#3

Enligt mig spelar inte det jättestor roll vad för märke det är på sadeln. Jag skulle börja med att ta ut en sadelutprovare och se vilka modeller och märken som passar din häst.

trolldalen
2018-03-31 09:29
#4

Jag som sadelmakare har sett flertal billiga sadlar ,alltså dom som är billigast på marknaden hos våra vanliga hästaffärer. En Pinto kostar runt 1200:- man får det man betalar för  och jaa det är ingenting att ha.  Snea bommar, enkel träbom, snett hopsydda, hemsk stoppning, billigt indiskt läder full med kemikalier.

Är det de man vill ha så då är det bara att köpa, passar sällan eller aldrig hästen optimalt. Ta ut en sadelmakare/sadelutprovare som hjälper dig att hitta rätt sadel.

Sadelletande är som en djungel, det går inte köpa en på postorder. En INTE passande sadel tar bort glädjen från hästen, den får ont och med följd av problem i ridningen, skador mm

Köper du begagnad sadel som är omstoppningsbar, lämna in den hos en sadelmakare för omstoppning. Sadeln är formad efter någon annans hästrygg.  Sadeln ska kunna användas utan diverse paddar annars är den inte passande

Mari / Finns på facebook: Trolldalens Sadelmakeri & Stuteri

[nevamisse]
2018-03-31 09:46
#5

Pinto är inget jag skulle köpa, dålig kvalitet och dålig passform, risk att hästen får skador. Bättre att lägga några tusen till och få en bättre begagnad sadel och ta hjälp av en som kan prova ut sadlar.

[RC1393]
2018-03-31 11:51
#6

Håller med ovanstående, och inflikar också att om du köper en bra begagnad sadel så får du oftast igen pengarna om du senare skulle sälja den om du skött den väl, en dålig sadel får du däremot slänga.

Annons:
Travis D
2018-03-31 16:11
#7

Har ni tips på bra sadlar som inte är allt för dyra (alltså inte sadlar över 10 000)

zemlathebunny
2018-03-31 17:10
#8

Fortfarande, ta ut en sadelutprovare så du åtminstone vet vad för storlek osv hästen ska ha och sen om du inte vill köpa sadeln av sadel utprovaren så kan du försöka hitta en likadan begagnad sen. Märket är egentligen inte viktigt

[nevamisse]
2018-04-01 23:18
#9

Det är absolut inte så att man behöver ha ett fint märke på sadel, men vissa märken (tex Börjes Pinto) är väldigt dåliga i kvaliteten och kan skada hästen.

Du kan hitta en bra sadel till vettigt pris genom en sadelutprovare, men skulle utprovaren mot förmodan tycka att en Pinto eller liknande är en okej sadel, så skulle jag byta sadelutprovare.

Lona
2018-04-02 15:03
#10

Nu har ju jag islandshäst, men jag tror att min sadel kostade runt 4-5000:- när den köptes begagnad. Vi bytte stroppar till sadelgjorden hos en sadelmakare, sen har den funkat bra. Tror att en ny av samma märke ligger på ca 15 000:- , så det är ju inte en superflashig sadel men den har en helt ok kvalité. Det som fick ner priset lite mer var väl att den var rätt repad och behövde lite "omvårdnad", men för hästen spelar ju utseendet ingen roll. Skippa sadlar av Börjes-typ och jag säger som övriga; ta ut en sadelprovare. Tala om innan vilken typ av ponny ni har och även vilken prisklass ni tänkt er. Det är ju totalt onödigt om de packar bilen full med sadlar i 30 000- kronorsklassen om ni tänkt er 10- 15 000:-


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Travis D
2018-04-02 16:59
#11

#10

det finns ju en sort sadel som hon hade innan som vi ska leta om vi hittar en begagnad för ny priset på den var 40 000 det var ju mer än vad hon kostade så vi ska leta eftre det :)

zemlathebunny
2018-04-02 18:12
#12

Det blir nog väldigt mycket billigare att ta ut en sadelutprovare. Plus att ni vet säkert då att sadeln passar till 100%. Men självklart går det att leta upp en likadan sadel som hon hade tidigare. Tänkte bara att det nog lär bli dyrare

Travis D
2018-04-02 18:16
#13

#12 aa förstår :D

Annons:
Lona
2018-04-02 19:50
#14

Dessutom är det ju viktigt att sadeln passar både hästen och dig, även om en "normalrumpa" brukar funka i de flesta sadlar. Sitter inte ryttaren bra i sadeln så hjälper det inte att den passar hästen, det blir fel i alla fall.
Och - vet ni säkert att den tidigare sadeln verkligen passade perfekt? Många hästar går med felaktigt anpassade sadlar, dessutom ändrar hästryggar sig med träning och ålder, så jag tycker att det är en bra investering att prova ut en riktigt bra sadel i vilket fall.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Rafflan
2018-04-03 02:14
#15

Denna sadel gillar jag, inte en dyr märkes sadel men helt okej, vet även om att det finns möjlighet att få hjälp att prova ut den så den passar om man köper ny, och att många sadelprovare kan ha såna inne :)

https://www.hooks.se/hast/hastutrustning/sadlar/allroundsadel-normal-manke-t4-thorowgood

Så kontakta en sadelprovare och säg vad för sadel ni letare efter och era budget och se vad dem har att erbjuda :)
Om man köper utan att kunna prova är risken att man köper 5 sadlar som man sen får sälja igen då ingen passar, billigare och enklare att ta ut en sadelprovare direkt och bara behöva köpa 1 sadel ;)

Travis D
2018-04-03 06:14
#16

#15 Som det står i #0 så ska vi ta hit en sadel utprovare och kolla om den passar :)

Rafflan
2018-04-03 11:39
#17

#16 ja men dem flesta har redan sagt att pinto inte är någon bra sadel, så ville tipsa om ett annat märke som är billigt men ok kvalité ;)

zemlathebunny
2018-04-03 12:24
#18

Jag tror det var därför de flesta sa att du ska ta ut en sadelutprovare så att du kan hitta någon annan sadel som passar. Annars har du ju köpt sadeln helt i onödan och kan bli svårt att sälja

Upp till toppen
Annons: