Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1150 ggr
juliajuldurevaldsson
2018-02-26 01:45

Hostig, snorig häst

Hej, min häst har börjat hosta lite smått den senaste veckan. Men i början tänkte jag att det kan vara att vi nyligen bytt hö. Hon har fortsatt att hosta och i början var det mest vid ansträmgning men nu hostar hon även i stallet med. Hon är även snuvig och har lätt irritrrade ögon. Hästen hade nyligen gått över tiden för hästinfluensa-vaccinet så vi fick vaccinera om henne och hon fick sin första spruta för cirka 2-3 veckor sedan. Vad kan hostan o snoret bero på? Ingen av de andra hästarna har visat symptom för något och de är vaccinerade mot hästinfluensa. Har läst på bla hippson att om hästen är hostig och snorig ska man ge den vila och se om det blir bättre innan man åker till en veterinär. Så jag tänkte fråga här först vad det kan bero på?

Annons:
BiancaWaterlund
2018-02-26 06:40
#1

Hej. Min häst är också lite hostig men vi tror det bara är ett virus. Hon är vaccinerad så hästinfluensa kan det väll knappast vara. Sen kan ju vaccinerade hästar visa lättare symptom men vi tror inte det är det. Har din häst feber? Det är ju en av symptomen för hästinfluensa. Låt hästen vila ett tag så länge den inte har feber. Har den feber tycker jag det är dags att tillkalla vet. Sen så ska du inte vara ta till dig av mina åsikter med tanke på att jag mest pratar från en erfarenhet. Lycka till och hoppas hästen blir bra snart!

Lona
2018-02-26 18:55
#2

Har hon feber och hur är allmäntillståndet? Äter och dricker hon som hon ska? Var i landet bor ni, har någon av hästarna varit ute och tävlat eller träffat främmande hästar på annat sätt nyligen? Det har väl lugnat sig nu, men det gick kvarka för ett tag sedan i Västsverige. Vet inte hur det ser ut i resten av landet? Jag hade ringt en veterinär i morgon och frågat, för säkerhets skull.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: