Annons:
Etikettfoder
Läst 1194 ggr
powerade
2018-03-09 21:08

Hönöt

Min häst ska stå inne en natt och bekanta sig med en ny häst. Han äter ur nät på dagarna ute och har fått göra det dom gånger han stått inne. Han har dock lyckats fastna med skon i nätet. Är det farligt att lägga nätet på golvet? han får en naturlig ätställning? Och skulle han gröva och fastna så blir har ju inte stående med benet i luften.

Annons:
Rafflan
2018-03-09 21:12
#1

Ja det är jätte farligt att lägga nätet på golvet i boxen då det är stor risk att hästen fastnar i nätet, får panik och skadar sig, speciellt om hästen har skor.

Jag brukar hänga mitt hönät ett bit upp så hästen inte kan fastna med skorna, men samtidigt kan äta i en ganska okej höjd, jag brukar utgå ifrån att den nedre delen av nätet ska vara i höjd med hästens armbåge/bringa.

powerade
2018-03-09 21:15
#2

#1 vi hade ungefär den höjden men han satte sig fast ändå. Han har fastnar i fodertunnan ute en gång också. Han krafsar i dom ibland. Ger jag honom lös mat kommer han smaska i sig allt på 3 minuter och stå och hitta på nått obra känns de som:p

Rafflan
2018-03-09 21:30
#3

#2 ja då får du nog hänga hönätet så högt upp att han inte kan komma åt det med hovarna :)

powerade
2018-03-09 21:34
#4

#3 hmm ja vi får nog göra det och ja ska inte proppa som så hårt. Tänkte mest på nacken men är ju inte så ofta :D

Lona
2018-03-09 21:35
#5

Absolut inte hönät på golvet!

Om man vill att hästen ska stå och pilla lite mer och inte glufsa i sig alltihop på nolltid så kan man blanda med halm så de får stå och sortera ut de godaste stråna först. Jag brukar faktiskt lägga i halvstora grankvistar om vi har tillgång till det, också så att hästen får stå och sortera för höet är naturligtvis godare.

Är rent allmänt rätt skeptisk mot hönät numera då hästarna dels kan fastna i dem, dels lätt får en onaturlig ätställning om man hänger dem högre. Dessutom har jag flera vänner vars hästar fått nackproblem när de stått och ätit ur småmaskiga nät, de har jobbat för hårt och stått och slitit ut stråna istället för att plocka lite fint.

Inte helt ovanligt tydligen, enligt vår hästfysio.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

powerade
2018-03-09 21:59
#6

#5 Är väldigt lätt att packa näten för hårt då är det riktigt svårt att få ut något. Packar man dom löst behöver dom inte kämpa och slita bara plocka strå efter strå typ. 2 halvfulla är ju lättare att äta än 1 proppfullt Bara när balarna ute är nya det är kämpigt. Men upplever för det mesta att det går bra för dom alla att äta faktiskt. Ute så får som ju stå med huvudet "normalt " inte stå och äta ifrån luften.

Annons:
BiancaWaterlund
2018-03-11 20:56
#7

Är egentligen inte bra för hästen att äta ur hönät över huvudtaget precis som att det är bättre med vattenhink på golvet än vattenkopp högt upp. Detta då hästar i alla tider har haft huvudet mot backen när de äter och dricker. När hästarna har huvudet uppåt så kan höet/fodret/vattnet komma fel. Sen så öär det ju precis som du säger att vissa hästar blir för glupska då. Har hört talas om någon som gjorde en variant. Byggde som typ en krubba fast på golvet och med något slags nät över och så någon grej typ så inte hästen skulle fastna. Då kom höet i rätt position men samtidigt gick det inte att vara allt för glupsk. Sedan vet jag inte exakt hur det funkade men känns iaf som en bra idé.

powerade
2018-03-11 22:29
#8

Hmm ja ska dom bo inne varje natt så skulle man ju försöka med någon lösning. Men gav en påse på marken sen ett löst packat nät i mellanhöjd. Han satt då inte fast imorse:) brukar ju bara gräva om det är svårt att få tag på

powerade
2018-03-11 22:29
#9
Upp till toppen
Annons: