Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1013 ggr
BokDuvan
2/28/18, 11:39 AM

Skippa rotborste?

Hej, rider en häst som inte gillar att bli borstas. Så fort jag rör henne med den börjar hon backa och gå runt, har henne fastbunden i boxen men hon rör sig fortfarande. Sedan när man borstar benen ska hon hålla på att lyfta dem, vet inte om det är för att hon tror att vi ska kratsa… vet inte heller om det kan vara så att hon haft dåliga erfarenheter av borstningen av tidigare ägare då hon även var felaktigt utbildad… Hur som helst så verkar det främst vara rotborstens som är värst, ryktborsten är helt okej och hon är mycket lugnare då. Så min fråga är om rotborsten är nödvändig eller om jag enbart kan använda ryktborsten?

Annons:
Gronstedt
2/28/18, 11:44 AM
#1

Det är ingen mening att använda en borste som bara gör hästen upprörd. Du kan prova olika rotborstar, de finns med väldigt olika hårdhet och täthet - någon kanske passar madame? Annars kanske  gnubber, piggborste eller "magic brush" gillas bättre. Hästen jag hade tvärvägrade allt utom gnubber i fällningstider.

Maleficum
2/28/18, 12:13 PM
#2

Dem är alla olika och gillar (eller ogillar) olika borstar.

På min ridskola har vi tex en häst som enbart gillar de mjukaste borstarna (av gethår) och tycker inte alls om hårdare borstar. Sen har vi en annan som tycker bäst om piggborsten och en som föredrar om man tar långa långsamma tag oavsett borste.

Har även skött en häst som ville att man skulle stå med en långhårig rotviska (med rätt styva hår) och borsta över ögonen i typ fem minuter innan man fick borsta resten av kroppen (på den sidan man stod, sen fick man göra om allt på andra sidan :P) alltså helt mot vad man fått lära sig (att bara använda mjuka borstar i ansiktet. Ibland funkar det också att man smeker med ena handen framför borsten.

När jag börjar borsta en ny häst jag inte pysslat med förut och som inte verkar gilla borstarna så testar jag mig alltid fram med olika borstar, borsta olika fort, olika hårt, se om man hittar en punkt dem gillar att bli borstade på eller kliade på och börja där.

Sen om det är en häst som mest trampar runt (för att de inte riktigt lärt sig stå stilla eller liknande) brukar jag borsta och "följa med hästen" när den går och så fort den står still en sekund slutar jag borsta en stund (sen ju bättre det går så kan man vänta några sekunder mer och mer), sen gör jag om proceduren. Ofta lär dem sig fort att det lönar sig att stå still för då blir man färdig fortare :)

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Caf_Roy
2/28/18, 12:18 PM
#3

Jag brukar få byta borste ett par gånger för varje ny häst tills jag hittar en som passar. Så länge hästen blir ren och tycker att det är skönt att bli borstad spelar det ingen roll vilken borste man använder.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

vallhund
2/28/18, 2:19 PM
#4

Vad säger hästägaren?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

BokDuvan
2/28/18, 2:21 PM
#5

Det är ridskola så har ingen kontakt med hästägaren

vallhund
2/28/18, 2:39 PM
#6

Någon har väl ansvar för hästen?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
BokDuvan
2/28/18, 2:41 PM
#7

Jo men den är ju ridskolans o ägaren är ju aldrig i stallet

BokDuvan
2/28/18, 5:24 PM
#8

Update: i hennes påse låg en lite hårdare rotborste vilket hon inte gillade så mycket, provade en mjukare o den verkade hon gilla mycket bättre. Att bara använda gummiskrapan verkade också funka bra och att rykta henne. Antar att det verkar vara de hårda borstarna hon har svårt för

Maleficum
2/28/18, 6:51 PM
#9

#8 Gillar hon gummiskrapan kan man ju använda den först om hon är lerig, är de inte leriga så funkar ju en mjuk ryktborste alldeles utmärkt (brukar alltid känna med handen och dubbelkolla bara vid sadelgjord och sadelläge så det inte är något intorkat skräp kvar efter att man borstat).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

powerade
3/5/18, 9:29 PM
#10

jag har en långhårig borste hemma som är mjuk. Den gör hästen ren, älskar den.
På ridskolan hade de bara skräpborstar med kosta hårda strån hästarna blev ju knappast ren. 
Jag skulle köpa en egen borste och använda åt alla hästarna om  jag var du. 

Annars finns ju mjuka och fluffga borstar du drar på en skrapa för å ta bort smuts också

[134643]
3/5/18, 10:50 PM
#11

#10 Tänk på att sjukdomar kan spridas genom att man använder samma borste till olika hästar. Speciellt viktigt på en ridskola känner jag spontant.

BokDuvan
3/5/18, 11:07 PM
#12

#10 vi har både hårda rotborstar och de som e av plast me längre strån. O kommer antagligen använda den först och främst och sedan ryktborste

BokDuvan
3/5/18, 11:07 PM
#13

#10 vi har både hårda rotborstar och de som e av plast me längre strån. O kommer antagligen använda den först och främst och sedan ryktborste

Annons:
powerade
3/6/18, 9:34 AM
#14

#11 från ridskole häst till ridskole häst. Är det verkligen så farligt om de delar täcken hage o.s.v? Privat stall till ridskola förstår jag. Då ska man ju egentligen helst ha andra kläder bara för säkerhetsskull

Gronstedt
3/6/18, 10:04 AM
#15

Det är långt ifrån säkert att en mjuk borste uppskattas mer av hästen - det finns inga universalborstar som passar alla. En del tål knappt ens en frottéhandduk, en del älskar hårda borstar som river i skinnet.

[134643]
3/6/18, 3:00 PM
#16

#14 Det beror väl på hur stor ridskola. Säg att det är 30 hästar, då delar antagligen inte alla täcke och hage. Onödigt att riskera att sprida någon skit i onödan känner jag när det är så lätt att undvika. Är det typ 3 hästar som träffar varandra konstant ändå så är det ju en annan sak.

BokDuvan
3/6/18, 5:11 PM
#17

#15 hon är mycket lugnare av mjukare borstar så antar att hon gillar den

BokDuvan
3/6/18, 5:12 PM
#18

#16 #14 det är en rätt så stor ridskola men alla hästar har sina egna täcken och de föesra går i en stor hage tillsammans

Upp till toppen
Annons: