Annons:
Etikettfoder
Läst 1036 ggr
Rafflan
2018-03-12 03:35

Socker i foder, bra för hästen?

Tycker det är mycket prat idag om att socken inte är bra för hälsan

Såg sen att min hästs foder Hackas lusern innehåller Betmelass som är en energirik biprodukt från sockerindustrin = borde innehålla socker? eller är det så små doser av socker att det inte är farligt?

Annons:
tiger tok
2018-03-12 07:22
#1

Beror ju på hur känslig din häst är, funkar hen bra på fodret, så skulle jag fortsätta. Min ponny skulle aldrig kunna äta det utan att få fång, men sedan är han EXTREMT känslig också. Så det är väldigt individuellt.

Lona
2018-03-12 10:27
#2

Instämmer med #1, sen beror det lite på vilken typ av häst man har och vad man har den till. Generellt sett är lättfödda hästar som vissa ponnyer, kallblod, fjordingar och islänningar med flera känsligare för socker (tror tom att det finns en specifik gen/sjukdom, i alla fall hos nordsvenskar, som gör dem betydligt känsligare?), likaså hästar som inte går så hårt. En skogsmullefjording är alltså känsligare än tex en varmblodstravare träning, den kanske tom behöver en "sockerkick".

Vad gäller betmelass så beror det förstås också på hur mycket hästen får i sig - hur stor andel av fodret är betmelass och hur mycket äter hästen per dag?
Rent generellt tycker jag att man kan försöka hålla nere på sockret i en hästs foderstat, såvida den inte uppenbarligen behöver det, men det finns ju även avsockrad betfor tex.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

zemlathebunny
2018-03-12 10:51
#3

Min häst är känslig för stärkelse i maten (kallblodstravare) och jag undrar lite…vad kan man ge som godis? Finns det något bra hästgodis dom inte innehåller så mycket stärkelse?

Gronstedt
2018-03-12 10:55
#4

Jag skulle svara ett emfatiskt NEJ på den frågan. Snabba kolhydrater, alltså kolhydrater som bryts ned fort, kommer att börja brytas ned i delar av hästens tarmsystem som inte kan hantera dem, med risk för magproblem och följdsjukdomar.

Rafflan
2018-03-12 10:58
#5

Varför säger alla då att lusern är så himla bra till hästar, när nästan all lusern innehåller betmelass?

Gronstedt
2018-03-12 11:03
#6

#5: Förmodligen för att man går på vad "alla vet" och inte kollar fakta. Det finns fortfarande många som är övertygade om att fång orsakas av protein, till exempel.

Annons:
Rafflan
2018-03-12 11:23
#7

#6 jo men folk som är emot vanligt kraftfoder pga all skit i det, och köper dyra speciella foder för att enbart ge bra och naturligt innehåll rekommenderar fortfarande lusern :/

Gronstedt
2018-03-12 11:42
#8

#7: Men rekommenderar de lusern med melass? Det är inget fel på lusern, även om det egentligen inte är speciellt fantastiskt som proteintillskott, men jag kan hålla med om att det finns en överdriven entusiasm för det.

Rafflan
2018-03-12 18:14
#9

#8 nej dem säger "köp hackad lusern det är jätte bra" men ännu har jag inte hittat ett enda märke hackad lusern som inte innehåller melass :/

Jag gillar lusern då jag ogillar att ge massa kraft foder, tycker hö och mineraler räcker, men har man tex en äldre häst som lätt faller ur vid fällning eller när det är riktigt kallt under vintern trots fri tillgång på hö, så tycker jag det ofta räcker med att bara lägga till lusern i foderstaten :)

Upp till toppen
Annons: