Annons:
Etiketterutbildningträning
Läst 917 ggr
Lona
2018-03-04 23:44

Varför så bråttom?

Jag har mest reflekterat över det här när det gäller islandshästar, men dels är det inte så mycket fart på det forumet, dels förmodar jag att det är samma tendenser i övriga delar av ridsportvärlden också.
För några decennier sedan fick det ta tid att träna och rida in en unghäst, den utbildades sakta men säkert. Sen gick det naturligtvis lite snabbare för proffsen än för mer hobbyinriktade ryttare, men man byggde upp dem både fysiskt och mentalt - skallen måste ju också få "hinna med".
Nu ser jag islänningar på 5-6 år som är ute och tävlar, sjuåringar säljs som läromästare! Vart tog det där med att hinna växa klart och mogna både fysiskt och mentalt vägen?
Hur hållbar blir egentligen en häst som inte ens vuxit klart när man börjar ställa högre krav på den?
Nu var i och för sig "min" senaste unghäst extremt sen av sig, hon utvecklades fortfarande när hon dog knappt åtta år gammal, men ändå. Hon behövde även mycket tid för att mogna mentalt, att få vara unghäst helt enkelt.

Varför har folk så bråttom numera? Varför "måste" en häst vara färdig för tävlingsbanan så tidigt som möjligt?
Ställer våra avelschampionat mm (nu tänker jag mer halvblodstypen) för höga krav på unghästarna?
Jag reagerar även på att det inom vissa raser avlas oerhört tidigt på främst hingstar, när de är sisådär två år? En häst som är långt ifrån färdigutvecklad och oftast knappast jobbad med (beroende på inriktning), man kan visserligen förutse en del egenskaper men långt ifrån alla. Var hamnar vi då?
I jakten på Den Stora Stjärnan verkar det som att det inte är så viktig om merparten inte håller måttet utan knäcks på vägen, vare sig det gäller hållbarheten eller kapaciteten…✨


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
tiger tok
2018-03-05 06:47
#1

Det är som du säger, de knäcks på vägen, bara vissa håller. Jag känner en person som är uppväxt inom galoppvärlden. Där spänner de fast sig själva på hästarna vid ett års ålder och skänklar på tills hästen springer framåt, och då räknas den som inriden.. Likadant är det ju inom travet, hästarna pressas ju till Max redan vid 2-3 år? Vill man ha hållbara hästar tror jag att man ska vänta, iaf lite längre med att kasta ut hästarna på tävlingsbanan, att börja rida in dem tidigt är en annan sak i mina ögon.

BiancaWaterlund
2018-03-05 09:45
#2

Är själv islandsryttare och där jag rider finns det en avelshingst så det är endel unghästar som rids in där.. En i stallet tävlar på väldigt hög nivå med ett sto men stoet är typ 14 åt (tror jag, minns ej säkert men iaf har hon fått ta det lungt) islänningen som äger stallet ser till att hästarna rfår en ordentlig uppväxt, inget kel när de är små och får vänta till de är ca 5 år innan man ska börja hantera. Mitt egna sto på 8 år rider jag själv in. Hon kom till mig när hon var 6 och var då ej hanterad. Så det har väll gått rätt långsamt med tanke på att vi är långt ifrån färdiga men det får det göra. Sen rider jag även ikke island inne i stan 1ggr/vecka. Där är yngsta ridskolehästen 4 eller om det tillochmed är 3 år!!! En enorm skillnad mot vad jag är van vid…

Lona
2018-03-05 12:37
#3

#2, Skönt att höra om ”ditt” stall men fy tusan vad skrämmande med ridskolan :-(


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

zemlathebunny
2018-03-05 12:49
#4

Fast samtidigt tycker jag det är bra när hästarna blir hanterade så tidigt som möjligt. Travhästar är oftast väldigt lugna på nya ställen, lätta att sko, lasta osv just för att dom blivit hanterade sen ung ålder

Vikan
2018-03-05 13:12
#5

Jag är för att hantera hästen så mycket som möjligt, men just inridning och inkörning vid så pass tidig ålder förstår jag inte. Har hört att man vill utbilda hästen fort så den klarar "hårdare" träning? Antar också man är lite rädd för äldre hästar för att de kanske inte klarar av träning och tävling i lika stor utrsträckning? 

Har själv en 4-åring, men rider i 3-4 dagar i veckan, uteritter främst och restrerande är promenader/träning från marken och nån mysdag. Skulle aldrig pressa honom för hårt, men å andra sidan har jag inga tävlingsambitioner

Lona
2018-03-05 14:59
#6

Hantering, absolut, det skulle jag själv göra om jag hade en unghäst, men tyngre och mer krävande arbete som tex ridning - nej! Det beror ju även på hurdana krav man ställer i hanteringen, man får anpassa sig efter individen.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
shia
2018-03-05 19:07
#7

I vårt stall (om allt går som det ska med hästens födsel, å tiden därefter) så kommer dem in som 1 åring(början av nästa år beror på om det finns plats i stallet annars måst vi flytta omkring lite hästar) och lär sig då stå på gången, borstas, ledas till å från hagen, verkas. Sedan när dem är redo börjar vi vänja vid sele, å efter han tömköra och sedan sätts dem för vagn eftersom och vänj sig vid det och sedan efter x antal gånger i vagn far dem på bete med sina kompisar sålänge som möjligt, till slutet av augusti/september för det mest och sedan är det bara att köra lite längre å längre för varje gång långsamt och sen brukar de gå baby provlopp ibörjan av året därefter å vara blad de första å prema. Sedan brukar dem ha växtperiod å få gå på bete, vila köras lite lätt tills vintern som treåring då dem bröja tränas. (kallbloden pratar jag om nu, ejvarit med under varmblod förns nu) Men när dem kommer igång å si å så är helt inviduelt. Var ett varmblod tror jag för ett tag sedan(var ej med då) som hade blodförgiftning osv när sen var nyfödd å massa problem så den kom ut till start först som fyraåring å var ungefär då som tvååring kapacitetmässigt och dröjde först till den var 5 år inman den var som en rutinerad treåring ungefär. Sen körs dem å tävlas sålänge de har viljan(och klarar av, ibland är viljam större än vad de kan) och beroende på hur des liv varit osv så blir dem ridhästar, hobbyhästsr, läromästare eller "bli en turridningshäst i bergen i stora fina hagar" Vet många ridfolk som tyck vi travfolk pressar hästarna för tidigt osv, medans jag vey många travfolk som tyck ridhästarna är som ettåringar när dem är åtta osv. Är där i mitten och tyck man får göra på det sätt som passar bäst för hästen :) tyck inte man ska pressa dem fullt på tävlingsbanan som små, men inte heller vänta så dem hamnar för långt efter (om den är frisk osv å hamnat rätt i världen)

Soffihorse
2018-03-05 20:37
#8

Tycker absolut att man ska hantera hästarna och fölen så mycket som behövs från marken, man måste ju ändå kunna leda dem till och från hagen utan att de stegrar och springer på en, haha. Men att börja rida in innan 3 år tycker jag blir lite som att slänga in ett femårigt barn i en matteklass för 12-åringar. Okej inte riktigt men lite åt det hållet. Barn (och unghästar) behöver ju få leka och vara barn tills de är redo att lära sig svårare saker! De växer ju och förändras lite hela tiden sålänge de är så unga och man vill ju inte förstöra hästens rygg och så. Sen blir det ju också onödigt att skaffa massa dyr utrustning som sen inte passar efter nåt år för att hästen fått nya muskler.

BiancaWaterlund
2018-03-05 21:11
#9

#3 där jag har mitt sto är äldsta hästen 29, har nu gått i pension i sommras/höstas men hgar hela tiden varit en av de piggaste! På ridskolan säljs hästarna för att de är 18 år vilket betyder att de är för gamla för att ridas så mycket. Sen så det gamla stoet giock väll inte så mycket i slutet men kunde gå med på lite turer med de lättare ryttarna, hon är ju trots allt B-ponny! Det är en riktig härlig gamal tant det som aldrig hade kunnat hålla så länge om det inte vore för en skonsam träning när hon var ung!

#8 Såklart måste man kunna hantera fölen om man måste kunna leda dem men å andra sidan så där jag har mitt sto så är unghästarna på en annan gård när de är unga så det inte blir för mycket sring. Där går de i hage året om vilket funkar kanonbr för islandshästar iaf

Rafflan
2018-03-09 11:55
#10

Pengar, få upp ridnivån snabbt = värd mer pengar vid låg ålder.
Visa tror även det är viktigt att dem tex kan hoppa en vis nivå vid en vis ålder om man ska hinna utbilda och tävla hästen på hög nivå ett par år innan den bli för gammal.

Upp till toppen
Annons: