Annons:
Etikettridning
Läst 713 ggr
Agnes.stoltzz
2018-03-26 12:28

Bra galoppfattningar..??

Hej! Hästen jag rider och jag har ganska svårt för galoppen, ibland. Hon tar den inte och bryr sig liksom inte. Det är även så på vissa hästar på min ridskola. Mitt självförtroende har blivit så mkt sämre för det… Har provat det mesta men inget har funkat så bra på min medryttarponny. :/

Har ni tips på hur man gör bra galoppfattningar? Behöver det verkligen..

Annons:
Sarah
2018-03-26 12:33
#1

Det handlar förmodligen inte så mycket om hur du gör fattningen, utan vad hästen har för förutsättningar. Om hästen är minsta stel i rygg och bäcken så är det svårt för den med galopp etc. När jag får problem med galoppen på mitt dressyrsto så är det dags att backa, hoppa av hästen och ringa kiropraktor. Brukar även ta en period med mycket fattningar från marken. De här problemen kommer för oss innan hästen är i full kondition och om hon är minsta stel.

Gronstedt
2018-03-26 12:45
#2

Utöver vad #1 skriver, så är det sällan fattningen som är svår, utan förberedelsen. För att kunna göra en bra fattning måste hästen vara rörlig i kroppen, eftergiven i insidan, framme vid handen, i balans och uppmärksam. Ryttaren måste vara följsam och stadig, ha god balans, kunna ge stöd på utsidan om det behövs och ge innerbogen plats att röra sig. När allt detta finns på plats är det oftast lätt för hästen att fatta galopp - men annars blir det svårt.

Agnes.stoltzz
2018-03-26 13:24
#3

#2 Men har du tips på hur jag kan förbättra min baland etc.?

Gronstedt
2018-03-26 13:29
#4

#3: Det bästa är att rida för en bra instruktör, som kan se vad som behöver finjusteras för att du och hästen ska hitta rätt.

Maleficum
2018-03-26 14:13
#5

Vi har några hästar på ridskolan som har lättare att fatta galopp från skritt än från trav (speciellt om inte ryttaren verkligen kan "rida ihop" dem innan).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

BokDuvan
2018-03-26 14:42
#6

Håller med #5, om hästen är lite springig blir fattningarna sällan bra. Ibland kan det vara enklare att fatta galopp från skritt med en lite piggare häst, då har man redan energin med sig och slipper att hästen rusar iväg i trav och faller in i galopp

Annons:
powerade
2018-03-27 01:13
#7

För att få bättre balans som ryttare kan man rida barbacka. Alternativt sitta mycket på pilatesboll. Min tanke är att vet hästen vad du Vill? Förstår den en galoppfattning? Ha bra bjudning ta tillbaka lite och gör en galoppfattning. Träna ute. Trava över hinder och galoppera efter landning. . Här man inte bra muskler kommer man heller inte orka göra en korrekt fattning. Min herre sprang in i galopp tidigare men nu får vi ibland till några bra efter galoppträning ute

Agnes.stoltzz
2018-03-27 09:13
#8

Jag rider alltid barbacka på min medryttarponny och då får vi oftast helt ok fattningar, men på ridskolan kör vi typ alltid med sadel. Jag har mycket lättare att rida utan sadel men tror nog inte jag får rida utan för min ridlärare.. :/

Upp till toppen
Annons: