Annons:
Etikettexteriör
Läst 2500 ggr
[HästTokigTjej]
3/22/18, 8:32 AM

Vilken storlek på ponny?

Har funderat ett tag på att skaffa egen häst, men undrar i så fall ungefär vilken storlek jag borde satsa på? Jag vet att det beror mycket på hur kraftigt byggd den är osv, men ungefär vilken storlek? Jag är 159 samt väger ungefär 45kg

Annons:
tiger tok
3/22/18, 9:03 AM
#1

Maxad C ponny, D ponny eller liten häst. Hur gammal är du, för om du skaffar en C ponny och sedan växer ur den och tvingas sälja skulle ju vara onödigt.

Zadeira
3/22/18, 10:00 AM
#2

Jag skulle säga att det beror på din ålder. Med den storleken du har nu är det inga problem att rida stor c-ponny.

Däremot råder jag dig, om du har mer att växa och få andra kroppsformer, att kanske sats lite större än så. D-ponny eller liten häst. Köper du en ponny som passar perfekt i dagsläget kommer du troligen växa ut den och då kan du inte längre rida. Då är det bättre att ha lite marginal och välja en lite störra ponny/häst som man kan behålla i många år även om man växer.

Travis D
3/22/18, 10:29 AM
#3

Skulle säga D-ponny eller liten storhäst helt klart. Då kan du ha den länge oavsett om du växer :)

[HästTokigTjej]
3/22/18, 11:37 AM
#4

Tack för svaren! Är 13 år (ska fylla 14) men ganska liten för min ålder… bryr mig inte speciellt mycket om tävlingar eller så (om d spelar roll) utan vill, som många sagt, kunna ha hästen längre tid istället

shia
3/24/18, 1:53 PM
#5

Skulle nog tipsa om häst ellet större D ponny :) Började rida stor häst när jag var 12 år, då jag var 170, och är 178-180 nu (snart 15) och känns skönt att jag, även fast jag bytt pass häst under den här tiden, inte växt ifrån och behövt sluta rida ponnyn då jag varit för stor osv, Även fast steget till stor häst vart väldigt stort för mig(från att rida c ponnys till rida in å utbilda stor häst när man unte var van stor häst) så hsr jag lärt mig sjukt mkt.

Alma Johansson
3/24/18, 2:16 PM
#6

Jag ser inga problem med att du skulle rida hästar mellan 130cm och uppåt, det beror alldeles på hur ponnyn är byggd förstås, men en sportigt byggt C-ponny på 130 cm ser jag inget problem med. Man känner sig ju "olika lång" på olika hästar som är olika byggd. Jag red en fjording på 134 cm mycket när jag var 170 cm (är 178 cm nu) och det var inga som helst bekymmer med det, då ponnyn var grov och därför kunde jag ändå känna att jag fick ett bra läge för min skänkel och min sits. Parallellt med fjordingen red jag också ofta en sportig D-ponny på runt 145 cm på samma ridskola, och kände mig nästan längre på den hästen - men fortfarande var det inga bekymmer för mig att rida den. Och inte heller några bekymmer för någon av dem ponnyerna.

Man märker ju själv om man känner sig för lång för en häst så fort man sitter upp egentligen, det är något som man själv egentligen får avgöra i de flesta fall. Det enda du egentligen bör kolla på är egentligen din sits och hur det känns för dig. Om du har god balans så kan du egentligen rida till och med en B-ponny om du vill, det är inget problem för en häst att bära upp en ryttare med god balans även om hen är i det största laget. När jag var lika lång som dig vägde jag ungefär lika mycket och då red jag ofta B- och C-ponnyer.

Annons:
powerade
3/24/18, 5:03 PM
#7

Jag växte 5 cm från att jag var 12 år tills nu när jag är 20. Du skulle kunna ha c ponny nu. Men om 1 --3 år kanske du är för stor. Inte så kul att rida ponnysar som är för små. En lite större Dponny är ju inte för stor och om du kommer kunna ha den längre om du växer.

Upp till toppen
Annons: