Annons:
Etikettridning
Läst 768 ggr
Travis D
2018-03-22 13:09

Någon idé?

Hej!

Vi kollar på en Haflinger mycket kraftig på 140.

Jag är ca 170? (var i alla fall 166,5 för ca 3-5 månader sedan) och väger ca 50 kg. Jag växer fortfarande så tror ni det är någon idé att köpa henne?  Eller är det bara onödigt tror ni? (med onödigt menar jag att ksk behöver typ sälja direkt ish)

Annons:
Lona
2018-03-22 19:40
#1

Har förstås inte med storleken att göra, men hur utbildad är hon? Tänker på att du ville ha en läromästare, generellt så är det förmodligen lättare att hitta det bland lite nättare ponnyer (typ Connemara, New Forest, Sv ridponny).
Risken är nog att du hamnar i samma sits som med Nysve, men det beror förstås på individen också.🙂


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Travis D
2018-03-22 20:34
#2

#1 En gammal ridskolehäst 100% genomsnäll. Har haft ett "proffs" om tittade på videon men hon undrar om det är en bra idè att köpa en liten D-ponny därför undrar jag det.

Lona
2018-03-22 21:08
#3

#2, Det låter ju bra iofs.👍
En haflinger är förvisso viktbärande och "känns" lite större än en lika hög ponny av en nättare modell så det funkar säkert - frågan är lite vart du siktar med din ridning också. Nu är det länge sedan jag red annat än islandshäst men jag tycker att det blir lite skillnad i ridningen mellan tex en haflinger och ett halvblod.
Vill du "bara" ha en trevlig häst att rida ut på, ta lektioner och kanske åka på läger med och så vidare så kan det bli en toppenhäst, låter det som.
Står hon långt bort? Annars kan ni ju åka och kika, men försök ha lite is i magen när ni kollar på henne.🙂


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Travis D
2018-03-22 22:18
#4

#3 Hon står i Lidköping och jag bor i Stockholm så en bit  men på lovet hade vi tänkt åka dit och sedan provrida 1-3 ggr. Rider på ridskolan en haflinger så jag måste håla med Starlight som han jag rider heter är 140 cm i mkh men det känns större :) Gillar att du fångade exakt det jag vill göra med min häst 😂

"Vill du "bara" ha en trevlig häst att rida ut på, ta lektioner och kanske åka på ridläger" <- det är det jag vill göra 😃

En skogsmulle/allround/hobby häst blandning ❤️

Kan dela länken till den :)

http://hastmarknad.hastnet.se/sok/annons.php?aid=1061401

Hon e 146 så råkade skriva fel ❤️

Rafflan
2018-03-23 00:37
#5

Ja risken finns ju att du ser lite lång ut, men har du bra balans och det är en normal grov haflinger har den inge problem att bära upp en lite längre ryttare, åk och provrid och se hur det känns och be någon ta bild så du får se hur det ser ut :)

powerade
2018-03-23 17:44
#6

Om man tänker att det finns väldigt många vuxna som ibland är längre än du som rider islandshästar så tror jag absolut inte det ska vara något problem att rida en grövre haflinger. Men tänk på att testa på det mesta när ni är där. Så du verkligen får känna vad det är för häst. Bäst är om man får ta på prov innan man köper. För mig blev det lite som att jag köpte en häst som var helknäpp i ridningen och jag kände bara " vad fan är det här". Hade det visar sig när vi provred hade jag nog aldrig köpt honom. Men tänk på att du kan växa en hel del till beroende på. Så ja man måste räkna med att man kanske behöver uppgradera storlek senare. Annars tror jag det kan bli bra om hon är snäll och lydig:)

Annons:
Upp till toppen
Annons: