Annons:
Etikettraser
Läst 1571 ggr
Travis D
2018-03-12 21:45

Läromästare?

Hej!

Har frågat runt om vilka D-ponny raser som är "Kända" som läromästare/bra första häst? Vet att det varierar från häst till häst men finns det liksom ngn ras som e känd för att vara lätthanterad och så. .

Är ju riktigt trött på min Nordsvensk som sticker med mig och busar och bryter mina ben.. Så nu ska vi köpa en ny / till PONNY (D-ponny) Men vill inte ha en häst som ska sticka hela tiden och vil kunna rida ut och sånt..

Så jag undrar har ni någon häst som är känd eller som ni vet är kända för att vara läromästare / bra första ponny.. (liten storhäst går oxå bra såklart :) )

Annons:
BokDuvan
2018-03-12 22:01
#1

Svårt att säga generellt att en ras är bättre än en annan, men om det är en läromästare du söker ska du köpa en äldre ponny som är utbildad och van vid hantering. Finns jättemånga annonser ute med perfekta läromästare som passar som första häst eller som läromästare! Det är bara att kolla runt

tiger tok
2018-03-13 07:24
#2

Beror ju på vilka hästar man gillar, jag är kallblodsfrälst och har bra erfarenhet av just nordsvensk samt Tinker.

Soffihorse
2018-03-13 13:27
#3

Kan tänka mig att fjordingar skulle vara lugna och snälla men de är ju kanske lite mer kallblod än andra ponnyraser och kanske inga riktiga tävligsponnyer iaf på hög nivå. Självklart kan man tävla med fjording, det är inte det jag säger ;) Som du skrev beror det ju väldigt mycket på individen!

tiger tok
2018-03-13 13:51
#4

#3 om man gillar Fjording temperament så passar den säkert TS. Men enligt min erfarenhet så antingen älskar man fjordingar eller så vill man inte ha så mycket med de att göra. De är lite.. speciella. På ett charmigt sätt enligt mig. Vet flera fjordingar som tagit sig en bra bit i dressyr, men de är ju ingen Grand prix häst i hoppning direkt;) Men på inte allt för höga nivåer i hoppning kan de funka bra.

Soffihorse
2018-03-13 13:53
#5

#4 Det var precis det jag menade, bara att du var lite bättre på att förklara det än mig ;)

Caf_Roy
2018-03-13 15:01
#6

Det handlar mer om ålder, hantering och utbildning än ras. Ofta står det också i annonsen att hästen säljs som läromästare, så kolla efter det.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Annons:
powerade
2018-03-13 21:54
#7

Jag tänker att en nättaretyp generellt är mer lättriden och inte lika tung ( min erfarenhet). Kolla efter någon som är rätt välutbildad och provrida ofta och prova allt du vill kunna göra med den.

Rafflan
2018-03-14 17:57
#8

Beror på hästen. Men undvik islandshäst så dem ofta kan vara lite egna och bli lite starka om dem märker att ryttaren inte klara av dem. Undvik även raser som arab då dem är pigga och nerviga hästar. tex Connemara kanske kan vara något? 

Sikta även på en vuxen/äldre häst som är trygg och stabil :)

Travis D
2018-03-14 20:12
#9

#8 Gillar inte tölt och vill kunna hoppa o sånt så Islandshäst har aldrig varit ett alternativ och araber har jag också uppfattat som nerviga Vi ska få hjälp av en gammal hopptränare som ska hjälpa mig vi tänker på Connemara men man vet aldrig hur livet vänder ♡♡

Rafflan
2018-03-16 19:32
#10

#9 ja finns massor med bra ridponnysar med okänd härstamning/korsning, så man ska inte stirra sig blint på vilken ras, bra att eran tränare kan hjälpa dig :)

Upp till toppen
Annons: