Annons:
Etikettövrigt
Läst 1126 ggr
axa
2018-03-04 20:10

Riktlinjer för unghästar?

Hittar ingenstans på nätet om när det är rekommenderat att stalla in unghästar? Eller blir fölen införda i systemet om stona står på box, redan från början? Tänker om de föds under vintermånaderna och ej går på bete eller lösdrift och fölen som ett-tre-åringar inte "skickas iväg"?

Bara nyfiken när jag tänkte tanken och inte fann någonting alls hur jag än sökte runt, och jag själv inte vet om mer än det jag sett bland de som har tagit föl som jag känner..

Annons:
Soffihorse
2018-03-05 21:30
#1

I stallet där jag rider finns ett föl som föddes nångång i månaskiftet maj-juni 2017 och han står på box. Hans box är inte ens så nära mamman så de kan se varandra, men det kan ju ändå vara bra för honom, vet inte vad jag tycker. Eftersom han föddes på sommaren så har han stått ute i en hage tillsammans med sin mamma hela sommaren och hösten tills hästarna började vara inne på natten igen, och då var de först i samma box, sen i boxar bredvid varann och nu i två olika stallgångar typ. De går fortfarande i samma hage tillsammans med fler andra hästar på dagarna men ja.

Jag har egentligen ingen erfarenhet gällande föl och unghästar på det sättet, men det är iallafall så där jag rider. Sen har min kompis en 3-åring som står på box också men det är ju ändå skillnad på föl och 3-åring.😃

powerade
2018-03-07 22:39
#2

Vi diskuterade typ i stallet för någon dag sen att ha unghästar på box eller lösdrift. Vi tyckte det är bättre att ha dem på lösdrift då de kan röra på sig göra sig av med energi busa o.s.v hela nätterna också. Men annars skulle jag kunna tänka mig att mamma och föl får gå i en stor men i samma box ett tag då man inte vill sära på dom för fort? När dom blir lite äldre kan det ju vara nyttigt att få stå från mamma på natten?

powerade
2018-03-07 22:39
#3

Vi diskuterade typ i stallet för någon dag sen att ha unghästar på box eller lösdrift. Vi tyckte det är bättre att ha dem på lösdrift då de kan röra på sig göra sig av med energi busa o.s.v hela nätterna också. Men annars skulle jag kunna tänka mig att mamma och föl får gå i en stor men i samma box ett tag då man inte vill sära på dom för fort? När dom blir lite äldre kan det ju vara nyttigt att få stå från mamma på natten?

Zadeira
2018-03-08 12:19
#4

TS, hur menar du med införda i systemet?

KaydeN
2018-03-19 13:32
#5

Jag har ett föl som fyller 10 månader snart. Han står idag på lösdrift men när han fortfarande bodde med hans mamma stod han på box. Och nu i slutet av mars flyttar han till box igen, dock med mycket utevistelse ändå. Jag ser inget negativt med att ha dem på box (dock kommer jag alltid gilla lösdrift mer till unghästar/föl såklart, men har inte möjlighet att fortsätta ha honom på lösdrift). Bara man sysselsätter dem, aktiverar dom mentalt och låter dom busa av sig och vara föl så kommer det mesta gå bra.

Upp till toppen
Annons: