Annons:
Etiketterutbildningträning
Läst 2079 ggr
Herveaux
3/8/18, 12:33 PM

Longeringsproblem - tips?

Jag arbetstränar nu i ett stall där jag bl a har som uppgift att longera stallets lurvtuss - en islandshäst på ca 3år. Envis liten sak.😈 Men ack så charmig och go´. 

Att longera medurs (högervarv?) är inga problem, han fattar snabbt vad det är vi ska göra. 
Moturs (vänstervarv?) är däremot en annan femma… Tvärnit och total strejk. 
Han ställer sig också gärna då så att vi står face-to-face och inte med långsidan emot mig så att säga. Manar jag på honom så vill han bara dra iväg på högervarv eller så springer han nästan rakt emot mig och stannar ca 4-5 steg efter att han passerat mig.

Vi har mer eller mindre ständigt haft detta problem så inget som kommit nyligen. 
Nu börjar jag dock bli frustrerad, inte på hästen, utan på mig själv som tydligen gör något fel… För ibland funkar det fint åt båda hållen.

Det spelar ingen roll vilket varv vi börjar med - samma resultat. 
Jag har provat att stå i olika delar av ridhuset, samma resultat oavsett om vi står i mitten eller närmare en av kortsidorna.
Jag går inte in med tänket att "åh nej, nu blir det samma strul igen…" utan är glad och positiv till vår träning.

Förstår att det är svårt att ge råd utan att se oss in action, men kanske finns något jag kan prova eller vara extra uppmärksam på? 
Tycker inte själv att jag gör något annorlunda beroende på vilket varv vi kör…
Fråga om jag missat något som kan vara bra för er att veta.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
MonicaLagerquist
3/8/18, 12:40 PM
#1

Har han ont på något ställe i kroppen som gör att han inte vill gå i vänstervarv.

Stolt ägare till fem La permer

Herveaux
3/8/18, 12:51 PM
#2

#1 Han reagerar aldrig vid hantering eller inridning (det är inte jag som rider honom, det är jag för tung för). Han busar och härjar med kompisarna i hagen.
Hans matte är hästveterinär och håller noga koll på gårdens alla hästar. 

Har också tänkt att han kan ha ont, men tycker det borde visa sig i andra situationer?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Zadeira
3/8/18, 12:55 PM
#3

Jag tänker att han kanske har någon låsning/stelhet/skada i ena sidan som gör att han har svårt för ett varv. De flesta hästar har ju mer eller mindre en "lättare" och en "svårare" sida, lite som vi är höger/vänsterhänta. Har de då en låsning eller smärta är det inte alltid de vill gå i ett varv, särskilt inte vid longering då man arbetar på en volt.

Om det nu inte är något sådant som är fel så be att någon som är i stallet och kan se er in action kollar på er och ser om det är något du gör annorlunda i ett av varven.

Jag hade en sköthäst som var helt omöjlig att longera i ena varvet, till en utbildad massör/uhästpsykolog var ute och kollade på oss. Det visade sig att han var mycket känsligare i ena varvet och om man kom det minsta ur position blev han helt ur balans och tappade bort sig i vad han skulle göra. Vi fick jobba mycket mer stretching och att mjuka upp båda sidorna ordentligt samt verkligen träna på att hålla oss i rätt position för att inte störa honom vid longering.

Herveaux
3/8/18, 12:59 PM
#4

#3 Aha, ja det låter ju logiskt att även hästar är "höger eller vänsterhänta". 
Ska prata med matten så snart hon är hemma igen i nästa vecka så får det bli mys-borstning och promenader tills matte har fått kolla på oss.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

JoannaLi
3/8/18, 1:00 PM
#5

Ja, jag skulle säga antingen smärta hos honom, eller eventuellt en beteendelåsning hos dig i första hand? 

Firm, min medryttarhäst, visade enbart sin hälta i longering/löslongering, vilket gjorde att jag gjorde hans ägare knäpp med mina ständiga rapporter av att han var halt - något som hen inte såg, eftersom att hen inte longerade. 

Men, om det inte är det, så kan det kanske vara så att du beter dig lite olika i de olika varven? T.ex. en muskellåsning, att det inte är din dominanta hand/sida, eller så vidare? Gör han samma sak med alla förare, går fint i höger och låser i vänster?

Herveaux
3/8/18, 1:15 PM
#6

#5 Ibland har vi sällskap av ett annat ekipage i ridhuset och den ryttaren har aldrig reagerat på att isisen rör sig besvärat eller visar hälta (oavsett varv).
Ska prata med matte så hon får se oss och prova att longera honom.

Det är bara hans matte jag sett longera honom, då gick det lika fint i båda varven. 
Hon är mer bestämd och ger mer en order medans jag är lite mesig och mer "ber" hästen att göra något…😞 

Har du några tips på hur jag kan släppa tex muskellåsningar eller "träna upp" min icke-dominanta hand/sida? Är det öva, öva, öva som gäller?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
[134643]
3/8/18, 1:43 PM
#7

#6 Jag har tränat en häst som var helt genomgången, visade ingen smärta, och gick fint i ridningen i båda varven. Där kom jag fram till att bråkade för att han kunde helt enkelt, jag var för mesig. Jag hade, efter att fått klartecken, faktiskt testat ett par gånger och inte accepterat bus/bråk. Ta ut linan åt vänster och visa tydligt med spöt i högerhanden att han ska gå. Går han mot dig, gå emot honom och visa med spöt igen. Det behöver inte vara någon fin volt i början utan han ska gå åt vänster på vänster sida av dig helt enkelt. Så hade jag testat i alla fall, men ägaren eller du kanske känner annorlunda :)

Zadeira
3/8/18, 2:00 PM
#8

#6 Jag tror inte det handlar så mycket om att vara för "snäll" eller "bestämd" med hästen, utan snarare om hur tydlig man är och hur man gör för att få fram sitt budskap. Det kan absolut vara så att det inte alls är fel på hästen, utan att du har ett svagare kroppsspråk ex i ena varvet och inte får fram signalerna lika tydligt.

Jag tänker att det absolut bästa är ju att någon kan kolla på er när ni longerar och se om din position, ditt kroppsspråk, dina hjälper och signaler kanske är annorlunda.

Finns möjligheten att tömköra och se hur hästen går i det dåliga varvet då?

Gronstedt
3/8/18, 2:07 PM
#9

TS, varje häst är egentligen två, en högerhäst och en vänsterhäst. Deras hjärnor är så beskaffade att de inte kan göra "likadant fast tvärt om" när de lärt sig en sak på ena hållet - både högerhästen och vänsterhästen måste lära sig hur man gör. 

Om hästen vänder in eller byter varv är det viktigt att se till man inte själv kommer för långt fram och att man inte sträcker ut eller höjer armen som håller linan när man är i det "svåra" varvet. Se hellre till att vara lite längre bak. Var också uppmärksam så att du ser när en vändning är på gång och driv på utåt och framåt när han börjar fundera på att sno runt. Rikta drivningen så att bogen går utåt, undvik att mana bakdelen utåt, det gör det lättare för hästen att sno runt.

Herveaux
3/8/18, 3:07 PM
#10

#7 Bra tips! Jag ska be att ägaren tittar och testar själv sen ska jag se till att bli båda tydligare i mitt kroppsspråk och mer bestämd. 
Han är bra envis, hårdhudad och med hoven på hjärtat ganska så lat.

#8 Jag tror aldrig att han har blivit tömkörd, men vet att ägaren tränar det med några av hästarna så hon kan säkert prova med isisen också.

#9 Tack för tipsen! Efter att smärta är uteslutet ska jag jobba på att lära "vänsterhästen" att longera.

---

Tack för att ni tagit er tid att läsa och svara! Uppskattas väldigt mkt!🙂


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Gronstedt
3/8/18, 3:30 PM
#11

##10: Tänk på att vara uppmärksam på vänstermänniskan också. Vi är inte heller så liksidiga som vi tror alla gånger 😉.

Herveaux
3/8/18, 5:24 PM
#12

#11 Vänstermänniskan ska få jobba på att lära sig att longera den med!👍


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Lona
3/8/18, 5:51 PM
#13

Halli var faktiskt likadan, kunde inte gå i vänster varv utan vände upp mot mig. Med ägaren gick det fint, med mig funkade det inte alls. Jag red inte heller honom då jag var för tung, men han visade inget under ryttare även om han förstås hade en bättre och en sämre sida. Han var en ganska känslig häst och alltid mån om att vara till lags - trodde jag. Vänstervarvet VAR säkerligen jobbigare, men han hade blåst mig totalt. Jag surnade till lite lagom en dag och petade till honom med pisken samt viftade lite mer än jag brukade. Vips, så kunde han både skritta, trava och galoppera även i vänster varv. Jag tycker absolut inte att man ska tvinga fram något, vare sig det gäller hästar eller hundar, men ibland får man ändå visa var skåpet ska stå. Det förutsätter givetvis att hästen inte har ont eller är rädd, men det händer att de bara är envisa… Sen får man ha i åtanke att det för en del islänningar är ganska svårt att hålla reda på benen och gångarterna när de är unga. I synnerhet femgångare kan se ut som att de har minst sju gångarter när benen går åt olika håll i varsin takt :-P . Han kan alltså tycka att det är svårare än vad en ”vanlig” häst skulle, inte minst för att de måste koncentrera sig så mycket - men att SKRITTA på en volt bör han ju klara. Att jobba med annat från marken är förstås också bra, för att få fram såväl lyhördhet som ömsesidig respekt och förståelse. Jag hade precis börjat klickerträna Halli när vi förlorade honom, det går ju att göra nyttiga övningar som man har användning för både i vardagen och när man rider. Vi hann inte så långt tyvärr, men det var roligt - och ganska intressant att jämföra med motsvarande träning med hund. :-)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
BiancaWaterlund
3/11/18, 8:21 PM
#14

Går det bra att rida på en volt stor som om det var longerning samt se till att han går som det var longerning. Kan någon rida samtidigt som någon bara har linan och visar lite men att ryttaren kan få honom att gå rätt?

LinaCaster
3/14/18, 7:06 PM
#15

Jag tog hand om en häst som vägrade gå i linan, hur tydlig man än var och trots att han inte var skadad/hade ont. Det han var var däremot envis och hans tidigare ägare lät han göra exakt hur han vill.

Hästar är flockdjur vilket betyder att det ska finnas en ledare, självklart ska det vara sammarbete och hästen ska vara din partner. Men vem leder vem? När man gör arbete med någon är det alltid någon som ställer upp och tar led.

Nu kan detta vara en fix ide, men var så tydlig du kan. Hjälper inte det kan du peka utåt, lägga tryck bakom med spö (självklart inte slå hästen men lägg det bakom) en häst söker sig bort från tryck. Peta med spö och direkt när han tar ett steg bort från spö och dit du pekar så flyttar du bort spö så hästen vet att han gjort rätt. Det fungerade bra för mig men det beror på häst också. Men börja med att kolla hur tydlig du själv är. Dom kommunicerar igenom kroppsspråk.

Hoppas det löser sig för dig!

Herveaux
4/26/18, 5:10 PM
#16

Ber om ursäkt för trög uppdatering!

Lurvtussen åkte på att vara barnvakt (sällskap) åt gårdens hingstföl som över en natt bestämde sig för att bli pilsk tonåring.
Men nu har lillgrabben fair iväg på bete och jag och isisen är tillbaka till vår longering innan även han ska iväg på samma bete.

Det går faktiskt bättre i vänstervarven nu! Det är inte vackert, men en förbättring.
Var nog bra att jag fick nöta longering med några andra hästar som redan på väg in i ridhuset vet vad som väntar så jag kunde fokusera på hur jag för mig i dom olika varven.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Rafflan
4/27/18, 1:42 AM
#17

Min busiga häst vägrade också gå i vänster varv vid longering, det var det jobbiga varvet och lättare att gå i höger, och han var inte bara lite envis, han reste sig på bakbenen, försökte sticka och total vägrade gå i vänster varv. 
Så vi valde att tömköra istället för att longera, då gick han fint och lätt i båda varven, så kan vara en idee om den är tömkörd någonting :)
(min häst var såklart kollad av veterinär och equiterapeut, och hästen var frisk, men pigg och busig och insåg att om han reste sig eller stack iväg var det svårt för mig att sätta emot och då kunde man göra som man själv ville)

Gronstedt
4/27/18, 7:34 AM
#18

#16: Kul att höra! Man glömmer alldeles för lätt att det har betydelse vad som finns i båda ändarna av snöret 🙂. Nu när grunderna fungerar kommer det nog att vara lättare  att finslipa detaljerna.

Upp till toppen
Annons: