Annons:
Etikettraser
Läst 1640 ggr
Levi
3/4/18, 10:51 PM

Skaffa häst igen

Hej! Eftersom någon kanske undrar om min hästvana med mer så skriver jag det först av allt: Jag har hållit på med hästar så länge jag minns och fick min första häst när jag var 4 år(shetties). Kort därefter började jag på ridskola och gick på ridskola i alla fall i 8 år. När jag nån gång under dessa åtta år växte ur shettisen som övergick till mina syrror införskaffade familjen en stor travhäst och en nordsvensk. Alla hästar var familjehästar, men de alla va mer mitt ansvar eftersom jag älskade att vara med hästarna. Dock är hästarna sålda eftersom bara jag verkligen brinner för hästar och ingen annan i familjen orkade med allt. Jag har även hjälpt till med en annan travhäst och en travare/ardenner blandning efter att familjens hästar försvunnit. Är nu 20 år och. Bor på landet med en kompis och jag har både plats och tid med hästar då stallet och hagarna är nästan tomma(två bekanta som hyr stallplats). Ekonomin är inget bekymmer. Så jag skulle väll anse mig själv vara hästvan, har tävlat lite på ridklubben i hoppning och har deltagit i någon dressyrtävling. Men nu vill jag skaffa en egen häst. Dock är ju dethär med ras ett evigt dilemma. Hästen kommer användas inom hoppning på tävlings nivå och distansritter på hobby nivå. Givetvis kommer dressyr även förekomma för lyndadens och samarbetets skull. Jag älskar det pigga tempramentet i travhästar, men söker ingen travhäst då jag vill tävla i hoppning igen. Jag föredrar en pigg och snabb häst framför en lugn häst då jag är mer van vid travhästar som är extremt pigga och framåt, men som sagt ingen travhäst denna gång. Några förslag på vilken ras jag bör titta närmare på?

Annons:
Lona
3/4/18, 11:26 PM
#1

Med "tävla i hoppning", hur hög nivå tänker du dig på ett ungefär? Jag menar, ut och tävla på klubbtävlingar, kanske lite högre nivåer eller att satsa på att komma så långt det någonsin är möjligt?
En yngre, mer outbildad häst eller en äldre som kanske rentav är en läromästare? Finns rätt många steg däremellan - och stora skillnader i priset, minst sagt.

Jag tänker att du kan hålla utkik mer efter individen än efter rasen, i synnerhet om det är en vuxen häst du tänkt dig.
Någon typ av halvblod (fast det heter väl iofs inte halvblod längre…), de finns ju av alla möjliga typer och inriktningar, från "lugna ridskolehästar" till mer känsliga hästar, i synnerhet de med mer fullblod i.

Så, kika runt på marknaden för att få lite koll på prisnivåer och så vidare, sen så verkar ju de flesta hästar helt fantastiska när man ska tro vad säljaren skriver.😉
Åk och titta, provrid och känn efter så tror jag att det mer trillar på plats vad du är ute efter.
Men fundera lite på det där med utbildningsnivåer och kapacitet så snävar du in utbudet lite mer i alla fall. Kanske även på vad du kan tänka dig hanteringsmässigt, en totalt okomplicerad häst eller en som har lite "issues" med det ena eller andra.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

BiancaWaterlund
3/5/18, 9:49 AM
#2

Precis som #1 säger, titta runt på mååånga! Provrid många hästar, då får du mer inblick i vad det finns för hästar och vad du söker för något. Själv vet inte jag så myckey om olika raser, rider islandshäst så har inte så bra koll på övriga. Just nu känns det väldiugt inne med korsningar om inte jag har fel?

Upp till toppen
Annons: