Annons:
Etikettövrigt
Läst 854 ggr
Travis D
3/23/18, 5:37 PM

Provrida

Hej! Ska nu på lovet provrida en haflinger på 146. Min förra häst köpte jag med hjärtat istället för med hjärnan.. så nu står jag här med en halvgalen snygging. Så nu vill jag inte göra samma misstag igen. Så jag undrar vad kollar ni på när ni provrider en häst. Detta är en allround/hobby/skogsmulle häst som tävlat lite pay 'n jump och clear round, hon har gått på ridskola (vi köper henne från ridskolan) när jag provred Nysve så tänkte jag: äh det är lireatt jobba på bara. Och nu är jag här. Därför undrar jag, 1. Vad kollar ni på när ni rider 2. Vad ska man vara "extra" noggran med? 3. Vad får man inte glömma att fråga?

Annons:
powerade
3/23/18, 5:50 PM
#1

Jag skulle nog kolla eventuella skador. Hur hon är vis vaccinering och besök av veterinär. Kan vara kul att veta. Hur den är vid skoning. Om hästen har några olater. Så som krubbitning som vi har många på våran ridskola vilket kan vara bra att veta. Kolla hur hästen är i hanteringen lugn eller bökig och vill pucklas. I ridningen skulle jag nog kolla mest på böjning. Start och stopp. Kolla vid eventuella saker hästen kan bli rädd för så man vet litegrann. Galoppfattningar ökad och minskad trav. Liksom bara checka av vad det är man sitter på så man får en bättre bild av vad det är för individ. Långa och korta tyglar. Prova lite från marken. Backa flytta följa o.s.v

shia
3/23/18, 6:38 PM
#2

Håller med #1 Men här kommer lite till vad jag tänkerpå när jag rider en häst för första gången eller följer med när en kompisbska provrida å provider jag själv med. Viktigast tycker jag är hästens inställning, och vilja att vilja lära å göra rätt. En välutbildad häst kan vara duktig på alla sätt men bara göra för att den är utbildad så. Skänkelvikning-okej, galopp -okej, å gör det den antar är rätt. Men sakna bjudning, å viljan att bli ännu bättre Det jag vill ha är att den ska vilja göra rätt å lära sig och försöker göra rätt. Sen checka av hur den är i båda varven och göra liknande övningar i båda varven. Kolla grunderna. Hör med ägarna som haft hästen innan varför dem sålde osv, vet ej om deg går hitta bland ridfolk men bland travhästar står det på st vid ägarbyten, tränarbyten. Hör även om hästen varit utlånad på foder(en häst kan ha samma ägare på papperet, men varit å rest runt i många stall) Hur är hästen å transporter i hästtransport, hästbil och buss? Fråga varför ddm har just dem här utrustningen på hästen, vad dem har prövat men ej funkat å varför det ej funkat, ev olater hästen har, vilka personer kan rida hästen, är den snäll mot nybörjare osv. Varför dem säljer, om det är ngn som kollat innan, vilka som kollat på den tidigare å varför dem ej köpt, Vet ej vad du har för kontakter, men kan vara smart å ta med sig egen veterinär å kolla,(om du har den möjligheten) ta gärna med dig en kompis som är i samma stadie kunskapsmässigt som dig så du kan se från backen,

trolldalen
3/23/18, 6:49 PM
#3

Börja med grundläggande frågor om hästen. Vaccinering, försäkring någon reservation, sko/verka, tänderna kollad, humör vid brunst, finns det några problem-svår lastad, hagrymmare m.m.  Ev skador /veterinärbehandlingar, hur länge den bott hos ägaren och om den haft många hem före.

Inför provridning be att få hämta in hästen från hagen, gör i ordning den själv, få hästen visad riden i alla gångarter och sedan provrid själv i alla gångarter, prova hoppa något hinder. Om möjligt provrid igen några dagar senare.

Vilken utrustning används, skarpt bett mm. Sadel ingår den eller kan den köpas med? Om hästen har en väl fungerande sadel, så kanske inte ridningen fungerar lika bra eller alls i en annan sadel.

Lycka till med provridningen :-)

Mari / Finns på facebook: Trolldalens Sadelmakeri & Stuteri

Travis D
3/23/18, 8:57 PM
#4

#1 Tack ska tänka på det

#2 Ska ta med mig ett "proffs" som kan hjälpa mig

#3 Tack för tipsen ❤️

Upp till toppen
Annons: