Annons:
Etikettövrigt
Läst 1194 ggr
Soffihorse
3/17/18, 1:41 PM

Övertala föräldrar?

Hur gör man för att övertala sin mamma att åtminstone kontakta ägarna till en häst och kolla om den finns kvar?

Har hittat två hästar som låter som precis det vi letar efter (enligt annonserna) och vill veta mer om dem, men mamma tycker de är för dyra, de är normalpris för den typen av häst. (Det handlar alltså om shetlandsponnyer+ massor av utrustning (den dyrare inkluderar 2 kärror och massa annat) för 20 000 resp. 26 000, och enligt mitt tidigare inlägg "Billigt Pris?" så tycker de flesta som kommenterat att det är på gränsen mellan billigt och normalt pris)

Självklart förstår jag vad hon menar och att man behöver spara ihop lite extra pengar för att skaffa häst. Men om hon tycker vi ska spara pengar för att vi ska kunna köpa häst, och sen tycker att vi ska åka bort på påsklovet förstår jag inte riktigt…

Söker främst tips från ungdomar och tonåringar som mig, inte vuxna som börjar tjata om att lyssna på föräldrarna och att man inte kan få allt som man vill för det vet jag faktiskt!

Annons:
Aleya
3/17/18, 2:13 PM
#1

Jag undrar varför man ska ringa och fråga om en häst är kvar om man inte ska ha den? Eller vad hade du tänkt att samtalet skulle göra för nytta? Du får gärna förklara lite bättre din tanke.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[134643]
3/17/18, 3:43 PM
#2

Har för mig att ni har ett helt stall att renovera, så nu är väl inte läge att ta in hästar ändå? Jag vet inte om jag räknas som vuxen och tråkig men jag hade lyssnat på din mamma, har ni inte pengarna ska ni inte köpa häst!

[134643]
3/17/18, 3:44 PM
#3

Reagerar också på ”lite extra pengar”, 46000 i inköp och den lika mycket i budget och pengar till renovering är inte lite pengar som man skrapar ihop på någon månad. I de allras flesta fall i alla fall.

Soffihorse
3/17/18, 11:34 PM
#4

#1 Vadå om man inte ska ha den? Man ringer väl och kollar upp mer om hästen för att sen bestämma om man vill åka och kolla på den och sen kanske köpa den? #2 Stallet går inte att börja fixa förrän snön smälter bort, speciellt inte hagen eftersom vi har över en halv meter snö här. Skulle alltså ha den/dem installade tills stallet är klart. Vet att det inte är billigt att stalla in heller, men efter att ha läst annonserna låter som sagt de här ponnyerna perfekta och jag skulle tycka att det var väldigt tråkigt om de blev sålda innan man hunnit ta reda på mer om dem. Soeciellt då jag inte hittat många shettisar till salu som faktist låter bra och är inom rätt prisklass. Finns många i Sverige men inte det lättaste att leta efter annonser på finska och försöka översätta dem fast man förstår typ halva annonsen… Sen skulle det ju bli väldigt mycket dyrare ifall man skulle behöva köpa all den där utrustningen, som nu följer med, skillt. Tänker främst på den som kostar 2600€, där ingår ALL utrustning (står bokstavligt talat att allt de samlat på sig genom åren följer med), inklusive två vagnar. Gissar att en av kärrorna är nån typ av tävlingssulky då ponnyn haft en travkarriär, och de är ju ändå inte billiga. Så säg att en kärra kostar minst 800€ i nypris, då blir båda 1600€ och 1000€ kvar, täcken, grimmor, borstar osv blir lätt några hundra euro så själva ponnyn kostar ju typ 600-700€. Skulle inte säga att det blir speciellt dyrt jämfört med en ponny som kostar 1000€ utan någon utrustning.

Soffihorse
3/17/18, 11:35 PM
#5

Skulle gärna åtminstone få veta mer om ponnyerna så man vet om de verkligen är nåt för mig eller om man ska fortsätta leta… för allt står ju ändå inte i annonserna.

Aleya
3/18/18, 9:01 AM
#6

#4 i ditt första inlägg skriver du som att du vill övertala din mamma att ringa och fråga om hästen finns kvar låter det som. Men du förklarar inte syftet med samtalet. Om varför du vill att hon ska göra detta. Det är som att syfte inte kommer med i #0. Det är först i #4 du säger syftet. Men bara för att ni åker och kollar betyder ju inte det att det blir nått köp för det om hästen är kvar. Den kanske ändå inte passar. När man ska köpa exempelvis en häst så krävs det ju verkligen att man kollar på mer än en. Så jag tycker att visst kan ni kolla på hästen. Men jag tycker att ni inte bara ska ha en häst att kolla på utan ha ett urval. Och sen säger du att det är konstigt att åka bort på påsklovet. Men det kanske är som så att den resan köptes långt innan häst ens var tänkt på i din familj.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
[134643]
3/18/18, 10:20 AM
#7

#4 Bara för att det kunde varit dyrare betyder det inte att ni har råd nu. Har du faktiskt pratat med din mamma om hur ekonomin ser ut?

tiger tok
3/18/18, 12:37 PM
#8

#6 vad "om man ska köpa häst krävs det ju verkligen att man kollar på fler än en"? Jätte konstigt påstående!

Caf_Roy
3/18/18, 1:43 PM
#9

Prata först med din mamma om vad ni har för budget för hästar. Ta sen upp budget för utrustning, prata om alla sorters täcken ni behöver, borstar, huvudlag, selar, vagnar mm. När du har fått siffror, lägg ihop dom och fråga om ni kan kontakta ägaren och se om det går att pruta. Om ni säger hur perfekta ponnyerna låter för er och hur bra de kommer få det hos er är det mycket möjligt att ägaren kan tänka sig att sälja för så mycket ni kan betala. När det inte handlar om några enorma summor är rätt hem ofta det viktigaste. Vi gjorde exakt så när vi köpte min ponny 40% under annonspriset, även fast det fanns andra som bjöd fullt pris.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Aleya
3/18/18, 3:02 PM
#10

#8 varför är det ett konstigt påstående? Det är väl bättre att ha flera val än att bara ta första bästa hästen. Jag menar inte att man inte kan fastna för första hästen och den är bra. Men det är dumt att måla in sig i ett hörn och bara fokusera på en häst.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Soffihorse
3/18/18, 3:25 PM
#11

#6 Jag tyckte det var ganska uppenbart varför man vill ringa på en häst? Varför skulle man ringa "bara för att"? Och det var ju precis det jag menade, man vill ju ringa och få reda på mer om hästen och sen då man vet så mycket som möjligt bestämma om den passar en på riktigt eller om den bara lät så först. Men förlåt för att jag är dålig på att förklara, har alltid varit det :) 

Och det med påsklovet, det är inget vi bestämt att vi ska göra, hon bara tycker att vi skulle kunna åka bort. Och isåfall blir det en några dagars resa till Åbo för shopping och så, vi skulle inte behöva betala för hotell eftersom det finns en lägenhet vi får bo i då vi är där, men tycker att vi helre skulle spara bensin- och shoppningpengar till häst och det är det jag tycker är konstigt. Att åka bil 5-6 timmar för att shoppa istället för att spara de pengarna till häst. 

Har kollat på fler annonser än de här såklart men edt var de som lät bäst. Och de två ponnyerna finns dessutom bara 45 min ifrån varann (3,5 h från oss till den närmaste) och resten är utspridda i typ hela Finland och det är inte så smidigt att åka över hela landet för att kolla på olika hästar. De andra jag sett är dessutom i samma prisklass som de jag vill veta mer om, bara det att man inte får med nån utrustning med de och det gör dem ännu dyrare än  de här.

#7 Du vet väl inget om vad vi har råd med eller inte? Hon har sagt att vi behöver spara, men det kan ju vara att vi behöver spara för att få ihop till andra kostnader också? Saker som inte går att hoppa över att inhandla eller så under en tid. Och jag har frågat mamma vad vi skulle ha råd med men får inget ordentligt svar.

#9 det där var det bästa och mest förstående svaret jag fått hittills! Dock behöver vi inte köpa så mycket utrustning eftersom allt följer med dem, självklart är det ju kul om man kan köpa t. ex en grimma och ett grimskaft var i välkomstpresent, men det tycker mamma är onödigt… :/  Har gjort en hel Google Presentation med allt vi behöver till dem, verkligen allt. Till stallet, hästen, annat, ja allt.Har också tänkt på det att man kan försöka pruta, men inget jag tagit upp så direkt.

Tycker för övrigt det är lite kul att ni verka tycka ni vet mer om vad vi har råd med och vad jag kollat och tänkt på än mig…😂

[134643]
3/18/18, 3:34 PM
#12

#11 Jag sa inte att ni inte har råd, jag frågade ifall du faktiskt har pratat med din mamma om hur ekonomin ser ut och vad ni har råd med eller inte. Och tydligen så vet du ju inte själv eftersom du inte fått något svar, och då är det ju konstigt att säga att 40000 kan ni lägga ut bara sådär.

tiger tok
3/18/18, 3:36 PM
#13

#10 jag tycker det är konstigt, för att de flesta av mina hästar har bara blivit. Och jag kunde inte vara mer tacksam för det. Jag tycker inte att man måste åka och provrida fem hästar, om man tycker bäst om den första hästen och den passar ens kriterier, varför inte köpa den då liksom? Varför är det dumt att "måla in sig i ett hörn"?

Annons:
Soffihorse
3/18/18, 3:59 PM
#14

#12 "Bara för att det kunde vatit dyrare betyder dwt inte att ni har råd nu." Har inte sagt nåt om att vi skulle behöva köpa dem, speciellt inte köpa båda två. Eftersom vi ändå inte kan flytta in ponnyerna i stallet där hemma måste de ju vara inackorderade nån stans tills vidare, och då spelar det ju ingen roll FÖR HÄSTENS SKULL om man köper bara den ena eftersom de ändå har sällskap av andra hästar där. Det jag sagt är att jag vill veta mer om hästarna och kanske åka och titta/provköra.

Aleya
3/18/18, 4:29 PM
#15

#11 ärligt så var det inte uppenbart så som du öppnade tråden. Därför frågade jag. För det lät som att det bara var för att. Annars kan du ju själv ringa och fråga det du vill veta om dessa hästar och lägga fram det för din mamma. Kanske är en smartare idé. #13 som jag ser det är en häst en investering. Man ska ha dom länge och ska trivas med dom och även fungera ihop. Då tycker jag att det är bättre kolla flera. Men du behöver inte tycka samma.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[134643]
3/18/18, 5:03 PM
#16

Jag tycker fortfarande att du behöver sätta dig ner ordentligt med din mamma och prata om ekonomin. Exakt hur mycket ni behöver spara, hur ni ska ta er dit, när ni kan börja ringa på hästar osv.

tiger tok
3/18/18, 6:57 PM
#17

#15 absolut är det en investering. Jag blir väl bara lite i försvars position, i och med att nästan alla hästar jag haft har varit något oplanerade (men ack så älskade och omhändertagna).

Soffihorse
3/18/18, 8:23 PM
#18

#15 Kan faktist inte ringa själv, eftersom jag inte är tillräckligt bra på finska (speciellt inte hästrelaterade ord eftersom de sällan dyker upp i skolböckerna) för att fatta vad de säger eller veta vad jag ska säga, sålänge jag inte använder google translate för att skriva ett manus som ändå inte skulle funka eftersom man inte kan veta vad de kommer svara. Provade faktist översätta annonserna (hela på en gång) och de blev väldigt roliga xD Annars hade jag ju redan skickat mail eller nåt sånt för att kolla om de fimns kvar och lite sånt. Så ringa själv blir det inget av. #16 Har försökt flera gånger men hon har så mycket annat att göra hela tiden, bara slinker iväg och ska "se på TV", "ut med hunden och hänga tvätt" eller "gå i bastu". Har tagit upp henne på mitt rum och visat annonser (och haft henne att översätta) och diskuterat lite och jag har sagt hur perfekta de är, hon håller med om att de är bra men säger bara att vi måste spara ihop pengar till dem då. Har frågat vad det finns som går att avstå för att snabbare få ihop det men fick inget ordentligt svar… igen. Vet att hon verkligen vill ha hästar, hon sa själv en gång för nån månad sen i förbigående att det skulle hå att ha shettisar hemma. Pappa är ett större hinder som ändå är avklarat. Han är allergisk (säger han iallafall, säkert är att han är allergisk mot katter, men varje gång jag kommer hem från stallet säger han att det luktar häst och att han är allergisk, han är ju inte allergisk för doften hallå!? xD)

Soffihorse
3/18/18, 8:28 PM
#19

Fortsättning: Pappa är allergisk men han har ändå gått med på att skaffa häst, mest för att de skulle kunna dra veden in på gården så vi inte behöver gå hundra varv med skottkärran ;) Lillbrorsan har inte så mycket att säga om saken men han har väl egentligen inget emot det (trots att han låtsas bli superförvånad varje gång man tar upp det vid matbordet och säger typ "vi ska väl inte skaffa häst!?")

Lona
3/18/18, 9:12 PM
#20

Ta inte illa upp, och vi kan naturligtvis bara utgå från det du skriver, men tror du att du kan ha övertolkat din mamma lite? Det du skriver att du vet "att hon verkligen vill ha hästar, hon sa själv en gång för nån månad sen i förbigående att det skulle hå att ha shettisar hemma" tycker jag snarare låter som att man har snuddat vid tanken, inte att man vill sätta igång en relativt stor renovering vilket ofta kostar betydligt mer än man tror - i synnerhet om man måste anlita fackmän för tex el, vatten och liknande.
Att ha hästar på gården kostar oftast också mer än vad man räknat med - och kräver rätt mycket jobb. Inte bara hästarnas dagliga skötsel utan hagar som behöver gås igenom och lagas, röja sly under trådarna (om elen ska funka), fixa löpande underhåll av byggnader och så vidare.
Att dessutom kunna fixa till tillräckligt många fodringar per dag är inte så lätt, man blir väldigt bunden. Inte alla hästar kan stå på fri tillgång om man tänkt sig det, utan behöver utfodras minst fyra ggr/dag (som jag tycker i alla fall, tre är alldeles för sällan!).

Och, ta nu verkligen inte illa upp, men av dina olika inlägg får jag faktiskt intrycket av att ni inte är riktigt mogna för att ha egna hästar än, åtminstone inte på egen gård. Det är väl om din mamma har såpass stor erfarenhet då.
(Står man i ett stall med andra personer finns det alltid folk att bolla med när det gäller alla frågor och funderingar som dyker upp, den chansen har man förstås inte om man har hästarna hemma - men det ger givetvis många andra fördelar.)
Tro mig, det är inte kul att uppfylla sina drömmar om en egen häst, och inse att man inte riktigt har tillräckligt med kunskap för att hästägandet skall flyta hyfsat problemfritt.

Jag kan givetvis ha tolkat dina inlägg helt fel och i så fall ber jag om ursäkt.😊
Men i vilket fall tror jag att du verkligen behöver sätta dig ner med dina föräldrar, för det här påverkar givetvis din pappa också, och noga prata igenom allting.
Vad som behöver ordnas, hur ni ligger till med ekonomin och så vidare.
Säg till dem att du vill ha ett ordentligt samtal med dem, bestäm en viss tid för ett möte om de alltid "har något annat att göra" som föräldrar ofta tenderar att ha.
De kanske heller inte riktigt har uppfattat hur gärna du faktiskt vill att detta blir av?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Aleya
3/18/18, 10:02 PM
#21

#17 jag tycker du går ofta in i ett läge av negativitet om det inte passar din syn på saker. Du kanske ska tänka och lugna dig innan du skriver om nått retar dig. Eller hoppa på saker som inte ens är riktat till dig. Börjar bli ärligt lite leds att se dig vara butter då man föreslår saker i vissa trådar och du hoppar in och ska börja riva upp stämningen för ibget . Och dom handlar inte ens om dig. Så tips: lugna dig och välj strider.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Soffihorse
3/18/18, 10:39 PM
#22

#20 Okej, jag är inte bra på att förklara saker och det har jag märkt av många gånger, i verkliga livet alltså. tar inte speciellt illa upp, måste bara träna på att förklara bättre :)

Mamma har alltså hållt på med hästar hela livet och där finns en hel del erfarenhet, hon vill ha hästar, på riktigt och det är inget jag misstolkat. Jag själv har nu snart skött och ridit en äldre häst i 2 år och kommer fortsätta med det även om vi skulle köpa ponnyer. Måste jag välja tar jag hästen och väntar med ponnyerna. Via den hästen har jag lärt mig troligt mycket om att sköta hästar och stall, och eftersom jag skulle fortsätta rida honom kan jag ju fråga de som har häst där, de är väldigt kunniga och hjälpsamma (så länge man inte gör nåt de tycker är fel… typiskt dressyrtanter xD) Eftersom jag räknas som halvfodervärd till hästen vet jag en del om att ha egen häst, han är ju ändå "min" de dagar jag har honom och då ska jag ju också göra allt som ägaren brukar göra, inklusive putsa eventuella sår och sköta om muggskorv.

El finns redan i stallet och vatten finns i utrymmet vägg i vägg, så de sakerna blir inga riktiga problem. På vintern har vi stängt av vattnet som finns utomhus (utrymmet är inte isolerat på det sättet) så då måste vi transportera vattnet några meter längre till stallet men det blir närmare till hagen.

Som jag skrivit många gånger redan så går det ju inte att bygga nån hage och renovera stallet ordentligt förrän vår halvmeterssnö smält bort, så skulle man nu hitta rätt ponny direkt och inte kan vänta med flytten så blir det ju uppstallning, troligtvis i samma stall som min kompis har sina två hästar i, och då får vi ju ta det lite steg-för-steg. Min kompis sa också att hon gärna hjälper mig med dem och kan fixa boxar, sköta dem osv. om jag av nån anledning inte kan ta mig dit nån dag (t.ex om jag blir sjuk, mamma kan förstås också fixa det, beror på hur hon har det med jobbet). Om vi senare flyttar hem dem kan (och nästan måste) man ju gå till stallet fastän man är sjuk, så det blir nästan lättare då. Min kompis (fortfarande samma som har de två hästarna där vi skulle ha ponnysarna i början) har en varmblodstravare som inte gick att ha som travhäst så hon såldes billigt helt utbildad och bara lite sutten på (kanske inte det bästa som första häst kan jag tycka) men hon har ridit in henne från grunden då de bådavar 11-12 år gamla och håller på att köra in henne. Hon gjorde det mesta helt själv, fick bara lite hjälp av en som typ trodde hon fick göra vad som helst med hästen, hon klippte till och med manen utan att säga nåt alls till min kompis occh red fast hon inte fick och ända sättet vi visste hon hade ridit var om sadeln var smutsig osv. Den andra är ett treårigt D-ponnysto som hon ska rida in nu i vår, så skulle säga att jag har många att fråga och prata med om det dyker upp några frågor.

Tror nog de vet att jag vill ha häst/ponny. :) För några år sen fanns det högst upp på min önskelista till julen, nu pratar jag hela tiden om det, så det går nog inte obemärkt förbi. Pratade lite med dem igår vid maten, mest om det där med att dra ved eftersom pappa inte är speciellt intresserad av resten, men ja. 

Tänker att jag ska skriva ett nytt inlägg för att samanfatta och förklara bättre, då det verkar ha blivit många oklarheter med det här. :)

Soffihorse
3/18/18, 10:54 PM
#23

#20 På vilket sätt menar du förresten att vi inte skulle vara mogna? Är bara nyfiken på vad andra tycker, har skrivit så gott det går om våra erfarenheter, men är det nåt jag glömt eller förklarat dåligt? :)

Rafflan
3/18/18, 11:18 PM
#24

Vänta jag fattar inte riktigt?

Din familj funderar på att renovera stallet och skaffa häst, du har hittat en ponny nu som är dyrare än dina föräldrar tänkt och stallet är inte klart så då skulle ni behöva ha den installad, och du vill ha hjälp att övertala dina föräldrar att köpa den?

Den är ingen mening att ringa och fråga om ponnyn om ni inte är 110% säkra på att ni kommer köpa den om den passar. Ni ska ha råd med inköpspriset, och då planen inte var en ponny just nu + att det finns plan att renovera så kanske ni inte har pengarna för ponnyn just nu + att det kostar ca 2000/månad att ha den inhyrd i ett annat stall.

Det verkar som du har mycket tänk om hur du tycker dina föräldrar ska prioritera pengarna och hur dem ska göra för att ni ska kunna köpa ponnyn. Men tycker helt ärligt att du måste lugna dig, ni får köpa ponny när dina föräldrar tycker det är passar, dem kan inte anpassa allt efter att du vill ha din ponny nu. Tycker du ska vänta, så ni kan renovera stallet och få allt klart, och sedan kolla med din mamma hur mycket ni har råd att köpa för och sen börja leta.

Soffihorse
3/18/18, 11:36 PM
#25

#24 Förstår hur du menar, men inte det lättaste att släppa det om man hittat två ponnyer som hade passat perfekt enligt annonserna, och som dessutom dyker upp överallt på nätet i olika reklamer. Annars hade jag såklart funderat på stallet först, men det är ju ändå bra att anpassa stallet efter hästarna, med storlek på boxar/gångar, förvaring av foder osv. Är också svårt att hitta nån ponny billigare än de här jag hittat nu, som åndå är bra körponnyer, iallafall här hos oss. Finns inga alls inom 30 min från oss typ, och de här var ändå 3,5 h ifrån. I Sverige är de annonser jag sett på varit mycket billigare, men att transportera så lång blir ju ännu dyrare (min kompis fick betala 5000 kr för att få sin treåring på en resa på ungefär 5 h, och det var ändå inom landet). Klart det är bäst att vänta men jag blir bara så taggad och orkar inte vänta till sommaren för att börja renovera stallet utan vill börja NU hahah xD

Soffihorse
3/18/18, 11:38 PM
#26

Sen får man ju alltid komma överens med säljarna, kanske kan de gå med på att sälja först om ett par månader, berpr ju på. Priset går ju också att diskutera på dem och kolla ifall man kan lämna nån del av utrustningen som följer med där och på det sättet säka priset.

Rafflan
3/19/18, 2:07 AM
#27

#25 förstår precis vad du menar, vi fick höra om en gård som skulle bli tillsalu, hade passar perfekt då det var mycket mark och lada man kunde bygga om till stall, så man satt ju och planerade allt och kollade på hästar på nätet för att köpa då min häst ju då skulle behöva en kompis, osv. Sen ångrade sig säljaren och behöll huset xD Så förstår att man blir taggad när en dröm är på gång, men man måste ändå försöka hålla sig realist 😉 tex hittade jag massor med intressanta hästar, men skrev inte till någon då det inte var 100% säkert att dem skulle sälja huset 😊

Annons:
Caf_Roy
3/19/18, 11:47 AM
#28

#11 Anledningen till att jag tog upp budget för utrustning är att om ni skulle köpa några andra, billigare shettisar än dom här skulle antagligen utrustning inte följa med. Så om din mamma är beredd att lägga x pengar på ett par andra billigare hästar kommer hon också behöva köpa till utrustning för y pengar. Det betyder alltså att om ni får både hästar och utrustning här har ni råd att lägga x+y pengar.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Soffihorse
3/19/18, 12:28 PM
#29

#28 Jo det förstod jag :) Har försökt förklara det för henne och hon fattar nog också att det troligtvis blir ännu dyrare att köpa all utrustning skillt.

shia
3/19/18, 2:35 PM
#30

skumläst det mesta nu, och tänkte bara inflika att det inte är säkert att det blir !"billigare" bara för man får med sadel osv i priset. Inte säkert sadeln är optimal för hästen, eller en själv som ryttare, att den är i bra skick, att tränset är just det man själv vill rida hästen på, 

självklart kan det vara bra att ha tills man hittat en bra sadel osv, men tänkte bara inflika det :)

Caf_Roy
3/19/18, 4:46 PM
#31

#29 Se till att ni sätter er ner och faktiskt sätter siffror på vad ni behöver, vad det kostar och vad ni har råd med, både vad gäller hästar och utrustning. Du kommer aldrig få henne att köpa något innan hon har koll på sin budget. När ni har stenkoll på hur mycket pengar ni har att lägga på hästar och utrustning kan ni se om det går att få köpa dom till det priset. Är hon svår att prata med om det och slingrar sig, boka in en tid för det. Typ "jag vill prata ordentligt med dig om att skaffa shettisar, kan du ta en timme på torsdag klockan 17 så vi kan gå igenom vad vi har för förutsättningar?" Ha med dig papper och penna att anteckna med, miniräknare och dator(/telefon) att kolla priser på utrustning med. Kom bara ihåg att det är hennes pengar som hon bestämmer över, din uppgift är bara att hon ska ge dig siffror på vad ni har råd med så du vet hur mycket pengar ni har att röra er med. För att ta ett exempel, om hon säger att ni har 300kr att köpa vagn för spelar det ingen roll att en vagn kostar 10 000kr, hon har inte mer pengar för det. Men oavsett om ni så skulle hitta en vagn för 200kr kommer hon inte köpa den om hon inte har satt sig ner innan och räknat ut att hon har råd att lägga upp till 300kr på en vagn. Men det är skitjobbigt att räkna på sin ekonomi, så det är här du har chans att bidra. Se till att det blir av och hjälp till, för så fort hon har koll på ekonomin ska du se att det går mycket lättare!

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Soffihorse
3/19/18, 5:20 PM
#32

#30 Det är klart, men nu handlar det ju om körponnyer och inte ridhästar, så sadel borde följa med den ena av de jag tittat på, men eftersom de inte skulle ridas mer än nån gång i halvåret kanske såbehöver det inte vara nån dyr utprovad sadel utan funkar bra med den som följer med. Till den andra följer det dock med två kärror/vagnar och om man säger att EN kärra kostar minst 800€ (den billigaste vid horze var närmare 900€) så blir det ju 1600€ bara det, och där ännu till alla täcken, grimmor, träns, all körutrustning… allt som de köpt på sig till ponnyn.

Rafflan
3/19/18, 6:01 PM
#33

#32 du kan inte heller jämföra priset på vad man får med emot var nypris på samma saker skulle kosta, många köper begagnade träns och liknande då det finns massor med begagnad utrustning i jätte fint skick mycket billigare än att köpa nytt :)

Efter en snabbkoll hittade jag att det finns fina, fungerande begagnade vagnar för 2,000-3,000 kr tex :)

Soffihorse
3/19/18, 6:19 PM
#34

#31 Jodå, försöker just nu räkna på egen hand för att se ungefär vad utrustningen som behövs skulle kosta i nypris för att sen visa det för henne då hon kommer hem och jag är klar (det är lättaste sättet att få henne att komma med och sitta och diskutera). Sen kanske gå igenom vad av det som går att plocka bort för att sänka priset.

#33 Här där jag bor finns inte så många som håller på med ponnytrav och liknande som jag sett iallafall, så köpa körutrustning begagnat blir svårare än att köpa t.ex träns, benskydd osv, speciellt i shettis storlek. 😃

Annons:
shia
3/19/18, 10:13 PM
#35

När du ska köpa vagn till ponnyn rekomenderar jag att du inte köper en trävagn då dessa" lätt" kan ruttna om den står ute i regn ej hinner torka ordentligt osv, och blir då väldigt farligt att köra med. Kolla även så att den har märket på sig, (inom travet måste vagnen ha visst märke aom bara vissa sulkypersoner får sätta ut och då godkänt vagnen, när den senast målades/gjordes. Då vissa ibland sprayat vagnen hemma kan man inte få lapp å sätta på då dem inte har ngn aning om i vilket skick vagnen är i, även fast du ej ska tävla i ponnytrav å knappast med den vagn du tänkt köpa så är det lika viktigt den är hel osv!! En hel del saker går att beställa :) sidostycken, nackremmar, nosremmar, bett, tömmar, selar, Du kan även höra på fb om ngn har begagnat osv.

Soffihorse
3/19/18, 11:15 PM
#36

#35 Jo, har tänkt mig en rockard men man vet ju aldrig hur det blir. Och blir det nu så att vi skulle köpa de ponnyer jag hittat så kommer ju 2 kärror med där, så då behövs troligtvis inga fler till den andra, man kan ju liksom inte sätta två vagnar på en häst på samma gång hahah xD. Beror ju på vilket skick de är i också. Den ponnyn som man får med kärrorna till har också haft en travkarriär så antar att en av kärrorna är nån typ av sulky och är väl också godkänd då om de tävlat. :)

Upp till toppen
Annons: