Annons:
Etikettridning
Läst 2056 ggr
LinaCaster
3/13/18, 2:57 PM

sitta i trav

Är det någon som har tips på att sitta i traven? Jag tog en paus från ridningen och har nyss påbörjat igen. Jag spänner mig hela tiden men har nyss lärt mig slappna av mer nu när jag börjat rida igen. Men det känns som jag studsar för mycket. Jag kan sitta i galoppen men traven är något som bara inte sätter sig. Kanske är svårt att förklara men har någon något tips så är det uppskattat.

Annons:
Soffihorse
3/13/18, 3:00 PM
#1

Prova luta dig överdrivet mycket bakåt(vet det kan vara svårt) och håll benen nära hästen, se till att hålla händerna i "rätt" position. Det brukar iallafall jag försöka tänka på :)

Gronstedt
3/13/18, 3:02 PM
#2

Det är ingen idé att försöka om inte hästen är avspänd och lösgjord. Är den det, så är nästa steg att ryttaren också ska vara det. För mig är det fungerar det  att tänka på att få bort knäna från hästen och inte pressa ned fötterna mot stigbyglarna, att vara lång och rak i kroppen och öppen i höften  och låta hästens rörelser föra bäckenet framåt-uppåt-nedåt-bakåt, så att det rör sig i svanken.

[134643]
3/13/18, 6:39 PM
#3

För mig var det en spärr att tänka att man inte ska studsa. Då försökte jag bara motverka hästens rörelser eftersom jag försökte studsa så lite som möjligt. Så fort jag slutade tänkta att jag inte skulle skumpa så började jag följa med hästen istället.

[134643]
3/13/18, 6:41 PM
#4

Jag brukar också försöka tänka att fjädringen ska ske i vristerna, alltså att tårna är stilla men hälen rör sig lite upp och ner för att ta emot rörelsen. Vet inte om det är korrekt men det gör i alla fall att jag inte skjuts ur sadeln.

powerade
3/13/18, 9:50 PM
#5

Beror mycket på hästen också. Men tänk att rampan ska va 100% i sadeln och försök släppa lös höfterna att röra sig med. Min häst går inte sitta ner på om han inte börjar jobba rätt. ( har aldrighaft problem tidigare)

powerade
3/13/18, 9:51 PM
#6

Ibland brukar jag blunda för att få lite bättre känsla hehe:o

Annons:
Maleficum
3/13/18, 11:11 PM
#7

Ett stort tips är att sitta och "öva" på en pilatesboll! Sitt och studsa på en pilatesboll och känn hur det känns när du ändrar position lite och försöker slappna av i höften och "följer med" i studsandet.

Dessutom stärker det bålmuskulaturen och ger en bättre hållning vid ridning (min ridlärare märkte direkt skillnad bara efter en vecka när jag börja sitta på pilatesboll istället för på en stol när jag satt framför datorn).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Rafflan
3/14/18, 5:54 PM
#8

Prova olika hastigheter? när min häst går i normal trav är han jätte skumpig och omöjlig att sitta ner på. Så för att kunna sitta ner i traven måste han gå i långsammare hastighet och mer samlat, vilket tar mycket mer energi och kräver muskler om hästen inte är van vid det. Så prova sänka hastigheten och rida mer samlat.

Har hästen en bra trav men problemet sitter i att du spänner sig, lägga stigbyglarna i kors framför sadeln (om du inte vet vad jag menar med det säg till så ska jag leta fram en bild :)) och rid utan stigbyglar, det tycker jag är ett bra sätt att träna på :)

BokDuvan
3/14/18, 7:44 PM
#9

Försök göra dig tung och skumpa med, spänn magen och tänk att benen är långa. Hörde en gång att man ska tänka att man är som gele, som darrar osv men gelen stannar alltid kvar där den är. Du ska följa med hästen och skumpa men sitta kvar. Att rida utan stigbyglar är ett jättebra sätt att lära sig sitta ner i traven då du automatiskt får längre sittben, du blir också mer medveten i vad för tempo du rider i. Mitt tips är att korta ner traven så att den känns långsammare. Om du rider med stigbyglar kan du emallanåt rida lätt några steg för stt det inte ska bli för jobbigt

Maleficum
3/14/18, 7:55 PM
#10

Att rida långsam trav (som många tipsar om)= funkar oftast, men den ponny jag red som mest när jag började rida var tvärt om, han var skumpig så alla bromsa honom och då blev han mer skumpig! I hans fall var det faktiskt bättre att rida på mer framåt för då blev han mindre skumpig (så det är helt klart smart att testa olika tempon för att se vilket som är lättast på den häst du rider på).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

JoannaLi
3/14/18, 10:31 PM
#11

Det som fick det att släppa för mig (som fastnade i "skumpa-inte-skumpa-inte-skumpa-inte" och därmed försökte trycka mig fast i sadeln och därmed skumpade mer) var att istället fokusera på att följa med upp i travrörelsen. För what goes up has to come down, och då följde jag automatiskt mjukt ner i sadeln, och så följde jag med upp igen. 

Det det egentligen gjorde var ju att släppa blocken av att krampartat trycka mig neråt hela tiden.

Zadeira
3/15/18, 11:18 AM
#12

I början gjorde jag alltid felet att tänka att jag skulle sitta ner, sitta fast i sadeln neråt och inte skumpa alls. Det ledde till att jag inte alls var följsam eftersom jag hela tiden tänkte att jag måste neråt i sadeln. Men hästens rörelse går ju även uppåt i traven, så när jag började släppa på just neråt-tänket och istället bara skumpa med (dvs följa rörelsen både neråt och uppåt) började jag sitta bättre i traven.

Travis D
3/15/18, 2:46 PM
#13

Alla bör kunna sitta ner i traven :) Om du skumpar mycket så går hästen för fort- håll ner traven så borde du kunna sitta ner :) e dock ingen expert på detta :)

Annons:
Ängsbacken
3/15/18, 3:39 PM
#14

Tre tips för att komma över spärren, utöver de du redan fått;
Sitt ner direkt i övergången (från skritt) och bryt av innan du tappar kontrollen om sitsen. Upprepa. 
Titta upp i taket, det hjälper dig att sträcka på dig. 
Sjung, det får dig att slappna av omedvetet.

/Stuteri Ängsbacken
Uppfödning av New Forestponnyer

Zadeira
3/15/18, 6:42 PM
#15

#13 Det stämmer inte att hästen går för fort om man skumpar. Man kan skumpa även om hästen går i långsam trav.  Det handlar mer om ifall hästen går i ärlig form och man slappnar av som ryttare än själva hastigheten det går i. Du ser ju själv på alla duktiga dressyr-ryttare, de sitter finfint även i ökad trav.

Travis D
3/15/18, 9:23 PM
#16

#15 somsagt så är jag ingen expert som jag skrev.

och om hästen travar för fort så skumpar man mer. Du ser ju själv aldrig dressyr ryttare sitta i snabb trav utan att skumpa något :)

Upp till toppen
Annons: