Annons:
Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 1488 ggr
Eelliiee
3/22/18, 7:29 PM

Häst som är lättskrämd

Hej. Jag är påväg hem från ridskolan och det var hästbyte idag. Jag fick rida en häst som är väldigt snäll men som bli ganska ”stark” och som gärna går tillsammans med hennes vänner tätt bakom de. Hon är också väldigt lättskrämd och hon har lätt till flykt. När hon inte är nära de andra hästarna så blir hon stressad och drar iväg eller försöker vända bort till de själv. Hon drog aldrig iväg med mig men flera gången med personen innan. Jag är därför rädd hela tiden när jag rider henne och kan aldrig riktigt slappna av då jag tror att hon ska dra när som helst. Hur ska jag kunna slappna av och lita på henne? Vad ska jag göra för att hon inte ska sticka?

Annons:
Vikan
3/22/18, 8:32 PM
#1

Min häst kan vid ibland vara väldigt vara väldigt lättskrämd, och mina enda tips är att försöka slappna av helat tiden. Hästar läser ens kroppsspråk otroligt bra + att om hon sticker följer man med lättare i rörelserna. Brukar prata med min häst en del, dels för att lugna mig men också få honom uppmärksam på mig och lugn.

Sticker hon så är beröm och eftergift viktigt när hon stannar/saktar in och gör rätt. Sitter man och drar i hästen tror jag snarare att risken att hästen sticker eller medvetet försöker få av en är större

[134643]
3/23/18, 12:26 AM
#2

Istället för att lita på hästen, lita på dig själv. En lättskrämd ridskolehäst kommer fortsätta att bli rädd, så att lita på den ger inte så mycket. Lär istället känna vad som händer när den blir rädd, och lär dig hantera situationen. Öva din balans och din sits så att du kan känna dig trygg i att du kan sitta kvar om hon sticker, öva tempoväxlingar och att inte få panik och bara dra om hon drar emot. Börjar du lita på dig själv så kan du slappna av mer i sadeln, du vet ju att du kan hantera situationen om den uppstår. Jag säger inte att det är lätt, och det tar lång tid att bli så duktig i ridningen, men det är ett bra mål att sikta mot.

Maleficum
3/23/18, 12:44 AM
#3

Om jag rider en häst som kan vara lite "harig" så brukar jag de första gångerna ofta hålla lite i manen med lillfingret med ytterhanden. Om hästen då hoppar till så kan man ha lite balans i manen och man riskerar inte att rycka hästen i munnen och kanske göra situationen värre och minska risken att trilla av. Tycker att det lilla man taget också gör att jag har lättare att slappna av ordentligt vilket resulterar i att det ytterst sällan faktiskt händer något.

Sen när man lär sig hur just den häst jag sitter på reagerar på saker och hur det känns är det lättare att förebygga med att rida andra vägar, prata med den, klia lite vid manken och göra annat som kan få den mer uppmärksam på mig och lugna ner sig.

Vet inte hur bra du är på att förstå engelska men i denna video tycker jag hon beskriver ganska bra vad man kan göra (och träna på att göra) om ens häst blir rädd när man rider: https://youtu.be/orrf8RXsqCY

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

powerade
3/23/18, 11:53 AM
#4

Bara slappna av och låtsas som inget. Händer det något är ni väl ändå inom stängda dörrar? Försök hålla avstånd brular funka om dom vill in i rumpan på andra. Kan dock vara svårt om man är många:/

Eelliiee
3/23/18, 9:36 PM
#5

Hon är rädd för ett hörn där hon vägrar gå om hon inte har någon tätt framför. Sedan ser hon spöken eller något för hon sticker utan anledning känns det som… 😑

powerade
3/23/18, 9:44 PM
#6

Kanske går de bättre när hon lärt känna dig? Annars kan man ju be om att inte få rida den för att man tycker det känns jobbigt. Jag var livrädd för en häst som försökte sparka mig i huvudet samt att jag fick ont i ryggen av att rida. Sa till ridlärare att ALDRIG ska jag sitta på den hästen igen. Jag slapp.

Annons:
Upp till toppen
Annons: