Annons:
Etikettridning
Läst 3320 ggr
Travis D
3/3/18, 10:15 PM

Rida och filma

Hej!

Hur gör ni när ni rider och filmar. jag har en ganska alert och uppmärksam häst som plötsligt kan få för sig att det är ett vildsvin efter oss i skogen så han "hoppar" lite och kan börja trava o lite sånt d.v.s att jag inte kan hålla i mobilen samtidigt som jag rider för jag vill ju inte tappa den i skogen 😉 Har tänkt på GoPro men vet isf inte vart jag kan köpa en för "bra pris" eller om man bara ska köpa en GoGro hållare till hjälmen och sedan sätta fast mobilen eller något..

Har ni tips eller trix och hur gör ni när ni filmar? 🙂

Tack i förhand! 😃

Annons:
powerade
3/3/18, 10:42 PM
#1

En i stallet gjorde typ hål på sidan av hjälmen och kunde sätta fast en Gopro i dem hålen. Förstod int3 riktigt hur hon gjorde men xD

Cecilia.S
3/4/18, 5:00 PM
#2

Jag brukar filma med mobilen och då hålla den i handen, men det är egentligen ingenting som jag rekommenderar då det alltid är en säkerhetsrisk (påverkad balans, mobilen tar fokuset från ryttaren m.m.). 😊

GoPro tycker jag verkar vara både kul och dyrt, men det kanske är värt att investera dom pengarna i någonting som man tycker är roligt och som kommer att användas? Jag själv har aldrig haft någon och kan därför inte rekommendera en viss modell eller ett specifikt märke heller, däremot så tror jag inte att du får tag i någonting vettigt under tusenlappen. 🤔 Däremot vet jag att många med GoPro på hjälmen väljer att fästa kameran i en billigare hjälm som inte längre används, eftersom att du troligtvis behöver borra små hål i den. Tekniskt sett borde man ju kunna bygga ihop en liten ställning till mobilen istället, men då blir kvalitén mycket sämre än om det skulle vara en GoPro.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Vikan
3/4/18, 5:28 PM
#3

Min kompis brukar filma oss med en actionkamera de oftast åker skidor med. Istället för att ha den på hjälmen - eftersom hon tyckte den tyngde ner och skapade obalans - köpte hon en sele som hon har om kroppen så kameran sitter i brösthöjd ungefär. Hon tycker det fungerar fint, hon kan se vinkeln på kameran och kan lätt starta eller stänga av t.ex. Filmerna är kanske inte superhög kvalite, men duger väl för oss!

[134643]
3/4/18, 6:42 PM
#4

Jag köpte en gopro inför en resa, den minsta versionen utan skärm. Kvalitén är inte super, men duger absolut. Jag tränade dock hästen till att ridas med en hand så det var inga problem att hålla mobilen i den andra. Men gopro och antingen sele eller hjälmfäste fungerar absolut. Det finns riktigt billiga actionkameror också, men kvalitén där vågar jag inte säga något om.

BiancaWaterlund
3/4/18, 8:47 PM
#5

HAr själv inget bra tips, tänker önska mig någon slags kamera/gopro jag kan ha eftersom det inte funkar för mig att hålla i mobilen…

axa
3/5/18, 10:10 AM
#6

Jag använder min GoPro mycket, om jag filmar till instagram :) Inte bara ridvideos, utan även "vanliga" då de har bra fps så man får trevliga slowmotion-effekter 

Vid ridning; https://www.instagram.com/p/Bf6jiQ_lUEY/ 

Vid longering; https://www.instagram.com/p/BfYxY3jFkQd/?taken-by=ryttarinnans

På stativ; https://www.instagram.com/p/BfsS3HQltuj/?taken-by=ryttarinnans

Annons:
[Forest]
3/5/18, 8:47 PM
#7

helt ot men 6 du verkar ha en glad liten vän ser verkligen lyckan i hela henne 😃

Soffihorse
3/5/18, 8:54 PM
#8

Min kompis brukar ha nån typ av GoPro på hjälmen, dock med typ limkudde som håller fast hållaren på hjälmen. Hon verkar tycka det funkar rätt så bra iallafall.

Själv brukar jag bara filma med telefonen typ till snapchat och det i skritt, möjligtvis trav om hästen känns lugn, och jag rider nästan alltid i manege så hästen håller sig för det mesta ganska lugn då.

Travis D
3/6/18, 4:30 AM
#9

#8 Kan inte rida med mobilen för min häst är ett medium som ser spöken min lilla galenpolle han spräckte min mobil av att han trode ett spöke jagade honom.

Upp till toppen
Annons: