Annons:
Etikettövrigt
Läst 705 ggr
EmmeEm
2/25/18, 5:34 PM

Ditt val av bil att köra till er transport?

Hej allihopa! 

Jag går i funderingarna på vad för typ av bil som skulle kunna passa som min nästa bil. Som rubriken lyder undrar jag då vad erat val av bil blev som vardags/transportbil?

Vad för märke föredrar ni? Hur många hästkrafter var viktigt för er? Bensin vs Disel? Ja vad stod ni och vägde mellan när ni valde bil som skulle funka både till vardags och till att köra häst med? 

(Det mesta funkar med BE kort vad gäller vikten så tänk inte på det då vi kan dra det mesta med våra körkort…eller ja inte elefanter kanske haha) 

Nyfiken på att höra vad som funkar för er då jag känner mig lite lost i bildjungeln 😂 Bomba gärna med det som funkat bäst för er helt enkelt!


Annons:
[PeterTM]
2/25/18, 5:49 PM
#1

Drivhjulen är en viktig detalj att betänka när du väljer dragbil, bilen ska helst vara bakhjulsdriven eller fyrhjulsdriven. En framhjulsdriven bil med tungt på dragkulan kan börja spinna eller rentav inte dra alls. Härikring på landet där jag bor, har alla fyrhjulsdrivna bilar till sina hästtransporter.

EmmeEm
2/25/18, 5:57 PM
#2

#1 Ja juste glömde av det! Bra påminnelse! Vi har en pickup som är 4-hjulsdriven, dock är ju den lite stor för att funka som en bil till mig…eller ja…jag tycker den är stor haha. 😂

Vad tror du skulle passa att ha även som vardagsbil men som orkar dra lite? Bor ute på vishan jag med och har fått känna på hur jäkligt det varit med enbart  framhjulsdrift…aldrig igen att jag köper det!


[RC1393]
2/25/18, 6:47 PM
#3

Jag själv kör en Audi A6 sedan, fyrhjulsdriven från -11 som jag är rätt nöjd med som dragbil. Problemet med den är att den är ganska låg och egentligen för fin för hästkörning i mitt tycke. Förra bilen var mer lämplig, också en A6:a men en Avant (kombi) som dessutom var högre. För mig som kör en hel del långsvängar både med och utan häst kändes det väldigt viktigt med en komfortabel bil också, och Audi har väldigt roliga bilar att köra, men de kostar ju därefter.

vallhund
2/25/18, 6:50 PM
#4

Gjorde en sökning på Bukefalos, där finns massvis av trådar i ämnet

http://www.bukefalos.com/search/6632453/?q=dragbil&o=date&c[title_only]=1

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[PeterTM]
2/25/18, 7:12 PM
#5

Här har många hästägare valt fyrhjulsdrivna Volvo eller Audi.

EmmeEm
2/25/18, 7:23 PM
#6

#3 Okej! Jag tror Audi kan bli lite dyrt för mig om jag inte väljer en äldre sådan. Men visst är det mycket komfort för pengarna :) 

#4 Oj finns bukefalos fortfarade! Trodde inte de fanns längre :o Får in och kika där nu med! :)

#5 Har kikat lite på Volvo då vi har en V70 hemma som är riktigt trevlig….meeen framhjulsdriven och dyr med skatten! Skulle kunna tänka mig en likande fast bakdriven :)


Annons:
[PeterTM]
2/25/18, 7:34 PM
#7

#6 Bakhjulsdriven Volvo betyder 940, den senaste bakhjulsdrivna Volvon, den slutade tillverkas 1998, så det blir kanske lite gammalt. BMW och Mercedes är de enda vanliga bilmärkena som fortfarande kör med bakhjulsdrift.

EmmeEm
2/25/18, 8:26 PM
#8

#7 Ja eller 4-hjulsdriven såklart, märker att jag tänker mycket men inte skriver det haha förlåt! 4WD är ju bäst om man tänker på väglag där vi bor!


Upp till toppen
Annons: