Annons:
Etikettridning
Läst 1695 ggr
LillaRyttaren
2018-03-24 18:21

Uppvärmning!

Hej! Hur värmer ni upp era hästar på bästa sätt? Har några speciella övningar eller några favoritövningar? Skulle vara supersnällt om ni kunde dela med er isf : D Mvh

Annons:
Travis D
2018-03-24 18:53
#1

Jag skrittar fram mellan 10 och 20 min (beroende på hur mycket tid jag har och vad jag ska göra) sen travar jag och saktar av lite för att hästen ska komma igång. Sedan om det nu är hoppning travar vi över bommar och mindre hinder. för att han ska medveten om vad vi ska göra. Sen kör vi igång.

Kanske inte den roligaste eller mest intressanta men men

[RC1393]
2018-03-24 20:55
#2

Skrittar fram på lång tygel i ung. 10-15 min där jag ser till att jag har en bra skritt med bjudning, innan jag börjar korta upp tyglarna. Därefter beror det på hur det känns om jag tar upp henne i trav eller skrittar en stund till, men oavsett fokuserar jag mest på bjudning och börjar inte fiffla så mycket med fina ridvägar, utan rider lite slarvigt i hörnen och ut på bågar på långsidorna så jag ser att ställning och böjning fungerar, samt att jag även kollar så att hon tar halvhalter, förhållningar och framåtdrivande hjälper som hon ska. Brukar också känna en sväng på galoppen. Känns allt bra tar vi en kort paus i skritt och fortsätter därefter med dagens övningar. 

Ute (där jag rider mest) är det lite svårare med omställning för hörnpasseringar, men man kan alltid göra bågar. När det är fritt fram att rida i skogen brukar jag även passa på att ställa om runt träd och kliva över lite nedfallna stammar. Bara fantasin sätter gränser!

Hoppning/markarbete lägger jag upp på liknande sätt, enda större skillnaden är att jag börjar ta in hästen på de vägar som ska användas i dagens pass och kliva över trav- och/eller galoppbommar där, så är hästen redan införstådd med dagens arbetsuppgifter.

shia
2018-03-26 11:46
#3

beroende på hur jag tänkt rida och vilken häst gör jag lika olika, men fokuset ligger alltid på att känna av hur hästens form är för dagen, hur min form är och utifrån det avgöra hur ridpasset ska bli. Så tänkte ge lite exempel.

på min passhäst, (travhäst 6 år, riden lite mer än 1 år, ridit in och utbildat själv och börjat just nu med galopp) så skrittar jag och travar fram i skogen, så typ 1 km skritt, och sedan 3 km trav med skritt i nedförsbackar samt några halter och halvhalter. Brukar öva lite lätt i skritten skänkelvikning samt ställa genom kurvorna.

´sen så rider jag drygt 15-20 min framridning på ridbanan, brukar då börja i båda varven i skritt på volter, skänkelvikning, framdelsvändning osv samt massvis med halter. Efter det trav på böjda spår och fyrkant, serpentiner,  och där någonstans övergår framridningen till dagens övningar, som i nuläget mest består av galoppfattningar, samt skänkelvikningar i trav samt kräver lite mer på volterna och sedan joggar jag av 2 km, och skrittar 1 km. 

så brukar bli kring 1,5 h om jag rider ett långt pass, inför dressyrträningar som är 50 min ganska mycket hjärngympa, så brukar jag bara jogga honom 20 min hemma då han går intervaller på morgonen samma dag. 

Men rider jag ny häst och rider fram på ridbana brukar jag först känna på skritten, frammåtbjudningen samt halter och halvhalter, övergångar till trav på volt med långa tyglar, serpentiner, och efterhand korta upp tyglarna och ställa krav. 

övningar jag tyck är bra är halter vid varje /varannan bokstav/stolpe/träd. böjda spår och övergångar.

Soffihorse
2018-03-26 20:26
#4

Jag skrittar på långa tyglar typ 10 min, travar typ lika länge och gör volter, galopp. Nu senast har jag typ inte ridit mer än 30-40 min per gång och då gör jag inget speciellt, typ värmer upp 20-25 min och sen jobbar lite med vad som behövs (t.ex mjuka upp i sidorna) och sen trava och skritta av xD Då jag rider lektion är det ju inte jag som bestämmer men då brukar vi inte skritta så länge.

Ängsbacken
2018-03-27 15:08
#5

Jag individanpassar uppvärmningen, men jag brukar utgå från detta på en äldre häst;
Skritt för hand i 10 min, då blir även jag mjuk och varm. Gärna på annat underlag än där passet sedan ska ridas på. Sitter upp, skrittar några varv och kortar tyglarna. Jobbar en kort stund med att flytta lite för skänkeln, ofta några varv på en volt. Varierar mellan bakdelen innanför/utanför spåret och framdelen. Hästarna mjuknar och blir lyhörda. När jag känner att jag har hästen med mig går jag över på galoppjobb efter en kort stund i trav, jag tycker hästarna blir härligt lösgjorda av galoppen och brukar nyttja det i uppvärmningen.  I början får hästarna rulla på sedan lägger jag in mycket tempoväxlingar, ändring av språnglängd, volter osv. Andningspaus på långa tyglar, sedan börjar vi passet. 

Fokuset genom alla moment är att hästen bjuder framåt, är aktiv och lyhörd 🙂

/Stuteri Ängsbacken
Uppfödning av New Forestponnyer

[134643]
2018-03-27 15:37
#6

Vi fokuserar på driv och framåttänk. Börjar med att skritta på långa tyglar, med fokus på energi och ett ordentligt övertramp. Travar sen med långa tyglar, börjar rida volter, böjningar, ser till att gas och broms funkar med bibehållen energi. Sen galopp på långa tyglar. När han är varm och framåt så kortar jag tyglarna, går lite mer på volter och fokuserar på böjning och mjukhet. Sen börjar vi :)

Annons:
Agnes.stoltzz
2018-04-15 09:29
#7

Jag skrittar fram för hand först i kanske fyra fem minuter. Sen sitter jag och upp och skrittar fram ytligare fem minuter. När hon känns redo ökar jag till trav på mellanlånga tyglar så hon kan sträcka på halsen. Tränar övergångar och halter. Försöker få med bakbenen så bra som möjligt. Beroende på vad vi ska göra tar jag antingen en galopp i varje varv eller skippar det. Klaart

Upp till toppen
Annons: