Annons:
Etikettfoder
Läst 1329 ggr
hallonet_
2018-03-24 17:02

Hö eller Hösilage?

Hej!

Ska få hem min häst här snart, super kul verkligen!

Men har bara ett problem. Hästen äter hö där den står nu, och på mitt stall har vi endast hösilage. Vad jag har lärt mig så måste man "skola" in hästen på hösilage innan man går över på det helt.

Ska jag då köpa hö och ge, samtidigt som jag introducerar små mängder hösilage? Eller kan man ge det direkt? Eller kan det då bli för stor förändring?

Tacksam för svar!

Annons:
Stallmima
2018-03-24 17:05
#1

Jag hade bett att få eller köpa med mig hö från säljaren och långsamt introducera hösilaget genom att blanda detta under en tid.  Själv är jag inte en fan av hösilage då vissa av våra hästar blir dåliga i magen av detta

powerade
2018-03-24 17:05
#2

Nackdelen att bara byta foder är ju att magen kan ta stryk. Bli dåliga i magen o.s.v och misstänker att chansen för kolik kan öka? Men är ej helt säker. Men bäst är ju egentligen alltid när man byter foder att vänja dom försiktigt med det nya. På alla djur.

Travis D
2018-03-24 17:10
#3

Innan Nysve kom till mig åt han hö. Nu hösilage.

Vi bytte direkt till hösilage tror inte hästar ska ha problem med det. Han mådde lika bra som vanligt.

Travis D
2018-03-24 17:11
#4

Men det är olika och jag e ju inte proffs såe

Caf_Roy
2018-03-24 18:06
#5

Man ska aldrig tvärbyta foder till en häst, speciellt inte samtidigt som den byter miljö! Se till att få med dig ca en veckas ranson av maten den äter nu och gå över successivt. Blanda i lite av det nya i början och öka allteftersom tills du bara ger det nya och det gamla tar slut.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

tiger tok
2018-03-24 18:27
#6

Se till att få med dig hö från säljaren. Sedan fasar du in hösilaget. Det är ingen idé att köpa annat hö, för det är ändå inte samma som säljaren ger.

Annons:
hippoteket
2018-03-24 20:06
#7

Motvalls kärring här, med över 40 års hästerfarenhet….

Visst är det "bäst" om man har möjlighet att göra ett successivt byte av foder, men det är inte så stor katastrof som man kan tro även om man gör ett tvärt byte.

Om det är en häst som rids eller körs på hobbynivå så är sannolikheten ganska liten att man märker någon större skillnad på hästen. Det tar en vecka eller 2, sen är tarmfloran i balans igen. Och under tiden kan man rida som vanligt.

Det är mest om man har en högpresterande häst, som förväntas prestera högt även under foderbytesperioden som man helst bör byta successivt.

[RC1393]
2018-03-24 20:32
#8

#7 Tja, jag skulle vilja säga sanning med modifikation. Min är hobbyhäst och har i större delen av sitt liv endast ätit hö+mineraler, aldrig varit känslig i magen. En vinterdag för några år sedan gavs hon fel hösäck vid en utfodring, vilket resulterade i en hel natts vaka för mig och mamma för en ponny med kolik. 

Har man ett val så bör man välja att vänja över hästen, för man vet inte om den tål det eller inte förrän man testat och då kan katastrofen redan vara ett faktum. Jag vågar inte längre chansa i onödan.

Maleficum
2018-03-24 22:58
#9

Veterinären som var och föreläste i mitt stall om kolik i tisdags sa att det bästa är om man successivt kan byta foder under två veckors period.

Vet att vi har hästar i stallet som inte alls klarar att äta hösilage och några äter blandat hösilage och vanligt hö för att magarna inte helt ska paja på dem.

Har även en del som kan reagera vid nya hö leveranser (bara då mellan olika sorters hösilage) även om de successivt försöker övergå.

Jag skulle om möjligt försöka få med hö från stället den står nu och sen sakta introducera nya höet och se hur det går. Bättre att ta det säkra över det osäkra (kan ju bli rätt dyrt och jobbigt om hästen blir ordentligt sjuk).

Har man tur har ens häst plåtmage men har man otur så är det en häst med känslig mage.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Lona
2018-03-25 22:10
#10

Jag skulle definitivt försöka göra en gradvis övergång. Det KAN funka att byta rakt av - men varför chansa om du har möjlighet att lösa det på annat sätt? Hästmagar kan vara jäkligt känsliga om de kommer i obalans och det kan sluta på värsta tänkbara sätt. TS; om ni ger hösilage så tänk på att kolla om hästen är vaccinerad mot botulism - se annars till att göra det snarast!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[nevamisse]
2018-03-26 12:30
#11

Vi har alltid gjort foderbyten över två veckors tid. Skulle aldrig byta tvärt.

hippoteket
2018-04-01 23:26
#12

Som sagt, idealet är successiva foderbyten.
Men de flesta hästar är inte särskilt känsliga för foderbyten. Det är bara de som reagerat man får höra talas om. 

Ibland har man inget annat val än att göra ett tvärt foderbyte.
Jag har varit hästägare i 35 år och haft säkert bortåt 65 hästar genom åren (uppfödare, tidigare tävlingsryttare). Och av dem är det ett fåtal som reagerat vid foderbyten.

Upp till toppen
Annons: