Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1236 ggr
Travis D
2018-03-08 18:32

Vänster är hästens starka sida?

Hörde att folk sa att "vänster är hästens starka sida" för att man sitter upp på den sidan på ridskolor och tränsar från den sidan där men på privat hästarna på morsta där mika står hoppar man upp på båda sidorna för att fördela vikten och sånt men hur jag undrar hur gör ni? :)

Annons:
Travis D
2018-03-08 18:32
#1

'Mina inte mika :)

JoannaLi
2018-03-08 19:13
#2

Jag hoppar oftast upp från höger för att jag har ett svagt vänsterben (tänk reumatism). Tränsar gör jag oftast framför hästen. Lägger upp sadeln gör jag från vänster eftersom att vänsterarmen är starkare än höger. 

Generellt så försöker jag alltid göra det mesta så liksidigt som möjligt, både för min och hästens skull. :)

Soffihorse
2018-03-08 20:40
#3

Där jag började rida satt vi upp varannan månad från vänster och varannan från höger, det tyckte jag funkade bra. Där jag  rider nu sitter jag mestadels upp vid en "trappa" och där är det enklast att hoppa upp från vänster, speciellt eftersom hästarna där är vana att gå till den från ett visst håll. Sitter jag upp från marken (vilket jag gör så lite som möjligt eftersom sadeln inte passar helt perfekt så den glider jättemycket, vilket gör att nån måste hålla emot) så blir det oftast vänster men ibland också höger.

Sitter man bara upp från ena sidan så blir ju ofta stiglädret mer uttänjt på den sidan och hästen kan lätt bli lite sned i ryggen. :/ 

Har för mig att anledningen till att man ofta gör allt från väster sida är att då hästarna var med i krig förr så hade ju soldaterna vapnen på vänstersida, och då var de lättast att göra allt från vänster.

BokDuvan
2018-03-08 21:11
#4

Hästar kan la ha olika starka sidor, vi människor är ju starkare i höger eller vänster. Själv står jag på vänster sida när jag tränsar och sadlar för att det är det jag har lärt mig att göra plus att jag är vänsterhänt. Tror också att hästarna mår bra av rutiner vid hanteringen så att de inte blir osäkra. När jag sitter upp använder jag då och då pall, men oftast håller ridläraren emot så att sadeln inte glider och alltid från vänster sida

Lona
2018-03-09 07:42
#5

Jag håller till i ett stall med ”kärringar”, vi sitter alltså upp från en bänk. Kan ju skylla på att det är bäst för hästen, inte för att vi är gamla och gistna ;-P .Oftast från vänster sida, men om jag rider barbacka och ska hoppa upp ute i skogen så blir det från den sidan som passar bäst. Att man sitter upp från vänstra sidan är en gammal tradition från militären (kavalleriet). Man har sabeln på sin vänstra sida för att den ska vara lätt att dra, därmed är det smidigast att sitta upp från vänster. Sen hörde jag nyligen av en tämligen väl insatt instruktör att nästan alla föl ligger böjda åt samma håll i livmodern, därav blir många svaga i höger bak vilket påverkar hästen även när den växer upp. Om det stämmer vet jag inte, men i princip alla hästar som jag haft har haft just hö bak som svagaste benet. Det gäller även när de nyss har kommit, det är alltså inte bara jag som orsakar det. Sen, som andra redan har påpekat, så är även vi ryttare ojämna i kroppen vilket givetvis påverkar hästen när vi rider. Vi har haft ett samarbete mellan ridinstruktör - hästfysioterapeut - naprapat för människor, intressant att se sambandet!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

powerade
2018-03-09 21:27
#6

Jag sitter upp från vänster men med pall så jag lägger upp benet så sitter jag på. Tränsar, sadlar och hoppar av åt vänster också. Bara en vana. Skulle kunna lära dom från höger sida men det blir bakvänt xD #5 haha min han är också svagare höger bak:p var så när han kom och är det fortfarande efter 1.5 år men blivit liite bättre

Annons:
Travis D
2018-03-09 23:53
#7

Men eftersom att höger ofta är hästens svaga sida så är det ju just derför man borde träna höger sidan och jämna vikten :)

powerade
2018-03-10 09:11
#8

Jag försöker träna liksidigt för att det inte ska bli starkare tvärtom. Det jag hoppat upp eller sadlar påverkar knappast musklerna.

BiancaWaterlund
2018-03-10 16:06
#9

På min egna häst sitter jag upp på båda siorna och gör konstiga saker på båda (typ hänga på sidan o så) Jag tränsar också från båda sidorna. Det gör att hästarna blir jämna m.m. Andledningen till att man sitter upp på vänster sida som jag hört är från militären, när hästar användes. Eftersom pistol och sånt inte skulle vara ivägen var man tvungen att sitta upp på den sidan. Då har det hängt kvar. Dock vet jag att många privatryttare sitter upp på båda sidorna för att hästen ska bli jämn in ryggen.

Lona
2018-03-10 17:18
#10

#8 med flera, fast vilken sida man sitter upp på borde ju göra större skillnad på ridskolehästar och liknande där det är fler uppsittningar per dag och dessutom kanske folk som sitter upp lite klantigt och "hänger" på sidan innan de tar sig upp i sadeln.
Det kan ju ta lite tid innan man får in rätt teknik för att sitta upp.🙂
Bara en fundering från min sida.😊


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

shia
2018-03-10 19:08
#11

Brukar sitta upp från båda sidorna, dock använder jag pall alt blir uppkastad(när jag ska rida använd jag pall men i monté osv blir jag uppkastad) När jag rid in är jag väldigt noga med att sitta upp lika mycket från båda sidorna så det blir naturligt för hästen att man kommer upp från båda sidorna :) är dock vigare å sitta upp från vänster sida, haha :]

Maleficum
2018-03-10 21:01
#12

#10 På min pappas ridskola måste alla sitta upp med pall (för att det sliter mindre på hästen) och på min ridskola så uppmuntras det att sitta upp med pallen och när det kommer till nybörjare eller dem som inte riktigt lärt sig sitta upp smidigt än brukar även någon hålla emot på andra sidan.

En del av hästarna på ridskolan är starkare i högersidan och andra i vänstersidan.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Gronstedt
2018-03-12 10:54
#13

#0, 7: Hästar har inte en svag sida, utan en svagare diagonal.

Annons:
Travis D
2018-03-12 12:23
#14

#13 svag diagonal?  :)

Gronstedt
2018-03-12 12:35
#15

 #13: Ja, de (flesta) har en svagare och en starkare diagonal, precis som (de flesta) människor. Hästar är oftare "vänsterhovade", precis som människor oftare än "högerhänta" - hästar är alltså starkare i (eller kanske snarare har bättre kontroll över och använder därför hellre) vänster fram och höger bak och svagare i höger fram och vänster bak, medan människor är starkare i/har bättre kontroll över höger hand och vänster ben.

Men precis som hos människor gäller det inte alla, en del är tvärt om och en del är ambidextra, det vill säga medfött mer eller mindre liksidiga.

Zadeira
2018-03-12 17:21
#16

Jag föredrar att göra allt från båda sidorna för att hästen ska lära sig att det inte är konstigt om man bheöver det, och det "sliter" jämnt på både häst, ryttare och utrustning.  Har själv märkt att jag är mycket starkare i vänster ben så det är svårare att hoppa upp från "fel" sida. Därför försöker jag göra det så ofta jag kan för att träna mig själv också.

BiancaWaterlund
2018-03-12 18:18
#17

Precis som flera nämt är det ju då också viktigt att kunna sitta upp från båda sidorna. Du kanske har ramlat av och sakad ena foten så du inte kan sitta upp från den vanliga sidan? Då ska ju inte hästen bli livrädd för att du sitter upp på andra

Upp till toppen
Annons: