Annons:
Etiketthoppning
Läst 1159 ggr
Travis D
3/18/18, 9:15 PM

Hobbyryttare

Hej. Detta är till alla som har egna allround hästar. Men hur ofta tävlar ni era allround hästar? Frågar inte tävlingsryttare för dom kommer svara typ varje helg. Men hur ofta tävlar ni med era privat hästar?

Annons:
Maleficum
3/18/18, 9:20 PM
#1

Nu har jag iof inte egen häst men är själv helt ointresserad av tävling och skulle inte tävla även om jag hade egen häst (med ett undantag för att eventuellt rida distans men mer för skojs skull än faktiskt tävling).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

tiger tok
3/18/18, 10:44 PM
#2

Jag tävlar inte alls just nu. Och har inte gjort på lång tid heller för den delen. Jag känner inget behov av det. När en bekants häst har blivit inriden och trygg i ridningen så kanske vi åker och tävlar lite, men det är mest för att det är spännande. Jag har en 24 år gammal farbror som jag eventuellt far ut på någon pay and jump/ride med under sommaren, men han tävlade mycket innan så det är bara för att jag skall lugna nerverna lite och för att han faktiskt tycker det är kul att vara på nya platser.

Soffihorse
3/18/18, 10:51 PM
#3

Nu vet jag att du skrev att det är till de som har egna hästar. Jag har inte egen häst, men han jag rider är 19 år i år och blir lite extra glad på tävlingar (hoppning) så ägaren har inte tävlat honom pålänge. Har under senaste året varit på typ 3 tävlingar, en på våren och två på hösten, varav en var en maskerad. Och alla var vid stallet där han står, annars hade det inte blivit nåt. Kort sammanfattat: Kanske anmäler mig till två klasser per tävling ifall det dyker upp nån vid stallet där han står. :)

zemlathebunny
3/19/18, 10:21 AM
#4

Jag har egen häst och förhoppningsvis kommer vi börja tävla någon gång ibland till sommaren men han är bara 5 så ingen brådska. Men kanske 2 gånger per termin typ

Caf_Roy
3/19/18, 11:35 AM
#5

I din ålder tävlade jag nånstans under 10 tävlingar per år, blandat dressyr och hoppning. Det var roliga och spännande äventyr tillsammans med min bästa vän (hästen) och gav oss ett mål att sikta mot på träningarna. Tränade gjorde jag mest för mamma 1-2 ggr/vecka. Det var också något av ett kvitto på att vi utvecklades och tog oss framåt i ridningen när resultaten på tävlingarna blev allt bättre. Att tävla är kul, men att tävla med sin egen häst där alla resultat är er gemensamma framgång är fantastiskt!

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

shia
3/19/18, 2:27 PM
#6

kollade igenom  hur många tävlingar jag tävlade förra året, har ej ingen egen häst men tävlade på ridskoletävlingar samt pay and ride/jump. vart 8 på våren, 1 på sommaren och 7 på hösten och då även 1 pay and ride på privathäst. så vart 17 totalt förra året men var väldigt mkt tävlingar då. nu iår har jag hittils tävlat en gång men hoppas att när min passhäst lärt sig galoppen(galopperat två ggr i skogen nu, målet är att han ska kunna gå i form i galopp på ridbana mitten på sommaren) börja tävla med honom i dressyr :) tills dess får det bli ridskoletävlingar och paty and ride/pay and jump. '

tidigare år har jag leat på ca 8 ridtävlingar. (dem tre åren jag tävla ponnytrav ca 12 ponnytravtävlingar/år lånade då en av travskolans ponnyer) 

så för att inte ha haft en egen häst har jag ändå kunnat tävla en del vilket jag älskar :) målet är att ta livens i monté och trav till hösten å börja tävla nästa år(fyller 16 nästa år så) meeen måste innan dess träna vääääldigt mktXD så får bli dressyr å hoppning tills dess, fast föredrar mer dressyr då det inte är så höga hinder där XD

Annons:
Vikan
3/19/18, 3:52 PM
#7

Aldrig. Tror aldrig jag kommer ha nerverna för att klara av tävlingar, sen tror jag inte min häst hade varit så glad för tävlingar (hoppning, dressyr osv. - han är hellre ute i naturen). Möjligtvis att jag för skojs skull ställer upp i någon distanstävling nån gång eller provar på WE, men tveksamt.

I mitt 17-åriga liv har jag kanske ställt upp i 2 ridskoletävlingar i hoppning? Så näe, inget jag är så glad för

[RC1393]
3/19/18, 5:24 PM
#8

Tävlar man så är man ju automatiskt tävlingsryttare? Det är en minoritet som tävlar och lever av det, övriga rider och tävlar på fritiden, d.v.s. är hobbyryttare. Jag vet många tävlingsekipage som inte tävlar mer än 1-2 gånger/månad på sin höjd och i november-februari inget alls. Ser mig som tävlingsryttare och min häst som allroundhäst och startar ca 5-6 tävlingar/år i lokal klass och uppåt och klubbtävling 2-3 tävlingar/år.

Travis D
3/19/18, 8:07 PM
#9

#8

men alla tävlar inte regelbundet. Jag är tävlingsryttare och tävlar ca 1 gång varannan månad då är jag ju ingen tävlingsryttare för jag tävlar ju inte så mycket. Jag ser i alla fall inte någon som tävlar mindre än 10 ggr per år som tävlingsryttare.

[RC1393]
3/20/18, 6:55 PM
#10

#9 Då kan det vara nödvändigt att specificera vad du menar då alla har olika uppfattning. Hobbyryttare innebär ju alla som rider på fritiden och inte tjänar pengar på sin hobby, d.v.s. egentligen alla som inte tävlar på elitnivå.

[nevamisse]
3/20/18, 8:38 PM
#11

Tävlar inte, pga att jag inte har något intresse för det.

Travis D
3/22/18, 7:58 AM
#12

#10

aa och tävlar man vanliga tävlingar som clearrounds och Pay and Jump så tjänar man ju inte pengar på sin hobby och är hobbyryttare.  Jag tävlar ju vanliga CR och Pay 'n Jump - som man inte tjänar pengar på då är man ju ingen tävlingsryttare.

Därför om du läst noga så undrade jag hur mycket en Hobbyryttare tävlar inte tävlingsryttare för dom tävlar ju typ regelbundet.

shia
3/22/18, 8:59 AM
#13

Tänk kanske tävlingsryttare räknas en som hela tiden tränar inför tävlingar som mål, och hobbyryttare som tävlar den som ställer upp i tävlingar när dem dyker upp och typ ja

Annons:
[RC1393]
3/22/18, 6:17 PM
#14

#12, #13 finns inget utrymme för tolkning för det är officiella tolkningen som gäller, d.v.s. hobbyryttare= ryttare som rider utan ekonomiskt vinstintresse (alltså någon som inte har ridning som yrke). Tävlingsryttare är alltså i majoritet hobbyryttare.

Travis D
3/22/18, 8:36 PM
#15

#14 oavsett hur du tolkar det. Så vet du vad jag menar eftersom jag förklarat det. Så då kan du väl svara på frågan?

[RC1393]
3/23/18, 6:25 PM
#16

#15 läs #8

Upp till toppen
Annons: