Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1220 ggr
Travis D
3/23/18, 11:17 PM

Utprovad sadel

Hej!

Jag tänker såhär, när man säljer en häst borde den väl åtminstone få med sadel? För sadeln är väl ut passad för hästen? Så vad har man då för användning av den annars? (dock inte så bra på detta så rätta mig om jag har fel)

Annons:
Caf_Roy
3/23/18, 11:28 PM
#1

Inte alls säkert, en bra sadel kan lätt kosta runt 30.000 och de flesta bra sadlar passar på flera hästar. Alla våra 3 hästar kan till exempel ha samma sadlar. Så köper du från en ridskola som jag läste i din provridnings-tråd bör du räkna med att inte få med mer än en grimma. All utrustning de har till hästen kostar pengar och kan användas till andra hästar i verksamheten.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Rafflan
3/24/18, 12:33 AM
#2

Beror på priset på hästen, men en sadel är dyrt, och den ska passa både ryttare och häst.

Då vi ryttare är olika och har olika krav så det oftast enklast att köpare köper ny sadel som passar både köparen och hästen :)

Ibland kan man dock fråga om man får köpa sadeln också när man köper hästen om man vill, men köper du från ridskola kommer dem troligen inte sälja sadeln :)

illerälskaren
3/30/18, 2:23 AM
#3

Om man vill sälja en häst och man inom de närmaste åren köpt en sadel för en hyfsat stor summa så kan man vilja sälja den sidan av

Gronstedt
3/30/18, 8:19 AM
#4

… och det är sällan en häst har samma sadel genom hela livet, så det är inte säkert att sadeln en viss häst haft passar perfekt den dag hästen säljs. Man kan alltid fråga om man får köpa med sadeln, men då får man vara beredd att betala. Och en begagnad sadel av ett "fint" märke kan utan vidare kosta mer än en inte alltför meriterad häst.

Upp till toppen
Annons: