Annons:
Etikettbeteende
Läst 1657 ggr
Travis D
2018-03-05 19:47

Nu är sista benet brutet!

Hej! Jag har min Nordis som va nära på att bryta mitt ben (läkare sa att hade han träffat 1-2 cm länge åt höger hade benet varit av) så nu är jag riktigt trött på det här. Han har börjat bocka i galoppen och håller på med en massa ren skit-inge rolig häst att rida. Jag har pratat med tränare och mamma och pappa efter att han helt enkelt börjat bli elak. Vi diskuterar nu om han är rätt häst för mig för nu när jag åker till stallet är det bara tankarna "då var det dags igen.." vi har aldrig några roliga stunder tillsammans längre och det är bråk. Det ända som får mig att vilja ha kvar honom är hans charm, söthet och tankarna på att han är min, inte för komma till en dålig plats och tänk om ingen köper honom.. men detta är inte hästen för mig och inte hästen jag vill umgås med eller leva med. Det jag vill ha ut av detta inlägg är. Vad ska jag göra? Ska jag sälja honom? Ska jag vänta till i sommar och se hur det blir? Eller ska jag typ låna ut på foder eller hur ska jag kunna vara med en häst som jag nästan är rädd för att rida och helt enkelt avskyr att umgås med?

Annons:
[Forest]
2018-03-05 20:02
#1

Hur länge har du haft honom? Hur länge har han vart bråkig? Vad för han att äta? Är han ute länge på dagarna, har han bra kompis o busa med? Jag tänker så här, är han inne och får mat som ger onödig energi som sen han tar ut för busa med dig? Jag har haft Fjording och Nordis dom fick bara hö och en näve pellets lite"skrammel" i sin krubba. Mer behövde inte dom då jag bara red o körde dom lite lätt. Du har ingen annan kunnig person som kan hjälpa dig lite just för kanske se om det är till hjälp, eller avgöra att det kanske är bäst o sälja honom. Jag har haft hästar och jag tycker att det ska kännas bra man ska ha det roligt, visst någon gång kan det bli lie bakslag men man ska ju åka till stallet med ett leende. Fundera lite mer, prata med tränare, kunnig person och ta till hjälp funkar det inte så kan det vara bäst för både dig och hästen att hitta nya vänner :)

[134643]
2018-03-05 20:12
#2

Jag hade slutat rida ett tag, i alla fall i galopp om det bara är där han bråkar. Se till så att han inte har ont eller att utrustningen sitter fel innan du gör något annat. Sen hade jag faktiskt börjat om. Träna från marken, gå promenader, var noga med lydnaden. Börja skritta, öva tempoväxlingar, broms och gas. Kör korta pass och sluta när der går bra. Longera, tömkör eller låt han springa lös för att få bort lite energi, och som #1 säger så behöver han antagligen inte speciellt mycket mer än hö. Ta sen ut en duktig tränare som kan hjälpa dig att förstå varför han bockar och hur du ska träna bort det, det finns så många anledningar till varför så jag vill inte råda dig till något utan att se er. Det kan vara bus som du säger, men det kan också vara rädsla, smärta eller förvirran. Men känner du att du inte har tid, kunskapen eller viljan att gå igenom allt det så skulle han säkert få det bättre någon annanstans. Det är inget misslyckande att inte passa med sin häst, men för hästens skull tycker jag inte att man ska hålla ut alldeles för länge av stolthet.

Vikan
2018-03-05 20:19
#3

Hur är han från marken? Finns många som börjat leka från marken och fått en bättre relation med hästen som därefter blivit säkrare att rida. 

Som de över påpekat, ta ut en tränare om ni vet att det inte är smärta som orsakar det. Annars, har du ingen erfaren ryttare i stallet eller i närheten som kan hjälpa dig rida honom och se om den personen kan reda ut problemen om det bara är bus? 

Annars, sälj honom för din och hans skull. Båda ska tycka det är roligt!

Soffihorse
2018-03-05 20:19
#4

Du kan ju prova ta med någon kompis till stallet en dag och se om han beter sig likadant? Annars hade jag nog väntat och sett hur han fortsätter. Hästen jag rider har emellanåt varit mer bråkig, men just nu är han superfin. Prova om det finns nåt annat ni kan göra tillsammans och inte bara rida? kanske lära honom några trick eller tömköra om du inte gjort det tidigare förstås? :) Kolla hur han beter sig mot andra människor om han är lika bråkig mot andra också eller bara mot dig? 

Bara några saker jag kom på att du kan testa, hoppas e var till hjälp.🙂

Travis D
2018-03-05 20:25
#5

#1

Han går på fri tillgång till foder (hösilage) och rids 5 ggr i veckan.  Han har 6 kompisar i hagen (kommer snart 4 till) så han kan busa och sånt som han vill. Har haft honom i ca 5 månader ha har vart bråkig sedan köp eller då var han mest krånglig nu när han rids regelbundet så har han bråkat i ca 3 månader.. Har fått hjälp av tränare hon tror vi ska ta skilda vägar och är intresserad av att köpa honom isåfall så jag vet ju ändå vart han kommer..

Travis D
2018-03-05 20:30
#6

#2 jag har varken tid eller pengar för att börja om från början han bråkar hela tin inte bara i galopp. han bits bara jag leder honom. Kan inte äns spänna nosremmen utan att mista ett finger. Ibörjan reds han bara barbacka, då va han lika jobbig. Han håller på och tar ifrån mig intresset för ridning oh hästar för jag har blåmärken, skador och bitmärken på mindre än 5 månader! Har börjat tröttna på honom och hans bäbis fassoner. Jag är en tävlings ryttare som skaffade mig en tränings häst inte en galen häst med ponny hjärna. Dock inte att träna hoppning elr så alltså bara träna privat eftersom man inte ska uppmuntra ridskolor där hästar inte trivs

Annons:
Travis D
2018-03-05 20:32
#7

#3 

Han kör över mig, för honom är jag bara en spade som håller i grimskaften han kan inte ridas ensam och i mitt stall är det rutinerat vi har inte tid att 1 person leker i paddocken medans andra hoppar 120 cm. Han kan ju inte vara ensam så har ingen tränings tid

Travis D
2018-03-05 20:34
#8

#4

Han är alltid likadan och har alltid varit. 

Jag kommer inte lägga ner 5 månader till på en häst jag vill sälja och inte har tid eller pengar för att träna. Denna häst är för experter inte en tränings häst och en 15 åring som vill kunna rida.

Soffihorse
2018-03-05 20:46
#9

Men då undrar jag bara, om han var krånglig och bråkade då ni köpte honom, varför köpte ni honom då? :) Bara undrar, för det lät som du menade att han vår så redan då du fick honom.

tiger tok
2018-03-05 20:54
#10

Hur gammal är han?

Vikan
2018-03-05 21:06
#11

#7 i periodsvis kan min häst också vara riktigt bökig och jobbig, men i de perioderna hjälper träning från marken så han hittar respekten för mig och inser att vi är ett team. Respekten måste ju jobbas fram och inget som kommer infinna sig automatiskt. Men, om du är inställd på att inte jobba med det och på att sälja så har du väl redan gjort ditt val? 

Låter som du köpt en för svår häst

BiancaWaterlund
2018-03-05 21:16
#12

Börja med att låta vetrinär, hovslagare, tandläkare och eventuellt kiropraktor kolla så att hästen mår bra och inget gör ont. Sen kanske han måste ha mindre foder så han inte får för mycket energi? Låt en tränare hjälpa dig för att se om ni kan få bukt med problemen. Sen kanske han måste ha typ någon aktivitet sak i hagen/spiltan/boxen för att han har för mycket energi?

Sen så krävs det ju då mycket jobb och om man inte känner att man har tiden och orken för allt arbete det kräver kanske du borde sälja. Då skulle du ju även kunna köpa en mer rutinerad häst som är van och inte krånglar som du kan ha kul med om du inte orkar med allt jobb.

powerade
2018-03-05 21:23
#13

jag sa till min kompis att skaffa en annan häst om ni är ovänner varje dag. 
Kolla framförallt så det inte är smärta som orsakar problemen. Annars är det ju du som väljer vad du ska göra. men jag hade INTE velat eller orkat ha en sådan häst.

Vill man ha en häst att bara mysa med ta lugna ridturer o.s.v så ska man ju ha en som passar sina behov. Finns ju andra till hästar man själv inte vill ha:/

Annons:
[134643]
2018-03-05 22:39
#14

#6 Du verkar ha bestämt dig för vad du vill göra. Jag hoppas att han passar bättre hos nästa ägare! :)

Rafflan
2018-03-06 04:06
#15

Jag tycker ni bör börja med att kolla hästen hos en veterinär så den inte har ont i benen, ryggen, munnen, eller liknande? Och få kollat att sadel och träns sitter bra, och att bettet ligger bra i munnen. 
Så inte beteendet kommer pga att han för ont, för då blir det ju inte bättre hos en ny ryttare.

Och hittar dem ingen fysisk orsak  utan det bara är ett beteende problem, tycker jag du ska sälja hästen, det ska vara kul att ha häst :)

Vill ni inte kolla så hästen inte har ont utan bara bli av med honom, så tycker jag du ska låna ut honom på prov till din tränare, och se om hon kan få ordning på honom, och får hon det låta henne köpa honom billigt.

Travis D
2018-03-06 04:27
#16

#10 Han är 15 (03:a)

Travis D
2018-03-06 05:00
#17

#9 Ärligt talat så ville jag inte ha honom efter prov ridning. Det var mamma som höll på med sin "kärlek vid försts ögonkastet" skit. Jag sökte en mindre häst som var äldte lugnare och trygg. Inte en 165 nordsvensk som bockas och håller på med skit

Gronstedt
2018-03-06 08:04
#18

Om du inte vill eller kan lägga det arbete som behövs, är det bättre att du säljer honom. Ingen av er mår ju bra som det är är nu.

Zadeira
2018-03-06 12:15
#19

#17 Om du aldrig en egentligen ville ha hästen så är det för mig ganska uppenbart att sälja hästen till någon som vill ha den. Du kan se dig om efter andra hästar och förhoppningsvis hittar du en häst som DU faller för, inte din mamma.

[nevamisse]
2018-03-06 12:20
#20

Tycker det är bättre att ni säljer hästen och skaffar en lugn och enklare häst, kanske en läromästare så det blir roligt att vara i stallet igen. Testa nästa häst noga, så att den passar på alla vis.

Annons:
Wellcraft
2018-03-06 20:31
#21

Kallblod är ofta hårda i skallen speciellt kallblodstravare är skarpa och passar inte alltid yngre ryttare. Jag ser på dina inlägg direkt att det bästa är att sälja och börja om med en mer lämplig typ av häst eller ponny.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Gronstedt
2018-03-07 11:46
#22

#21: Det där var rejält fördomsfullt - var har du fått det ifrån?

Kallblod hanteras tyvärr ibland  av människor som fått för sig att de ska vara "hårda i skallen" och som tror att deras tyngre kroppar och mindre luftiga rörelser på något sätt skulle göra dem tunga och markbundna i både sinnen och mentalitet. Om man bemöter dem som individer, med öppenhet, respekt och konsekvens, ser man att de ofta - minst lika ofta som varmblodiga hästar - är känsliga, vänliga och smarta.

Om kallblodstravare är "skarpa" är det för att de gjorts sådana av människor. Och när människor ger dem andra förutsättningar, kan andra personlighetsdrag komma fram.

zemlathebunny
2018-03-07 11:51
#23

Enligt mina erfarenheter är kallblodstravare mycket mer harmoniska och mindre på tårna än varmblodstravare.

[nevamisse]
2018-03-07 21:52
#24

#23 Jag har upplevt tvärtom :) Det kan säkert vara väldigt olika från individ till individ.

powerade
2018-03-07 22:33
#25

#22 tycker inte det är speciellt fördoms full när man säger 'OFTA'. Man är fördomsfull när man säger att det är så. Men om man säger att det ofta är så så är det förmodligen vad man själv upplevt till mestadels. Förmodligen pratar människan om hur den upplevt det hela och det är inget fel med att säga det!

Rafflan
2018-03-08 02:58
#26

#22 fast det beror ju på vad man jämför med, om man jämför kallblods travare med tex nordsvensk eller fjording är det mer "go" i kallblodstravaren och den kräver lite mer av sin ryttare. Men jämför man kallblodstravare med tex varmblodstravare så är ju varmbloden mer nerviga och blir lättare stressade.

#24 jag tror oftast det beror på var man jämför med, en travare som springer dåligt och är seg är oftast lugnare än ett kallblod som är mer på hugget och springer bra på travet. Men om du kollar på ett varmblod och ett kallblod som båda springer bra på travet så är kallbloden enligt mer erfarenhet mer stabila och mindre nerviga men kan bli mer svåra att påverka mentalt då dem lätt blir starka och bara springer (vilket dem är avlade för), medan varmbloden är mer nerviga och lätt stressade, varmbloden kan också bli starka men inte alls på samma sätt om kallbloden blir.

zemlathebunny
2018-03-08 05:33
#27

#26 bra förklarat! Precis det jag menade :)

Annons:
Travis D
2018-03-08 08:12
#28

Tack för all hjälp ♡ Vi har kommit fram tiln ett beslut och kommer inte sälja min bubbis bäbis :3 vi komner skaffa en till ponny och mamma kommer ta över Nysve och tränare kommer hjälpa till. Han har helt enkelt väldigt mycket överskottsenergi efterso. Han äter ibland 1/2 dag innan han rids igen och då måste han helt enkelt köras slut på och jag testade det och insåg att han helt enkelt är min häst som jag valt och som jag vill ha kvar. Men jag vill också ha en annan ponny jag kan tävla (efter som jag för det mesta e tävlings ryttare) och träna och rida ut på och samtidigt hjälpa mamma med Nysve eftersom han inte kan ridas ensam, Tack jätte mycket för hjälpen ♡♡

Travis D
2018-03-08 08:20
#29

#21 Nysve gör inget elakt och har aldrig gjort Han sparkas när nan spänner sadelgjorden- dålig uppfostring och vanligt för hästar att göra (inte alla men ni förstår) Han bockar/glädjeskutt - för han har överskotts energi och behöver köras slut på. Han bits- han är övertygad om att mina fingrar är morötter Han kör över mig- han blir rädd och har "fobi" för hundar då han som liten blivit biten av en. Och han höll på att bryta mitt ben- han såg inte bommarna och visste inte vad det var, jag hamnade på snedden och hela sadeln vreds om, då släppte jag taget och han skulle precis slå bakut för att han va rädd ich råkade landa på mitt ben och han kom direkt tillbaka för att se att det gick bra. Han har ett jättebra psyke för mig men han är otränad f.d travare och på mina inlägg är det att jah behöver tips för att lära honom saker inte att jag inte trivs eller ogillar honom. Han är min ögonsten oavsett vad så har jag inte hjärta att sälja hnm 💗

Travis D
2018-03-08 08:21
#30

Så inget illa ment men #21 det e bullshit enligt mig alla har sin uppfattning av hästar.

Zadeira
2018-03-08 11:49
#31

#21 Du skriver: "på mina inlägg är det att jah behöver tips för att lära honom saker inte att jag inte trivs eller ogillar honom" Men i första inlägget TS skriver du "Vad ska jag göra? Ska jag sälja honom?" Det är ju det folk har svarat på i tråden. Bra att du fattat ett beslut men se verkligen till att ta hjälp, för det låter som ni verkligen behöver det.

Rafflan
2018-03-08 12:03
#32

#31 dock verkar det ju som att mamman kommer ta över mycket av ridningen ihop med en tränare av denna häst, och TS ska få en ponny att rida på istället :)

Zadeira
2018-03-08 12:15
#33

#32 Ja, jag sa att de skulle passa på att ta hjälp, menade alltså att mamman också ska ta hjälp för jag tolkar det som att även hon kommer behöva hjälp även om TS rider en ny ponny.

Travis D
2018-03-08 15:46
#34

#33 vet vad jag skrev Men jag menar att fördommarna om att kallblod inte är för barn och sånt är inte sant Och att jag skrev "på mina inlägg är det att jah behöver tips för att lära honom saker inte att jag inte trivs eller ogillar honom" är för att hon skrev att hon ser direkt på mina inlägg att det bästa är att sälja honom och börja om med ponny. På mina inlägg har jag mest bett om hjälp med Nysve.

Annons:
zemlathebunny
2018-03-08 23:23
#35

Jag tycker faktiskt man måste vara lite erfaren och inte jätteung om man ska utbilda och rida en kallblodstravare. Eller bara travare överlag, de är inte enkelt

tiger tok
2018-03-09 06:51
#36

#35 Du var väl inte heller så gammal om jag inte missminner mig?

Travis D
2018-03-09 06:56
#37

#35 Ja jag måste hålla med, det är ett stort jobb. Därför får vi hjälp med honom av gamla ägaren, tränare och tränares dotter som utbildat sin egna travare :)

zemlathebunny
2018-03-09 08:35
#38

#36 Jo jag är 16 så rätt ung ändå men jag har ridit travare i många år så jag har lite erfarenhet av det. Sen min häst är otroligt snäll och är inte som de heta och starka kallbloden. Det var därför han inte passade som travhäst. Skulle inte köpt honom om jag tyckte han var för mycket för mig men jag red faktiskt honom i någon månad före så jag hann känna lite på honom.

BiancaWaterlund
2018-03-09 15:57
#39

Min granne har kallblod och de är jättetrevliga,l bara lite stora. Finns ingen anledning att säga att de är "hårda i skallen" Sen kanske de inte är jättebra barnhästar eftersom de är så stora och starka. Jag har haft svårt med en D-ponny för att han var för stark. Sen är det självklart olika för varje individ och vissa kan vara "hårda i skallen" precis som att varmblod och fullblod kan det.

Vad bra att du har fattat ett beslut! Hoppas det går bra för er:)

tiger tok
2018-03-09 17:16
#40

#älskar temperamentet på kallblod! Tycker de är så kloka, lugna och med mycket personlighet. Har haft flera kallblod med barn, från shettis till nordsvensk, och de är så härliga!

Upp till toppen
Annons: