Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 939 ggr
Soffihorse
2018-03-10 19:51

Något jag glömt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Försöker göra en lista på det viktigaste som behövs till två shettisar som skulle köras och jobbas från marken. Inte ridas så mycket att de behöver sadel.

Det här med lädergrimma har redan diskuterats på ett av mina tidigare inlägg, och jag tycker fortfarande det är onödigt att leta efter en tillräckligt liten lädergrimma som förhoppningsvis inte skulle användas eftersom enda transporten skulle vara vid eventuella akuta skador till veterinärklinik.

Skulle man vilja raka dem på vintern behövs såklart vinter/utetäcken.

Till hagen behövs såklart nån typ av stolpar men har man ett staket kan man ju fästa tråden där. Fästen till tråden räknas också med.

Med "ryktborstar" menas såklart alla typer av borstar och liknande (hovkrats, skrapa, kam… vad som nu brukar finnas i en ryktlåda)

Men något jag inte kommit på att skriva upp? Speciellt till stall, hage och stallapotek?

Annons:
tiger tok
2018-03-10 20:01
#1

Karbinhakar går alltid åt på ett eller annat sätt. Saxar och kniv brukar också behövas, tänk typ till öppning av foderbalar/säckar.

Kirnzy
2018-03-10 20:24
#2

Sax/kniv, är väldigt bra att ha ifall någon häst fastnar i tex grimma, täcke, hönät, eltråd.. inte roligt att inte kunna få loss hästen snabbt. Puts-saker. Desinfektionsmedel (för sår). Slicksten (någon god som kan användas som distraktion)- är enligt mig otroligt bra att ha liggande, men inte "nödvändigt". Typ som en del av apoteket. Flugspray kan vara bra, men behövs inte alltid. Extra hinkar är också bra att ha.

shia
2018-03-11 13:27
#3

tycker det låter "som en bra start" självklart kommer du nog behöva fara å handla grejer du märk du behöver som du ej köpt osv, men det är som ett lager man fyller på. 

tänk på att försöka hitta en eller flera att köpa hö av(varje år, så du inte står ett år å inte ha hö) vet det är iaf här i sverige höbrist i hela landet(bland travfolket iaf och här uppe i norrland, hört det ska vara så söderut också, ingen aning bland ridfolk men borde vara samma sak där)  så värt att kolla upp det även fast det inte går så mkt hö åt två shettisar.

tiger tok
2018-03-11 15:44
#4

Kratta och spade.

shia
2018-03-11 16:25
#5

till stallapoteket: jodopax, silversalva(grymt effektiv till när dem har karleder, är torra osv ungefär som helosan men 100 gånger bättre) blåspray, definierad sax, kniv(det jag kom på nu)

Gronstedt
2018-03-12 12:30
#6

Tänk efter om du verkligen vill ha en rockard. Tvåaxliga vagnar är bekvämare för hästen och mycket mer mångsidiga.  Tänk över vilken typ av sele som ska användas. Oavsett typ så använd baksele.

För körning behövs också tömmar, (helst) draglinor samt selpinnar/skakelremmar och en körpisk av lämplig längd.

Benskydd, boots och benlindor är inte något alla hästar nödvändigtvis behöver, det beror på individen. Shettisar kan komma att behöva eksemtäcke och flughuva.

Beroende på hur hö, halm och strö hanteras, kan en rejäl säckkärra vara bra att ha. Höpåsar (typ IKEA-påsar) att portionera och transportera foder i är bra att ha. Likaså mått till eventuellt kraftfoder, mineraler etc. och hinkar att portionera och transportera det i.

Täckeshängare är bra, både sådana som man kan hänga täcket hopvikt på vid boxen när de är torra och högt placerade krokar de kan hängas på tork på. Utrustningskammare med värmeelement och avfuktare är guld värt.

Lädervårdsmedel, om du väljer seldon av läder. Nu för tiden finns mer lättskötta material.

Gödselstad/container eller vad som nu krävs för gödselhantering av myndigheterna där du bor.

Det viktigaste man behöver är dock kunskap. Läs på så mycket du kan!

Annons:
Soffihorse
2018-03-12 23:12
#7

#6 Det mesta av det där har jag redan tänkt på. Typ av sele är jag redan ganska säker på, men set beror förstås på ponnyn. Är också ganska säker på att rockard blir bäst då de är billigare än de flesta andra och funkar bra ändå. Draglinor, tömmar osv till körning räknade jag med i sele, då många såna delar följer med åtminstone de selar jag tittat på. Körspö är inte nödvändigt till alla och i nödfall fungerae nog ett längre dressyrspö till ponny, eller så lånar jag av min kompis. Hinkar har nån skrivit tidigare och de finns såklart många av här hemma sen tidigare. Täckeshängare finns med bland krokar pch hängare. Flughuva och exemtäcken går snabbt att få tag på vid behov och det är ju först till sommaren. Höpåsar och lädervårdsmedel har jag tänkt på och lagt upp på nån lista någonstans åtminstone och tänker att om man använder hönät klarar man sig rätt långt utan höpåsar. Där jag rider har nog ingen höpåsar och det funkar riktigt bra. Beroende på om man har fri tillgång till hö i hagen eller inte behövs höpåsar kanske för att föra hö dit. Men sånt går snabbt att fixa och IKEA-påsar har väl de flesta hemma sen tidigare. Gödselhanteringen funderar vi på hur det blir och tänkte mer på "småsaker" man köper i butik på egen hand.

Gronstedt
2018-03-13 08:45
#8

#7: Körpisk är lika nödvändig vid körning som tömmarna - utan den kan du inte ge sidförande och eller formande hjälper. Det får vara ett bra långt dressyrspö, eftersom slängen (som måste vara ovanligt lång för ett spö) ska nå fram till däckeln.

shia
2018-03-13 12:24
#9

När jag körde/tränade en sköthäst jag hade(ponnytravare) i skog osv körde jag med rockard, sele, tömmar, och ett spö. Men då det endast var russ å shettisar var längsta spöet 120(något sådant, man får max ha typ 1 m i tävling på shettis å 110-120 på russ) så körde med dressyrspö och det gick bra, var typ 1 m. Så tror du klarar dig med dressyrspö även fast jag kan tycka körspö är smidigare då de ofta ha ett snörelängs fram.

Upp till toppen
Annons: