Annons:
Etikettövrigt
Läst 1737 ggr
Soffihorse
3/6/18, 11:10 PM

Billigt pris?

Vad kostar en billig häst i era ögon? Var går gränsen mellan billigt och "normalpris"? :) Beror ju såklart mycket på vad det är för häst, men säg en shettis som är inkörd och säljs som familje/sällskapshäst, eller en grundriden häst på 155 cm? Bara nyfilen på vad folk tycker. :)

Annons:
tiger tok
3/7/18, 7:00 AM
#1

Jag kan tycka att en bra shettis kan gå upp till 15-20 tusen. En grundriden häst, säg 45 tusen då. Men detta går ju inte riktigt att svara på, hästen kan ju ha jättefin stam, ovanlig täckning, kanske är sjukt snäll att sköta osv osv.

Travis D
3/8/18, 8:27 AM
#2

Shetty: billigt pris: 1000 -5000 normal pris 6000-10.000 sen blir det onödigt dyrt då jag inte ser intresse/användning för en shetty och om den bara är sällskaps så ska den ju inte göra så mycket. Varmblod: billigt: 5.000-10.000 normal pris: 15.000-30.000 dyrt: allt över 30.000 för en grundriden häst Kallblod: billigt: 1.000-5.000 normalpris: 6.000-20.000 dyrt: 20.000-50.000

tiger tok
3/8/18, 9:24 AM
#3

#2 6000 för ett grundridet kallblod är orimligt billigt.

zemlathebunny
3/8/18, 10:00 AM
#4

Va? Brukar inte varmblod vara billigare? Enligt mina erfarenheter brukar dom då vara det

Gronstedt
3/8/18, 10:06 AM
#5

#3: Vissa raser är orimligt billiga.

TS, tänk på att en billig häst kan bli mycket dyr. Det finns oftast en anledning att hästar slumpas bort till lågt pris. De var friska, välhanterade exemplaren är sällan de billigaste.

En väl inkörd shetlandsponny, som också är en frisk och trevlig familjehäst och inte alltför gammal, skulle vara billig för 10 000. En väl inkörd större kallblodshäst, som också är en frisk och trevlig familjehäst och inte alltför gammal, skulle vara billig för 30 000.

Travis D
3/8/18, 3:38 PM
#6

Ett vanligt dyrt kallblod brukar kosta runt 25.000. Jag tycker att om den bara är grundriden kan den knappast kosta 25.000. Så jag tycker det kan kosta 6.000 -20.000. Kallblod gör man inte så mycket med så därför kostar dom inte så mycket och jag skriver från vad jag tycker och dom kan ju inte vara dyra om dom inte gör så mycket. Kolla t.ex. hastnet.se dom kostar ju inte så mycket. Vissa kan man köpa 2 st för 5.000 kr så jag tycker dom kan kosta mellan 6.000-20.000kr.

Annons:
Gronstedt
3/8/18, 4:02 PM
#7

#6: "Kallblod gör man inte så mycket med ". Var har du fått det ifrån?

De flesta arbetshästar är kallblod, och en bra arbetshäst har utbildning som är mer komplex än de flesta varmblodiga ridhästar någonsin kommer i närheten av. Att utbilda en bra körhäst tar flera år, ska den sedan kunna ridas också, och dessutom ridas väl i olika discipliner, blir det ännu mer komplext.

Travis D
3/8/18, 6:22 PM
#8

#7 menar att många nu för tiden vill tävla. Och kallblod är för det mesta inte tävlingshästar. Då tänker jag hoppning elr dressyr. En körhäst behöver man inte betala 100.000 kr för och därför behöver dom inte kosta mycket. Och många hästar blir utbildade i någon speciell disciplin alltså antingen dressyr, hoppning eller körning m.m och detta är då min åsikt att man inte behöver betala mer än 20.000 kr för en vanlig kallblodshäst.

Rafflan
3/8/18, 8:09 PM
#9

#7 varmblod kan också både ridas och köras, så förstår inte din sista bit att kallblod är mer komplexa?

zemlathebunny
3/8/18, 8:21 PM
#10

Alltså det beror väl lite på hur grova kallblod vi pratar om. Mitt kallblod är väldigt nätt i kroppen så han går att göra det mesta med. Och enligt min åsikt går kallblodet göra mer med för köper man ett varmblod från travet så är dom oftast ganska slutkörda i kroppen och håller därför inte för hårdare träning.

tiger tok
3/8/18, 8:24 PM
#11

#8 beror ju på vilket kallblod man köper. Att man inte behöver betala över 100 k för en bra körhäst stämmer väl inte riktigt heller anser jag, de hästar som tävlar i körning kan vara svindyra.

Soffihorse
3/8/18, 8:28 PM
#12

#7

#8

#9

#10

#11

Ingen av er svarade på min fråga… Den diskussionen kan ni göra ett eget inlägg för.

shia
3/8/18, 10:55 PM
#13

Jag tänker såhär. En A-B ponny är billigt pris <10 000 (förväntas då vara hrlt olej, outbildad/sällskapshäst/ingen bran stam/ gammal/ung) normalpris 15-30 000(grundutbildad/inkörd kan tävla på hyfsad nivå inom trav eller ridnkng. Har någorlunda stam) En dyr A-B ponny >35 000(bra stam. Välutbildad, tävlingsponny,avel. Nedan ungefär samma motivering(dock ej trav) men följande priser. C-ponny. Billig <15000 normalpris 20-35000 dyr >40 000 D PONNY billig <15 000 normalpris 25-40 000 dyr >55000 Ridhäst -inte mycket erfarenhet mennskulle säga ungefär billig <15 000 normal 30-60 000 dyr >70 000 (kan kommentera ang detnovan om ayt någon trodde travhästar /tyckte dem var billigsre) 2

Annons:
shia
3/8/18, 11:03 PM
#14

Fortsätt på ovan. Mobilen krånglade. Travhäst som säljs som ridhäst som är slut på travet(skademässigt odb) men knappt sutten på osv säljs tyvärr väldigt ofta för några tusenlappar… (vilket i sig inte är något problem. Men dem kan lätt bli vandrade och vandra mellan många olika hem. Därav många travhästar efter karriären tas bort pga det…) Men däremot. En 5-6 årig travhäst, som är regelbundet riden och utbildad (kanske inte galopp men gåe ibform skritt å trav å arbetar bra osv) och som säljs till ridhäst pga att den inte har rätta tekniken hoppar, osv kan jah tycks 15-25 000 är hrlt okej pris. Då denna heller inte kanske gjort sitt på banan men kräver mer tid ocj kan kanske springa in lite till. Men samtidigt kan bli en väldigt trevlig ridhäst. Sen travhästar tyck jag nädtan är omöjligt å sätta pris på. Bra stam å ettåring kan gå för en miljon ovh ett år denare vara värd 30 000. Men för en hrlt okej travhäst 50 000, en bättre men ej hög klass 100 000 och en v86-v75' hädt(i grundklass) 150 000+

Lona
3/9/18, 8:36 AM
#15

Beror väl lite på vad man lägger i begreppet ”grundtiden” också. För en del är det förmodligen att hästen är sutten på, går att styra, starta och stanna i samtliga gångarter medan andra lägger betydligt mer i begreppet. För övrigt så tycker jag att de ”nättare kallbloden” har stigit rejält i pris det senaste decenniet. Ser man på tex fjordingar så är det inte längre feta skogsmullar som säljs för en spottstyver utan välutbildade ridhästar som kostar betydligt mer.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

powerade
3/9/18, 9:13 PM
#16

En billig är under 25 000 tycker jag. Då är dom oftast äldre, inte utbildade eller gammal travare eller problem. Mer väl utbildade med bra stam o.s.v kan ju kosta mer runt 50 000 men ändå vara billig.

Rafflan
3/9/18, 9:33 PM
#17

Beror på vad jag vill ha :)
En frisk skogsmullehäst: 10,000-20,000 kr
En grundutbildad häst för lättare tävling: 70,000 och uppåt
Bara en billig häst finns det ju travare och shettisar från 3,000-10,000

BiancaWaterlund
3/10/18, 4:18 PM
#18

Svårt att säga. Mamma köpte sin 12 åriga islandsmärr för 45.000 då ingick utrustning samt lite böcker om hästars betende. Hennes sto är ganska tjurigt men utbildad.

Pappas häst gick för rena slaktpriset, kanske för att vi köpte valacken av ägaren till stallet där mammas häst står när valacken var gammal och det var säljas eller slaktas som vore ok mot valacken. Sen så har ju den hästen spatt och är väldigt stel.

Mitt egna sto gick för 5.000. Dock så köpte vi även henne av stallets ägare som hade fått köpa henne för att uppfödaren hade för många hästar. Enda hanterningen hos henne hade jag gjort på en halv sommar. Dessutom har min familj alltid hjälpt till där uppe när något behövs hjälpas till med. Stoet är inte heller reggad islandshäst eftersom det var tjuvbetencking med ikke godkänd hingst. Sen är hon även onormalt liten för att vara islandshäst..

Så det beror ju väldigt mycket på hästen. Ska du ha en färdigutbildad, avelsgodkänd hingst som hoppar 1,70 och går MSV A i dressyr får du betala mer än om du ska ha en tjurig häst som inte går över bommar eller kan göra en skänkelvikning ordentligt.

Gronstedt
3/12/18, 11:00 AM
#19

#9: Jag har inte skrivit något om att de skulle vara mer komplexa, bara att det är vanligare att de har en mer komplex utbildning. Varmblod kan förvisso både ridas och köras, men det är vanligare att den som vill ha en kör- och arbetshäst, som också har god ridbarhet och utan problem hoppar och går dressyr upp till minst de enklare klasserna, väljer kallblod än till exempel SWB eller KWPN.

Beccanorthstar
3/14/18, 3:43 PM
#20

Jag köpte min korsnings C-ponny för 25 000 och då ingick en massa schabrak täcken och 2 träns (ej sadel). Hon är trevlig att rida och kan gå lättare tävling utan problem, så om jag läst rätt vad alla tycker, så är dethär en väldigt billig häst?

“A real woman is one who can fight”
-okänd

Annons:
Rafflan
3/14/18, 5:33 PM
#21

#19 aldrig hört att någon som vill rida dressyr eller hoppning (även om det är på lättare nivå) väljer kallblod före varmblod/SWB/KWPN.
Dem jag vet som vill tävla och rida väljer oftast nättare raser som har lättare för att göra det man kräver av dem, även om ryttaren bara vill rida och tävla på hobby nivå.
Kallblod är inte avlade för att hoppa eller gå dressyr, dem är arbetshästar, och dem jag känner som väljer kallblod vill oftast ha tex en arbetshäst, mor/dotter häst, stabil häst att träna och utvecklas själv på men kanske inte för tävling mer än tex pay and jump, viktbärande eller liknande.  

obs: jag vet att kallblod också KAN tävla i dressyr och hoppning, har flera kompisar med olika kallblods raser som dem tävlar med i lättare klasser, så det går. MEN dem flesta väljer ändå en nättare ras om dem vill tävla, även om dem bara vill tävla på lägre nivå.

Soffihorse
3/14/18, 6:24 PM
#22

#19 #21 Som jag tidigare skrivit så hör det sär inte till den här diskussionen! Jag frågade vad ni tycker är billigt för en häst, inte om kallblod eller varmblod är vanligare om man vill tävla! ni kan starta en egen diskussion om det!

Upp till toppen
Annons: