Annons:
Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 3902 ggr
Travis D
2018-03-16 21:33

Triangelmärkt

Hej

Vi ska åka och kolla på en triangelmärkt häst att ha som "bättre" första ponny än den vi har nu. Men har får mycket dålig kritik och att köpa triangelmärkt häst. Vet att denna rids 5-6 ggr i veckan och är fullt frisk nu och skadan är näst intill utläkt. Vill ju inte tävla så ser inga fel med den men många andra tycker det är dumt att köpa denna ponny men då vill jag veta eran åsikt.

Skulle ni köpa en triangelmärkt ponny som första häst åt en 13 åring som inte vill tävla utan bara vill ha en läromästare att få känna hur det är att ha ponny och vad är Nackdelarna med att köpa en?

(ksk inte va bästa valet med grupp)

Annons:
Vikan
2018-03-16 22:32
#1

Jag som verkligen inte har tävlingsambitioner och helst rider på långturer hade kunnat köpa en triangelmärkt häst - de kan gå hur bra som helst ändå. Hade dock sett till att ha så mycket kunskap som möjligt om skadan och kollat hästen ordentligt så man inte blir lurad.

Har förresten för mig att du skrivit att du vill ha en tävlingshäst?

Lona
2018-03-16 22:35
#2

Jag blir ärligt talat lite förvirrad av dina trådar. Du har i flera andra trådar och inlägg skrivit att du är "i första hand tävlingsryttare" och vill ha en tävlingshäst. Nu vill du inte tävla med ponnyn ni ska kika på…?
Detta inte sagt som en anklagelse alltså, men jag blir som sagt förvirrad hur du egentligen menar.😊

Vad gäller triangelmärkningen så finns det ju en anledning till att ponnyn blev triangelmärkt från början. Vad var det för skada och hur är han utvärderad sedan dess?
Se till att få honom(?) noga undersökt vad gäller skadan och kolla även upp om försäkringen fortfarande täcker skador som kan ses som relaterade till den ursprungliga skadan. Är försäkringsbolaget grinigt kan de härleda en hel del till den första skadan, även om det inte ens är i samma ben… (Om det är en benskada, men det är den vanligaste anledningen till att triangelmärka en häst.)
Ni kan sannolikt inte byta försäkringsbolag då han kommer att få reservationer för skadan.

Sen beror det på priset också, jag hade definitivt inte gett mycket för en triangelmärkt häst. Händer det hästen något så får ni inte en spänn i ersättning för livvärdet. Det är klart att man inte bara ska se hur mycket pengar man får hit och dit, men hästar är dyra och är dessutom dyra i drift.
En annan sak att beakta är att om ni inte passar ihop så kan det vara svårt att få sålt honom vidare.

Med andra ord, jag skulle tänkt mig för både en, två och tre gånger innan jag köpte en triangelmärkt häst/ponny, i synnerhet om jag ville ha en aktiv och hållbar ridhäst, inte en sällskapshäst.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Travis D
2018-03-16 22:35
#3

#1 Nej tävlar endast på ridskola med ridskole hästarna.

Avskyr ärlig talat att tävla tävlingar då jag blir så nervös och söker absolut ingen tävlingshäst. Tror du blandat ihop med ngn annan :)

Travis D
2018-03-16 22:37
#4

#2

Hon kostar 5000 kr så inte den dyraste.. 

Och vill inte tävla med min ponny utan med bara ridskole hästar.

Vikan
2018-03-16 22:52
#5

Nope, misstar jag mig inte har du skrivit det ett flertal gånger i din "nu är sista benet brutet"-tråd.

Men med det priset hade jag ändå varit försiktigt. Har du träffat ponnyn? Som sagt, skadan kan vara värre än de sagt och som #2 skriver kan försäkringar vara kluriga. Har mött fullt riddugliga triangelmärkta hästar med viss begränsning (hoppning) och visst kan det gå, men man måste veta vad man har att göra med

Är du verkligen intresserad av ponnyn hade jag i alla fall haft den på prov ett tag för att se om det funkar och ponnyn är vad de utlovat eller provridit ett flertal gånger för säkerthetsskull.

Travis D
2018-03-16 22:57
#6

#5

ska provrida / Hälsa på nästa vecka :)

Annons:
Travis D
2018-03-16 23:10
#7

#5 och #2

oavsett om jag skrev det så tävlar jag ca 1 gång varannan månad på ridskola. Men det är inte det, det här inlägget ska diskutera.

powerade
2018-03-16 23:54
#8

Vi hade en triangelmärkt häst i stallet. Hon var söndermesicinerad. Hon klarade ridning av alla typer. Men hon fick sår som gjorde att hon fick infektion och ville inte försvinna. Hon fick antibiotika som inte bet på henne pågrund av medicinering. De fick inte bort denna infektion så tyvärr blev det himlen för henne. Kan tänka mig att många triangelmärkt hästar är just väldigt medicinerade och därför är det inte alltid att allt biterdå dem blir immun.:/ Annars kan dom ju hålla för allsidig ridning som inte är hoppning på 150cm xD

Travis D
2018-03-17 03:15
#9

Ska jag leta vidare eller provrida och se vad vi tycker?

trolldalen
2018-03-17 07:37
#10

Blir också väldigt förvirrad av dina inlägg "Jag är en tävlings ryttare som skaffade mig en tränings häst inte en galen häst med ponny hjärna." skrev du för tolv dagar sedan. Så vilken typ av ridning ska du ha hästen till?  Börja fundera på det! Skogsmulle/hoppning/rida på ridbana/klubbtävlingar? Vad är eran budget för köp av häst? får den kosta 10´ eller 50 tusen? För tio tusen får man fd travare," galna ponnysar" , triangelmärkta hästar och en å annan kallblod. Men om inte din kunskap är så hög så är det inte dom hästarna du ska titta på.  En läromästare kan vara i olika åldrar,  8 år och kosta en ansenlig summa eller 22 år och kosta 5000:- Så vad är det du ska ha ut av hästen? En triangelmärkt 22 åring ska kanske användas till skritt turer i skogen. Är det det du vill gör med din ridning. Jaa då är det ett lätt val!

Lycka till med ditt sökande och kommer fortsätta läsa dina inlägg :-)

Mari / Finns på facebook: Trolldalens Sadelmakeri & Stuteri

zemlathebunny
2018-03-17 09:09
#11

Jag skulle inte köpa den för som fler har skrivit så kan den bli svår att sälja om du bestämmer dig om något år för att du vill tävla eller växer ifrån ponnyn.

Travis D
2018-03-17 10:08
#12

#10 Som jag redan skrivit så tävlar jag på ridskola. Och som jag skrev i #0 så vill jag inte tävla med DEN ponnyn för jag inte vill tävla med mina hästar. Utan på ridskola. Det står i annonsen och på filmerna rids hon inte "som en skogsmulle" utan hoppar och sånt och rid 5-6 ggr i veckan. Det är ingen skogsmulle utan en allround med utläkt skada men blev triangelmärkt och inte får tävla. Och många tror uppenbarligen att jag tävlar mycket men som kag skrivit i #4 #3 #7 så ska jag inte tävla med min ponny.

Travis D
2018-03-17 10:10
#13

Och oavsett om jag skrivit det för 13 dagar sedan så skriver jag nu att jag inte tävlar mina hästar. Och jag tävlar RIDSKOLE PONNYER.

Annons:
zemlathebunny
2018-03-17 11:08
#14

Okej okej men jag säger bara att jag inte skulle köpa den.

Soffihorse
2018-03-17 11:22
#15

# 13 Tror att #11 menar att om du senare ändrar dig och vill börja tävla med dina egna hästar om några år så kan den bli svår att sälja :) Det var så jag förstod det iallafall.

Travis D
2018-03-17 13:12
#16

#15 vet vad #11 menade :)

vallhund
2018-03-17 22:40
#17

#16 Måste du bli så otrevlig?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Travis D
2018-03-17 23:17
#18

#17

Skrev bara att jag vet vad #11 menade?

tiger tok
2018-03-18 07:01
#19

#18 jag tror vallhund syftade på ditt inlägg i #13, där du skriker på de som ställt frågor. Det är ju inte så konstigt att man frågor om något som du skrev för två veckor sedan, eller hur?

Travis D
2018-03-18 07:25
#20

#19 Grejen är den att i stort sett ingen har svarat på inlägget. Alla har bara ställt samma fråga utan att läsa tidigare svar.

Annons:
Caf_Roy
2018-03-18 13:31
#21

Även om du inte har för avsikt att tävla din egen häst i nuläget skulle jag inte utesluta att du kan vilja det i framtiden när ni utvecklats och din häst går bättre än ridskolans. Då vore det surt om det inte går. Visste du när du var 8 år vad du skulle ha för ambitioner och hur du ville satsa på vad vid 13 års ålder? Du tävlar ju ridskolans hästar nu, så hur kan du veta med säkerhet att du inte kommer vilja ta det till nästa nivå och tävla din egen häst om den presterar bättre om 5 år? Jag tycker bara att det är dumt att måla in sig i ett hörn. Angående själva triangelmärkningen är det en skada som hästen har blivit utdömd för av veterinär, det är alltså en permanent skada som aldrig kommer kunna läka ut helt, så det kommer alltid vara en stor risk att den orsakar problem. Även om hästen kan användas normalt nu är det en onödig risk att köpa på sig. Ni kommer behöva hålla stenkoll på skadan, förebygga och underhålla och hela tiden oroa sig för att den ökade påfrestningen som blir när man blir en bättre ryttare och börjar kräva lite mer kommer göra att skadan går upp. Handlar det om att ni inte har råd med en lika bra frisk häst kan det vara värt det, men har ni möjlighet att köpa en frisk läromästare skulle jag starkt avråda från att köpa en som både veterinär och försäkringsbolag intygat att den har en permanent skada och aldrig kommer hålla för normal ridning.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Zadeira
2018-03-18 14:44
#22

Jag hade inte köpt en triangelmärkt ponny som förstahäst. Just för att man faktiskt inte vet hur länge och hur hållbar hästen faktiskt är, även om den rids normalt i dagsläget. så kan det snabbt förändras. Det finns alltid risker med triangelmärkta hästar eftersom de har någon form av permanent skada och som läromästare hade jag inte velat riskera att få en häst som kanske inte håller så länge som en frisk häst.

Dessutom hade jag varit lite orolig att det billiga inköpspriset kanske senare ledde till ökade kostnader om hästen behöver mycket vård osv, vilket sannolikt ökar med en triangelmärkt häst. Då hade jag hellre betalat extra i inköpspris för att få en häst som med större sannolikhet inte behöver extra vård osv.

zemlathebunny
2018-03-18 15:59
#23

Jag tycker de flesta har svarat på din fråga. Vi tycker inte du ska köpa en triangelmärkt häst.

Travis D
2018-03-18 19:24
#24

#21 Om 5 år är hösten 28 så då lär jag ju inte tävla

Travis D
2018-03-18 19:25
#25

#22 inte min första häst men förstår vad du menar

Travis D
2018-03-18 20:18
#26

#23 Frågan är isåfall varför inte bara ja eller nej :)

zemlathebunny
2018-03-18 20:44
#27

Det har du ju också fått svar på men du går i försvarsposition direkt vi ger en anledning till att inte köpa hästen. Men du verkar ju ha bestämt dig för att det är en bra idé att köpa den och att du vill ha den så då finns det väl inget mer att säga.

Annons:
Travis D
2018-03-18 21:04
#28

#27 Har ju bara förklarat eftersom alla tror jag ska tävla med en 23 åring??? Jag önskar inte dina kommentarer om du inte svarar på mina frågor tack i hej.

vallhund
2018-03-18 21:21
#29

Skärp dig!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Travis D
2018-03-18 21:37
#30

#29 Detta forum e ju till att svara på mina frågor inte annat. Därför önskar inte jag kommentaren som inte handlar om det.

vallhund
2018-03-18 21:46
#31

Forumet är inte till för att svara på frågor, det är ett diskussionsforum. Du bestämmer inte vilka som får svara eller hur de får svara.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Travis D
2018-03-19 06:06
#32

#31 Det har jag inte gjort. Jag sa att jag inte önskar hennes kommentarer om dom ändå inte hjälper. Och önskar för tillfället inte dina heller. Om du diskuterar frågan får du gärna kommentera.

Travis D
2018-03-19 06:06
#33

#31 Det har jag inte gjort. Jag sa att jag inte önskar hennes kommentarer om dom ändå inte hjälper. Och önskar för tillfället inte dina heller. Om du diskuterar frågan får du gärna kommentera.

zemlathebunny
2018-03-19 10:06
#34

Men alltså herregud! Du ville ha svar på om vi tycker du ska köpa en triangelmärkt häst. JAG har sagt att du kanske om något år vill kunna tävla med en egen häst och då kommer det ju inte funka med den hästen. Sen har andra sagt att hästen kanske inte håller för det du vill använda den till. Sen kan en häst i den åldern väldigt snabbt bli sämre i leder osv och det är mitt svar på din fråga. Man kan inte alltid förvänta sig att få höra det man vill höra.

Annons:
vallhund
2018-03-19 10:21
#35

En triangelmärkt häst är jättebra som hagprydnad om man behöver en sällskapshäst, allt därutöver räknas som bonus.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Caf_Roy
2018-03-19 11:19
#36

#24 Visste inte hur gammal hästen var, men min ena ponny debuterade i fälttävlan när han var 27 och ponnyn efter var i toppform och skulle precis starta msv när han bröt benet vid 24, han hade lugnt tävlat till 30. Men köper du en häst med en befintlig allvarlig skada i den åldern behöver du räkna med att du kommer kunna rida den mindre och mindre allteftersom den blir äldre och "gamla krämpor" kommer fram. (Anledningen till att mina ponnyer höll så länge var att de var kärnfriska i grunden.) Om du skulle köpa den här ponnyn, vad är din plan? Om ett par-tre år när du utvecklats i din ridning och hästen börjar känna av sin ålder och skadan gör att den inte håller för det du vill göra, har du tid, råd och plats att ha kvar den som pensionär du inte kan rida eller kommer du behöva avliva den? Kommer du kunna ta det beslutet när det är dags eller riskerar du att inte kunna ha en häst du kan rida i säg 5 års tid för att ponnyn mår bra när den går i hagen men inte kan ridas? Vad kommer det göra för din ridning? De här problemen ställs vi alla för förr eller senare, men med en gammal skadad häst är dom precis runt hörnet så då behöver du ha en plan. Min andra ponny (dom ovan var nummer 3 och 4) fick vi som läromästare eftersom han hade en gammal skada. Han var bara 16 och jag var runt 5-6 så vi fick 4 år tillsammans innan skadan kom tillbaka och han blev halt så fort jag började rida igen. Han var 19 när vi fick ta bort honom. Ponnyn efter köpte vi också när han var 16, honom utvecklades jag med, tävlade och körde in när jag blev för stor (han var 20). När han var 22 och inte redo för någon pension sålde vi honom vidare till en ny familj, där fortsatte han tävla hoppning och dressyr, debuterade fälttävlan vid 27 och var fortfarande fullt frisk till han blev 30. Jag ångrar inget av tiden med min andra ponny så om du är säker på att du vet vad du ger dig in på är det mycket möjligt att den här ponnyn är den rätta för dig, men jag skulle ändå starkt avråda från att skaffa fler problem än du behöver. Det finns gott om fullt friska underbara läromästare där ute som säljs för bra pris till rätt hem där du slipper alla problem som kommer med en triangelmärkt häst.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Upp till toppen
Annons: